Októbrový prvotný štart vianočnej nákupnej sezóny bol relatívne silný

Maloobchod v októbri príjemne prekvapil, keď pokračoval v septembrovom oživení. Rastu tržieb v medziročnom porovnaní pomohol aj jeden pracovný deň navyše. Silný rast tržieb si pravdepodobne vďaka tomu pripísali najmä obchodné reťazce a predajne potravín. V pozitívnom trende však pokračovali aj internetové obchody, ktoré si pripísali pomerne silný štart do tohtoročnej vianočnej sezóny. Aj skúsenosti z roku 2022 nám hovoria, že pred očakávaným nástupom „ťažších čias“ si slovenské domácnosti na poslednú chvíľu ešte radi doprajú. Zreálnenie spotreby, ktorú na budúci rok nahlodá konsolidácia a rýchlejší rast cien, tak najskôr uvidíme opäť až v úvode budúceho roka. Navyše, vyššia DPH môže časť spotreby, najmä pri tovaroch s vyššou cenovkou, presunúť z budúceho do záveru tohto roka. 

 

Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby v októbri medzimesačne vzrástli o 0,7% (sezónne očistené). Dynamika ich medziročného rastu sa tak zrýchlila z 4,3% na 4,9%, t.j. na úrovne, ktoré sme pozorovali v úvode roka. Letné spomalenie v raste spotreby sa tak nateraz ukázalo len ako dočasné. Napriek zhoršeniu spotrebiteľskej dôvery po oznámení konsolidačného balíka domácnosti svoju spotrebu obnovili, avšak najskôr už len na krátke obdobie do konca roka.

V októbri rástli ako tržby v potravinovom, tak aj nepotravinovom segmente. Tržby obchodných reťazcov rástli podobným tempom ako v predchádzajúcom mesiaci. Dynamika ich medziročného rastu sa len jemne spomalila z 6,1% na 5,7%. Podobne aj u menších špecializovaných prevádzok potravín, ktoré si stále držia silný medziročný rast nad 20% (22,2% z 25,2% pred mesiacom). I október tak potvrdzoval trend opätovného návratu tržieb od veľkých obchodných sietí k menším špecializovaným prevádzkam potravín, ktorý pozorujeme už niekoľko mesiacov v rade. Napriek tomu ostávajú obchodné reťazce dominantné v prerozdelení tržieb z predaja potravín, keď pokrývajú viac ako 90% celkových tržieb.

V nepotravinovom segmente rastú predovšetkým tržby z predaja cez internet. Tie sa medziročne zvýšili až o 32,6%. Treba však ale poznamenať, že tento rast je čiastočne ovplyvnený metodickou zmenou, keď štatistický úrad začal od tohto roka do tejto kategórie zaznamenávať aj tržby z online predaja klasických kamenných predajní. Technický presun tržieb do kategórie internetových predajní sa tak negatívne podpisuje na medziročnom porovnaní ostatných nepotravinových segmentov. Výrazný medziročný pokles tržieb si i v októbri pripísali kamenné predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové potreby – o 7,7%), i kamenné predajne s výpočtovou technikou (-5,3%). V úhrne však tržby v celom nepotravinovom segmente medziročne rástli o približne 5%, v porovnaní so septembrom sa dynamika ich rastu ešte jemne zrýchlila a naznačovala tak silný štart vianočnej nákupnej sezóny.

V októbri sa relatívne darilo aj hotelom a reštauráciám. Ich tržby v porovnaní so septembrom vzrástli po očistení o tradičnú sezónu o 5,9% (hotely), resp. 1,1% (reštaurácie). Medziročný rast tržieb hotelov sa tak v úvode medzisezóny zrýchlil z 6,8% až na 13,1%. Medziročný pokles tržieb reštaurácií sa zmiernil z -9,1% na -7,4%.

Pomerne silný rast si v októbri pripísali aj tržby z predaja a údržby áut. Tie sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom (po zohľadnení sezóny) zvýšili až o 5,6% a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 2,5% až na 10,3%. Nie je vylúčené, že už októbrové tržby pomohli navýšiť „predpredaje“ motivované novoročným zvýšením DPH z 20% na 23%. Predpokladáme ale, že tento efekt sa bude na predajoch prejavovať až v samom závere roka.

Výhľad

Znovu objavujúca sa inflácia i prijatý konsolidačný balíček okresávajú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov. Potvrdili to október aj november, kedy sa spotrebiteľská dôvera slovenských domácnosti prudko zhoršila, pričom sa oslabila aj pod priemer posledných 10 rokov. To by sa postupne malo prejaviť aj na spotrebe. Očakávané zvýšenie sadzby DPH by ale mohlo dočasne pôsobiť proti tomuto trendu a presúvať časť spotreby z úvodu budúceho roka do konca tohto roka. Čim má tovar vyššiu cenovku, tým je motivácia presunu spotreby vyššia. Predpokladáme preto, že najvýraznejšie by sa tento efekt mohol prejaviť pri autách, či elektronike. Silnejšiu korekciu tržieb domáceho maloobchodu tak bude pozorovať pravdepodobne až v úvode budúceho roka.

 

Autor: Ľubomír Koršňák Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky