Motorom globálnej expanzie Lidlu sú nové trhy

“Lidl neustále zvyšuje tempo otvárania nových predajní a dosiahol hranicu 12 700 obchodov po celom svete. Štyri hlavné trhy sa podieľajú takmer na polovici všetkých nových otvorení. Zároveň sa obnovuje rast aj v zrelých trhoch, ktoré predtým stagnovali. Investície sa sústreďujú tam, kde Lidl súperí s výrazne väčšími konkurentmi, pričom nové impulzy prichádzajú aj z iných regiónov,” uvádza v článku uznávaný retailový analytik Sebastian Rennack z Aletos Retail Advisory.

 

Lidl za posledných 12 mesiacov zrýchlil expanziu

Lidl nielenže urýchľuje rast v hlavných expanzných krajinách, ale zároveň obnovuje činnosť v štátoch, kde predtým stagnoval alebo sa dokonca sťahoval. Kým Poľsko, Taliansko, Španielsko a Spojené kráľovstvo naďalej predstavujú väčšinu nových otvorení, nový impulz je viditeľný aj v Nemecku, Francúzsku a USA, ako aj v menších, no dynamických trhoch ako Rumunsko, Írsko a Švédsko.

Pokles spôsobený infláciou v roku 2023 sa zdá byť definitívne prekonaný. Do konca augusta 2025 otvoril Lidl takmer 300 nových predajní, čo je nárast oproti 250 lokalitám pridaným v obchodnom roku končiacom vo februári 2025. Diskontný reťazec tak aktuálne prevádzkuje 12 700 predajní po celom svete, pričom rast sa obnovil aj v predtým stagnujúcich regiónoch.

Štyri krajiny ako chrbtica expanzie Lidlu

Poľsko, Taliansko, Španielsko a Spojené kráľovstvo zostávajú hlavnými piliermi rozširovania predajných plôch, pričom sa podieľajú takmer na polovici všetkých nových otvorení. Do konca augusta 2025, teda v polovici obchodného roka, Lidl pridal 43 predajní v Poľsku, 32 v Taliansku, 29 v Španielsku a 27 v Spojenom kráľovstve. Tieto krajiny viedli expanziu aj v predchádzajúcom roku, čo potvrdzuje stabilitu a nie len dočasný nárast.

V každej z týchto krajín čelí Lidl silným konkurentom, ktorí sú niekoľkonásobne väčší. Napríklad vo Veľkej Británii podľa údajov Kantar Worldpanel zvýšil Lidl svoj podiel na trhu o 0,5 percentuálneho bodu na 8,3 %, zatiaľ čo Aldi stagnoval na úrovni 10,8 %. Dominantný hráč Tesco si posilnil pozíciu o 0,8 bodu na 28,4 %.

Štyri krajiny ako chrbtica expanzie: Tieto štyri trhy sa spoločne podieľajú takmer na polovici všetkých čistých otvorení predajní Lidl za posledných dvanásť mesiacov.

Nové expanzné trhy opäť v centre pozornosti

Viditeľný je posun v krajinách, kde expanzia predtým stagnovala alebo sa počet predajní znižoval. V porovnaní s jarou 2023, keď Lidl vstúpil do opatrnej investičnej fázy, sa Rumunsko zaradilo medzi lídrov. 27 nových predajní za posledných 12 mesiacov predstavuje tri štvrtiny všetkých otvorení od zavedenia investičnej brzdy.

Aj Francúzsko sa vrátilo k rastu – 21 nových lokalít tvorí dve tretiny všetkých otvorení od jari 2023. Po pandémii bol ročný rast obmedzený len na niekoľko miest. Podľa údajov Kantar vzrástol podiel Lidlu na trhu na 7,9 % (+0,1 bodu), zatiaľ čo Carrefour posilnil o celý percentuálny bod na 21,9 %.

Nemecko sa vracia k čistému rastu

Najvýraznejšia zmena nastala v Nemecku, domácom trhu Lidlu. S 16 novými predajňami za posledných 12 mesiacov sa reťazec vrátil k čistému rastu po období optimalizácie siete, presunov a selektívnych zatváraní. Ide o strategický signál, že Lidl je opäť pripravený expandovať aj na zrelom a nasýtenom domácom trhu.

USA naznačujú opatrný progres

Spojené štáty vysielajú symbolický signál obnoveného záujmu. Za posledných 12 mesiacov Lidl otvoril 12 predajní, čo predstavuje takmer celý prírastok od jari 2023. Po rokoch kolísavého rastu a častých výmen v manažmente to naznačuje opatrný, no jasný záväzok voči jedinému mimoeurópskemu trhu.

Rumunsko upevňuje pozíciu motora rastu

Rumunsko sa pevne zaradilo medzi kľúčové expanzné trhy. 27 nových otvorení za posledný rok predstavuje nielen krátkodobý impulz, ale aj štrukturálny posun. Lidl upevňuje svoje trhové líderstvo na druhom najväčšom trhu v strednej a juhovýchodnej Európe. Tieto posuny sú dôležité z dvoch dôvodov: rozširujú základy rastu a znižujú závislosť od niekoľkých krajín; zároveň naznačujú návrat k vyváženému investičnému modelu, kde sa modernizácie financujú paralelne s čistým rastom siete. 

Menšie trhy kopírujú rovnaký vzorec

Niekoľko menších krajín vykazuje podobný trend, hoci v menšom rozsahu. Nárasty v Švédsku (+4 zo 4 od jari 2023), Írsku (+7 z 10 od 2023) a na Slovensku (+10 zo 14 od 2023) dokazujú, že investičné plány neboli opustené ani v nasýtených či nákladovo citlivých prostrediach.

V Írsku Lidl získal 0,5 bodu trhového podielu a dosiahol 14,2 %, čím zväčšil odstup od Aldi, ktorý klesol o 0,1 bodu na 11,8 %. Trhový líder Dunnes mierne posilnil na 23,5 %.

Hoci tieto trhy globálne čísla výrazne neovplyvňujú, potvrdzujú, že expanzný motor Lidlu opäť beží – a to v rôznorodých podmienkach.

Čo môže priniesť druhá polovica roka 2025

Minuloročná aritmetika poskytuje užitočný referenčný rámec. Lidl pridal takmer 300 predajní za 12 mesiacov do augusta 2025. Ak bude druhá polovica roka rovnako silná, aktuálny obchodný rok by mohol dosiahnuť historickú hranicu 340 predajní – aj bez výnimočného výkonu na jeseň či v zime.

Minulý rok bol rast koncentrovaný najmä v druhej polovici, hoci zimné mesiace bývajú tradične pokojnejšie. Nie je zaručené, že sa tento vzorec zopakuje, keďže harmonogramy výstavby a odovzdania priestorov sa líšia. Tempo rastu do augusta však už teraz naznačuje silnejšiu východiskovú pozíciu než pred rokom.

Čo sledovať ďalej

Doterajší vývoj v obchodnom roku 2025/2026 naznačuje štrukturálne zrýchlenie rastu. Štyri hlavné expanzné trhy zostávajú základom, no obnovený rast v Nemecku, Francúzsku a Spojených štátoch signalizuje novú sebadôveru pri výzvach voči dominantným konkurentom. Rumunsko si upevňuje pozíciu stúpajúceho rastového motora.

Kľúčovými ukazovateľmi budú: – či Nemecko, Francúzsko a Rumunsko dokážu udržať expanziu aj počas zimy, – či si štyri hlavné trhy zachovajú dvojciferný prírastok, – a či Spojené štáty premenia opatrné signály na stabilný rast.

Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory

Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk