Zahraničný obchod v úvode roka prekvapil pomerne významným deficitom. Novoročné deficity zahraničného obchodu síce neboli ani v minulosti úplne raritné, zvyčajne k nim ale prichádzalo v období významnejších šokov alebo predĺžených odstávok v automobilovom priemysle (väčšinu z dôvodu prípravy novej produkcie). V úvode tohto roka sa zdá, že ani jedno z tohto nie je plne aplikovateľné. Deň skôr zverejnené čísla priemyslu už síce naznačovali problémy v časti exportnej zložky priemyslu. Kľúčový sektor výroby áut ale zaznamenal v úvode roka nárast produkcie, čo sa nakoniec premietlo aj do čísel vývozov, ktoré v úvode roka prevažne rástli. Do červených čísel tak v januári zahraničný obchod ťahali predovšetkým vyššie dovozy. Tie pomerne dynamicky rástli ako v porovnaní s koncom minulého roka (po zohľadnení sezóny), tak aj v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka.
Silný rast dovozov, najmä v medziročnom porovnaní, bol pritom relatívne plošný a nebol koncentrovaný len do jednej dovoznej kategórie. Významný rast zaznamenali najmä dovozy strojov a prepravných zariadení a rôznych priemyselných výrobkov. To by mohlo mať hneď viacero vysvetlení – od straty konkurencieschopnosti domácich producentov na domácom slovenskom trhu cez zvýšené dovozy investičných tovarov (čo by indikovalo vyššie investície) až po zvýšené dovozy materiálu a polotovarov do výroby (čo by signalizovalo blízke oživenie domáceho priemyslu). Najskôr sa síce jedna o kombináciu viacerých faktorov, i vzhľadom na stále nízku dôveru v domácom priemysle predpokladáme, že príspevok dovozov do výroby by mohol byť predsa len relatívne menej významný.
Podľa údajov Štatistického úradu objem vývozov v januári prevýšil objem dovozov až o 394 mil. EUR. Na druhej strane, Štatistický úrad pomerne významne zrevidoval (zlepšil) bilanciu zahraničného obchodu v minulom roku, keď celkový prebytok zvýšil až o 240 mil. EUR, najmä v dôsledku zmiernenia deficitu v decembri (o 116 mil. EUR) a zvýraznenia októbrového prebytku (o 99 mil. EUR) – v oboch prípadoch najmä v dôsledku zníženia dovozov. 12-mesačný kumulovaný prebytok zahraničného obchodu sa tak v januári znížil z revidovanej minuloročnej úrovne 2,6% HDP len na 1,9% HDP – najnižšiu úroveň od septembra 2023.
Objem vývozov v úvode roka čiastočne korigoval relatívne slabší december a medzimesačne po zohľadnení sezónnych vplyvov narástol o 1,3%. Dynamika jeho medziročného rastu sa ale napriek tomu spomalila na polovicu – z 2,4% na 1,2%. Podobný obrázok ukázala aj kľúčová kategória slovenských exportov – vývozy strojov a prepravných zariadení, ktorá tvorí takmer 2/3 všetkých vývozov. Ľahká korekcia slabých decembrových čísel vývozov sa tu ale pozitívne prejavila aj na medziročnom porovnaní. Objem vývozov strojov a prepravných zariadení dosiahol v úvode roka približne úrovne spred roka, keď bol vyšší len nepatrne o 0,2%, po tom, čo tu v decembri vývozy medziročne klesali o 3,5%. Predpokladáme, že lepšie vývozné čísla v kľúčovej kategórií vývozov v úvode roka ovplyvnili najmä vyššie vývozy áut, zatiaľ čo vývozy strojov ďalej prevažne klesali. Ostatným vývozom sa už v úvode roka až tak nedarilo, v porovnaní s decembrom mierne klesli a dynamika ich medziročného rastu (aj v dôsledku menej priaznivého bázického efektu) sa spomalila zo silných decembrových 12,1% na 2,8%.
Objem dovozov v úvode roka pomerne významne narástol – v porovnaní s koncom roka po zohľadnení sezónnych faktorov až o 3,8%, pričom dynamika jeho medziročného rastu sa zrýchlila z 7,3% až na 12,8%, čo bol zároveň najrýchlejší medziročný nárast dovozov od konca roku 2022. V úvode roka síce rástli ceny plynu i ropy, čo mohlo nafukovať nominálne dovozy palív a mazív. Zdá sa však, že tento efekt celkové čísla dovozov zásadnejšie neskreslil. Dovozy palív a mazív (po zohľadnení sezónnych efektov) ostali približne na decembrovej úrovni a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 7,5% na 12,6% (t.j. porovnateľne ako celkových dovozov). Silný medzimesačný i medziročný nárast dovozov zaznamenali najmä dve kategórie – vývozy strojov a prepravných zariadení, kde dovozy medzimesačne narástli o viac ako 6% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 5,9% až na 16,5%, a dovozy rôznych priemyselných výrobkov, ktoré zaznamenali podobný medzimesačný nárast ako celkové dovozy v priemere (3-4%), avšak dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 11,5% až na 18,9%. Menej optimistickým vysvetlením relatívne dynamického rastu dovozov v týchto dvoch kategóriách by mohla byť strata konkurencieschopnosti domácich producentov a z toho plynúca rastúca dovozná náročnosť domácej produkcie/spotreby. Optimistickejším vysvetlením by bol blížiaci sa reštart domáceho priemyslu, či vyššia investičná aktivita v domácej ekonomike. Vzhľadom na pretrvávajúcu nízku dôveru v priemysle sa nám momentálne javí ako viac pravdepodobne prvé vysvetlenie, ktoré by mohlo byť výsledkom vyšších cien energií domáceho priemyslu (na rozdiel od domácnosti, ktoré si užívajú dotované ceny energií), či jeho dodatočného zaťaženia konsolidačným balíkom. Nedá sa ale ani vylúčiť, že januárové dovozy mohli navýšiť aj jednorazové dovozy (napríklad vojenskej techniky, či investičných tovarov)
Predpokladáme, že zužovanie prebytkov zahraničného obchodu by sa tento rok malo spomaliť, resp. zastaviť. Prispieť by k tomu mal predovšetkým slabší domáci spotrebný dopyt, ktorý bude tlmený fiškálnou konsolidáciou. Vývozy sa budú spamätávať len veľmi pomaly, keď ich najmä v prvej polovici roka bude stále brzdiť slabý externý dopyt, najmä na „domácom“ európskom trhu. Rizikom pre vývozy v tomto roku stále ostáva obchodná vojna, ktorá by zasiahla najmä kľúčovú zložku slovenských vývozov – autá. Priestor pre hľadanie alternatívnych trhov je pritom už pomerne obmedzený. Domáci výrobcovia sa najskôr budú snažiť časť vývozu presmerovať na juhoamerický trh, ktorý ale pravdepodobne nebude schopný plne vykompenzovať výpadok predajov na severoamerickom trhu (USA).
Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky