MALOOBCHODNÉ TRŽBY na Slovensku zaznamenali vo februári 2021 výrazný medziročný pokles o – 14,7 %. Pokles tržieb oproti februáru 2020 zaznamenali všetky oblasti maloobchodu. Hypermarketom a supermarketom, ktoré tvoria z celkových tržieb vyše 40 %, poklesli tržby o – 13,2 %. Aj vo februári totiž nemohli svojim zákazníkom ponúkať naplno iný tovar ako potraviny a drogériu. Jednoznačne najvýraznejší pokles tržieb sa ale vo februári týkal maloobchodu so zariadeniami pre IKT v špecializovaných predajniach, maloobchodu s tovarom pre kultúru a rekreáciu v špecializovaných predajniach a na trhoch a stánkoch.
Vo všetkých troch segmentoch bol zaznamenaný medziročný prepad tržieb o vyše tridsať percent. Ostatné oblasti maloobchodu sa vo februári museli popasovať s medziročným poklesom tržieb o – 26 až – 16 %. Pričom podľa podrobnejších údajov Štatistického úradu SR napríklad maloobchodné predajne zamerané na oblečenie a obuv zaznamenali pokles tržieb o cca osemdesiat percent. Nárast tržieb evidoval maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú aj eshopy, a to o vyše desatinu.
Dôvodom sú bezpečnostné opatrenia, kvôli ktorým boli aj vo februári, a naďalej aj sú, kamenné prevádzky obchodov zatvorené. Oproti vlaňajšku si síce mnohé kvôli pandémii zatvorené kamenné prevádzky (mimo potravín a drogérie) vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály, no ani tie im ich obvyklý predaj alebo tržby nedokážu vygenerovať. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvajú na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu. Navyše mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že malé položky (položky s nízkymi cenami) sa im neoplatia kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach. Na nakupovanie a míňanie vplýva aj aktuálna situácia na trhu práce, avšak tento vplyv považujeme aktuálne za menej významný. Ak zákazníci momentálne nenakupujú, tak je to skôr preto, že nemajú kde a nie ani tak preto, že nemajú za čo.
Efekt zatvorených obchodov negatívne ovplyvní tržby maloobchodu aj za marec a apríl 2021. Aktuálne je v rámci maloobchodu určitým svetielkom na konci tunela potenciálny prechod Slovenska ako krajiny z čiernej fázy do bordovej. Podľa aktuálne platného semaforu by to mohlo viesť k znovuotvoreniu kamenných prevádzok.
Vo februári 2021 si REŠTAURÁCIE a POHOSTINSTVÁ pohoršili, keď zaznamenali pokles tržieb o – 54,8 %. Pretrvávajúci výdaj cez okienko či rozvoz nedokážu naplno nahradiť klasickú fyzickú návštevu reštaurácie. Ešte väčší debakel utrpela oblasť UBYTOVANIE s poklesom tržieb o – 86,3 %.
Eva Sadovská, analytička WOOD & Company