Willys vo Švédsku konkuruje Lidlu cenami potravín

“Willys vo Švédsku obhajuje pozíciu najsilnejšieho domáceho reťazca v boji o dominanciu na trhu s diskontmi a ponúka štíhly, ale širší sortiment ako jeho konkurent Lidl. Nezávislá platforma Matpriskollen, ktorá sleduje ceny potravín potvrdzuje, že Willys si dôsledne obhajuje svoju pozíciu najlacnejšieho predajcu potravín s kompletným sortimentom v krajine. Keďže Lidl sa zameriava na rýchlejšiu expanziu, konkurencia v oblasti ceny, formátu a prevádzkovej efektívnosti sa značne zintenzívňuje,” uvádza v podrobnom reporte analytik a konzultant Sebastian Rennack z Aletos Retail Advisory.

 

Švédsky diskontér, ktorý konkuruje Lidlu

Willys je jediným domácim diskontným predajcom vo Švédsku a “chrbtovou kosťou” spoločnosti Axfood, druhej najväčšej skupiny predajcov potravín v severskej krajine. Jeho formát predajní s rozlohou od 1 100 do približne 4 700 m2 sa podobá nemeckým hypermarketom Kaufland, a to ako z hľadiska koncepcie, tak aj z hľadiska efektívnosti procesov. Horná hranica veľkosti predajní Willys je porovnateľná s priemerom Kauflandu v Nemecku pred akvizíciou spoločnosti Real. Hoci sortiment Willys s približne 10 000 položkami je menší ako v Kauflande, odráža hybridný model spoločnosti Willys: širší ako diskontné predajne, štíhlejší ako supermarkety s kompletným sortimentom.

V roku 2024 materská spoločnosť Axfood vykázala čisté tržby vo výške 84,1 miliardy SEK (približne 7,35 miliardy EUR), čím obsadila odhadovaných 23 % švédskeho trhu s rýchloobrátkovým spotrebným tovarom, čo je nárast z 20 % v roku 2021. Willys sa podieľal na tržbách sumou 45,8 miliardy SEK (4,05 miliardy EUR), čo predstavuje 54,4 % predaja skupiny, čím si zabezpečil približne 12,5 % národného trhu s potravinami. Časť rastu spoločnosti Axfood pramenila z akvizície 42 hypermarketov City Gross v južnom Švédsku, ale Willys stále zostáva hlavným motorom rastu skupiny. Za posledných päť rokov tento diskontný predajca zvýšil svoje tržby o takmer 60 %, čo podčiarkuje jeho úlohu hlavného konkurenta Lidlu.

Najnižšie ceny potravín vo Švédsku

Spoločnosť Willys si vybudovala svoju reputáciu už štyri desaťročia na jednom hlavnom prísľube: ponúkať najnižšie ceny potravín vo Švédsku. Túto pozíciu naďalej potvrdzuje aj Matpriskollen, popredná švédska platforma na porovnávanie cien potravín. Začiatkom roka 2025 analytici trhu opäť zaradili Willys na najnižšie ceny vo všetkých šiestich národných cenových pásmach a šiestich typoch domácností – od domácností s jednou osobou až po rodiny s tínedžermi. Metodika prieskumu zabezpečuje porovnateľnosť tým, že sa zameriava výlučne na bežné ceny 219 väčšinou konzumovaných položiek potravín, čím vylučuje propagačné ponuky a vernostné zľavy. Zároveň ale nie je možné priame porovnanie s hlavným konkurentom Lidlom, pretože zameranie Lidlu na privátne značky vylučuje nemeckého diskontného predajcu z rozsahu prieskumu.

Slogan znie: Najlacnejší nákupný košík vo Švédsku

Nedávne finančné údaje potvrdzujú, že Willys si udržiava vedúce postavenie. V roku 2023 Lidl vzrástol o 11 % na 18,6 miliardy SEK (1,655 mld. EUR), zatiaľ čo Willys vzrástol o 4,6 % na 45,8 miliardy SEK (4,1 mld. EUR). V absolútnom vyjadrení oba reťazce zvýšili tržby o približne 2 miliardy SEK (178 mil. EUR), čo dokazuje, že Lidl zatiaľ neznížil rozdiel, a to aj napriek rýchlejšiemu rastu z menšej základne. Rok predtým rast Lidlu dosiahol 18 % v porovnaní so 16,8 % siete Willys.

Konkurent Lidl ohlásil masívnu expanziu

Zatiaľ čo Willys si drží svoju pozíciu s takmer 250 predajňami po celej krajine, generálny riaditeľ Lidlu Jakob Josefsson oznámil plány na dlhodobé rozšírenie reťazca zo súčasných 207 na približne 300 predajní. Napriek rastu tržieb však Lidl vykázal vo fiškálnom roku 2023/24 čistú stratu vo výške 185 miliónov SEK (16,45 mil. EUR), čo signalizuje tlak na náklady spojený s vysokými režijnými nákladmi spojenými s jednociferným podielom na trhu.

Willys vyvažuje prevádzkovú efektívnosť s pohodlím pre zákazníkov. Funkcie Scan & Go a samoobslužné pokladne sú štandardom v každej predajni, rovnako ako robustná online ponuka. Hoci donáška domov nie je dostupná v celej krajine, služby Click & Collect siahajú nad rámec vyzdvihnutia v predajni a zahŕňajú aj parkoviská a externé partnerské lokality, ako sú napríklad čerpacie stanice Circle K v Štokholme.

Od strategického stanovovania cien až po efektívnosť riadenú procesmi – takto Willys vdýchne život svojej diskontnej DNA na švédskej predajni:

Pozrite sa, ako to vyzerá vnútri predajne Willys

Predajne Willys v exteriéri kombinujú funkčný dizajn s príjemnými drevenými prvkami v exteriéri. Vnútri je zasa štandardom Scan&Go so skenermi.  Odráža to snahu predajcu o rýchle a bezproblémové zákaznícke cesty.

Sekcia ovocia a zeleniny vo Willys ponúka jednoduchý merchandising a jasnú cenovú komunikáciu priamo pri vchode do predajne. Celkový dojem trocha kazia škatule s banánmi.

Šalátový bar Picadeli, umiestnený vedľa čerstvých produktov, ponúka zdravé jedlá se sebou a samoobslužné násypníky.

Chladiace boxy na mäso sú rozdelené podľa zákazníckych ciest: zelená pre biopotraviny, oranžová pre rýchle jedlá a čierna pre výrobky z hovädzieho mäsa pod privátnou značkou Willys. Švédsky pôvod výrobku je osobitne zdôraznený.

Exkluzívne zľavy pre členov klubu WillysPlus sú výrazne označené žltou farbou, aby sa odlíšili ceny pre verných zákazníkov od štandardných ponúk.

Jasné označenie kategórií a viditeľné cenové štítky pomáhajú nakupujúcim ľahko sa orientovať a zároveň posilňujú hodnotové posolstvo spoločnosti Willys.

Ulička s nealkoholickými nápojmi prezentuje procesné zameranie spoločnosti Willys: plechovky sú skladované priamo v predajných kartónoch, pokým fľaše sú podávané pomocou šikmých “samoodokladacích” systémov, ktoré fungujú na gravitačnom princípe.

Zdravie a švédsky pôvod sú kľúčovými atribútmi v ponuke celého sortimentu v ambiente.

Kombinácia dump-bins a cenovo orientovaných čiel regálov Willys premieňa svoje hlavné uličky na promočné móla s vysokým dopadom.

Aj v sekcii mliečnych výrobkov Willys dodržiava jasné rozloženie a hodnotové posolstvá.


Zóna „Mejeri“ (Mliečne výrobky) ponúka široký sortiment chladených mliečnych výrobkov – čo zdôrazňuje silnú kompetenciu spoločnosti Willys v oblasti potravín dennej spotreby, ako je mlieko, jogurt a maslo.

Červená kávová pyramída pod nápisom „Just nu!“ (Práve teraz!) upozorňuje na extra akciu pre členov WillysPlus.

V zóne Pick & Mix „Smått & Gott“ (Malý a chutný) čaká viac ako 100 druhov sladkostí, čo umožňuje nakupujúcim vyskladať si svoje mixy so sladkosťami.

S viac ako 70 SKU chrumkavého pečiva sieť Willys predstavuje túto jedinečnú severskú kategóriu v prémiových vystaveniach aj vo veľkoobjemových monopaletách.

Rybie konzervy sú pre efektívnosť prezentované v otvorených drôtených regáloch, čo umožňuje rýchle doplnenie zásob a jednoduchý prístup pre nakupujúcich.

Pokladňa Willys Scan & Go umožňuje používateľom aplikácie WillysPlus dokončiť nákupy pomocou QR kódu, čím sa zjednodušuje proces platenia a opustenia predajne.

Pred predajňou sú chladené a mrazené boxy pre službu „Click & Collect“ a sú strategicky umiestnené vedľa vyčleneného parkoviska na rýchle vyzdvihnutie.

Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory

Sebastian Rennack

Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.

 

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk