Maloobchod vo februári rástol, pomohol mu aj deň navyše

Maloobchod vo februári podľa očakávaní rástol. Nižšia porovnávacia základňa pritom ešte viac zvýrazňuje dynamiku jeho rastu v medziročnom porovnaní. Tú najskôr podporil aj prestupný rok, ktorý februáru pridal jeden deň navyše. Pod rast tržieb domácich obchodníkov sa podpisuje obnovená spotrebiteľská dôvera domácnosti, ktorá pozitívne reaguje na ustupujúcu infláciu i stále relatívne robustný (a priaznivý) trh práce.

 

Už v závere minulého roka sa obnovil rast reálnych príjmov domácnosti a pri ďalej ustupujúcej inflácií a spätnej indexácií miezd sa najmä v komerčnom sektore v úvode roka dynamika rastu reálnych miezd ďalej zvýrazňovala. Vyššie reálne príjmy pritom domácnosti pomerne rovnomerne rozkladajú medzi úspory a spotrebu. Popri rastu tržieb obchodníkov tak pozorujeme i zrýchľujúci sa rast bankových vkladov domácnosti.

Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby vo februári medzimesačne vzrástli  o 0,9% (sezónne očistené). Dynamika ich medziročného rastu sa tak ďalej zrýchľovala z 1,9% až na 5,3%. Maloobchodné tržby tak medziročne rástli najrýchlejšie od mája 2022 a boli o takmer 2% vyššie aj ako tesne pred vypuknutím pandémie (vo februári 2020).

Oživenie spotreby pozorujeme v posledných mesiacoch v oboch častiach maloobchodu – v predaji potravín i v predaji nepotravinového tovaru. Medziročne nižšie tržby vykazujú len čerpacie stanice (o 8,7%), predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu (-7,1%) a kamenné predajne výpočtovej techniky (-10,6%). Predajniam s tovarom pre kultúru a rekreáciu a výpočtovej techniky pritom najskôr z tržieb uberá predovšetkým metodická zmena, ktorú Štatistický úrad zrealizoval v úvode roka a ktorá po novom tovar nezatrieďuje automaticky podľa hlavnej činnosti celého podniku, ale podľa toho, z akých činností tržby podniku pochádzajú. Inými slovami, časť tovaru v odvetví je po novom u prevádzok s kamennou predajňou, ktoré majú aj doplnkový online predaj, vykazovaná v online predaji. Tržby internetových obchodov tak medziročne (i vďaka tejto metodickej zmene) narástli až o 26,6%.

Po slabom vstupe do roka sa s netypicky teplým počasím vo februári zotavili i tržby hotelov a reštaurácií. Tržby hotelov plne vymazali straty z úvodu roka, keď medzimesačne vzrástli o úctyhodných 17,3% (sezónne očistené). Do plusu sa tak vrátili aj v medziročnom porovnaní, keď boli v porovnaní s februárom minulého roka vyššie o 5,2%. Tržby reštaurácií vo februári medzimesačne vzrástli o 1,9% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 2,9% na 8,2%.

Oživenie vo februári ukázali a predaje a oprava áut – tržby tu v stálych cenách vzrástli medzimesačne až o 4,1% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 1,6% na 11,7%.

Výhľad

Obnovená spotrebiteľská dôvera, ktorá sa pohybuje na popandemických maximách a ktorú nahor ťahajú predovšetkým obnovený rast reálnych miezd, ustupujúca inflácia a stále robustný trh práce, by mala vytvárať vhodné podmienky pre rast spotreby domácnosti i v nasledujúcich mesiacoch. Spotreba domácnosti by preto mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu.

 

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky