V júli sa tržby maloobchodu medziročne jemne zvýšili, len druhýkrát (po januári) v tomto roku. Nenaplnili tak očakávania z predbežných čísel E-kasy, ktoré naznačovali naopak jemne prehĺbenie medziročného poklesu tržieb. Podobne ako v júni, aj v júli tržbám čiastočne pomáhal vyšší počet pracovných dní (medziročne o jeden deň).
Väčší počet pracovných dní sa prejavil najmä v kamenných predajniach nepotravinového segmentu. Naopak, mal len zanedbateľný (ak vôbec nejaký) vplyv na tržby v predaji potravín, či tržby internetových obchodov. Letné tržby často ovplyvňuje aj zapojenie domácnosti do zahraničného turistického ruchu. Jemné júlové oživenie tuzemských tržieb maloobchodu by tak mohlo nepriamo naznačovať i nižší záujem slovenských domácnosti o zahraničné dovolenky. Túto hypotézu čiastočne tlmí pohľad na tržby domácich ubytovacích zariadení, ktoré nesignalizujú silnejší nárast (presun k domácim dovolenkám). Na druhej strane, tržby domácich hotelierov pravdepodobne čiastočne tlmí nižší záujem zahraničných klientov, pričom tento výpadok nie sú domáci turisti plne schopní kompenzovať.
Akokoľvek, v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi síce pozitívnejšie júlové čísla však stále naznačujú, že fiškálna konsolidácia a z nej plynúci nárast spotrebiteľskej inflácie, brzdia rast spotreby domácnosti. Z ochoty domácnosti spotrebúvať by navyše postupne mohol uberať aj slabnúci domáci trh práce a očakávaný mierny nárast miery nezamestnanosti v druhej polovici roka. Spotrebiteľský barometer pritom zatiaľ nenaznačuje blízke oživenie spotrebiteľského sentimentu (v súlade s našimi očakávaniami), skôr naopak.
Tržby v maloobchode podľa údajov Štatistického úradu v júli len vzrástli o 0,5% (sezónne očistené). V medziročnom porovnaní sa len po druhýkrát v tomto roku prehupli do ľahkého plusu – v porovnaní s júlom minulého roka boli vyššie o 0,4%, po tom, čo v predchádzajúcom mesiaci rovnakým tempom medziročne klesali (-0,4%).
Zdá sa, že vyšší počet pracovných dní aj v júli pomohol najmä nepotravinovému maloobchodu s bežným tovarom. Ten zaznamenal výraznejšie zmiernenie dynamík medziročného poklesu (maloobchod s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové potreby atď) z -15,7% na -4,9%), obnovenie medziročného rastu (maloobchod s tovarom pre domácnosť (nábytok, hobymarkety, domáca elektronika atď.) z -1,9% na 2,4%), resp. zrýchlenie dynamiky medziročného rastu (maloobchod v špecializovaných predajniach (obuv, odev, drogérie atď.) z 5,4% na 8,0%). Naopak, internetové obchody sú vzhľadom na svoj charakter (dostupné pre objednávky 24/7) zvyčajne menej citlivé na počet pracovných dní. Tržby v internetovom predaji tak posledné mesiace klesajú relatívne stabilným medziročným tempom okolo 4-5%. V júli sa dynamika ich medziročného poklesu len jemne zmiernila z -4,8% na -4,5%.
Počet pracovných dní zvyčajne menej ovplyvňuje predaj potravín, resp. ten je citlivý najmä na celkový počet dní v mesiaci, prípadne počet piatkov v mesiaci, kedy sú tržby v predaji potravín zvyčajne najvyššie – ich počet bol medziročne nezmenný. Medziročný rast tržieb v potravinovom segmente tak zásadnejšie neťažil z vyššieho počtu pracovných dní, čo sa prejavilo aj na dynamike jeho rastu. Tempo medziročného rastu tržieb v obchodných reťazcoch sa takmer nezmenilo, len jemne sa zrýchlilo z 2,1% na 2,5%. V menšej časti potravinového predaja, v špecializovaných predajniach potravín, sme ale predsa len mohli pozorovať výraznejšie zmiernenie medziročného poklesu tržieb, a to z -12,7% na -7,5% – najpomalšie tempo medziročného poklesu v tomto roku.
Vyšší počet pracovných dní sa podpísal aj na tržbách za predaja a údržby áut. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom síce tržby ľahko (o 0,6% – sezónne očistené) klesli, dynamika ich medziročného rastu sa ale opäť zrýchlila z 10,3% až na 11,6%.
Po relatívne silnom júnovom štarte letnej turistickej sezóny sa hotelom a reštauráciám v úvode jej hlavnej fázy (júli) darilo už predsa len menej. Tržby hotelov síce medzimesačne ešte jemne vzrástli – o 0,4% po zohľadnení sezóny, v medziročnom porovnaní sa ale po troch mesiacoch rastu opäť preklopili do červených čísel. V porovnaní s júlom minulého roka boli nižšie o 3,4% (po tom, čo v júni medziročne rástli o silných 7,7%). Tržby reštaurácií klesli aj v porovnaní s júnom, a to až o 3,3% (sezónne očistené). V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka tak boli nižšie 1,9%, po tom, čo v júni medziročne rástli o 5,7%.
Výhľad
Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Ochotu domácnosti zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov. Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a i v úvode druhej polovice roka (v júli) ostávala pod priemerom posledných 10 rokov.
Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky