Tržbám v apríli pomohla Veľká noc, do plusu v medziročnom porovnaní ich však nevrátila

Ani silný veľkonočný efekt, ktorý sa prejavil najmä na tržbách obchodných reťazcov, nevrátil maloobchodné tržby v apríli naspäť k medziročnému rastu (na rozdiel od toho, čo naznačovali skôr zverejnené údaje z E-kasy). Veľkonočný efekt, resp. posun Veľkej noci z prelomu marca/apríla v minulom roku na druhú polku apríla v tomto roku, pomáhal vylepšovať predovšetkým dynamiku rastu v medziročnom porovnaní. Maloobchod však pomerne významne narástol aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.

 

Keďže za medzimesačným rastom stal prevažne potravinový segment, zdá sa, že veľkonočný efekt mohol byť tento rok výraznejší ako zvyčajne, avšak na trvalom oživení maloobchodu sa najskôr neprejaví. Aj májové tržby E-kasy naznačujú, že už v máji najskôr nastala opätovná korekcia tržieb maloobchodu smerom nadol a dynamika jeho medziročného poklesu sa opäť prehĺbila. Domácu spotrebu od úvodu tohto roku okresáva najmä fiškálna konsolidácia, ktorá spomalila rast reálnych príjmov domácnosti, prispela k zhoršeniu ich spotrebiteľskej dôvery a presunula časť spotreby z úvodu tohto do záveru minulého roka. Spotrebiteľský barometer zatiaľ nenaznačuje blízke oživenie spotrebiteľského sentimentu (v súlade s našimi očakávaniami).

Tržby v maloobchode v apríli vzrástli o 1,5% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného poklesu sa zmiernila z -2,5% na -0,4%. Aprílové zlepšenie maloobchodu ide takmer výlučne na vrub veľkonočného efektu. Silný rast si pripísal najmä potravinový segment, predovšetkým obchodné reťazce, kde tržby medziročne narástli až o 7,9%. Naproti tomu, veľkonočný útlm aktivity sa prejavil na poklese tržieb v nepotravinovej časti maloobchodu. Tržby najvýraznejšie klesli v predaji tovaru pre kultúru a rekreáciu (až o 23,7% medziročne), medziročný pokles si však pripísali aj ostatné časti nepotravinového maloobchodu – od 1,1% v predajniach so špecializovaným tovarom (odevy, obuv, drogérie, lekárne atď) cez 4,0% v internetových obchodoch až po 6-7% v predajniach s tovarom pre domácnosť (nábytok, hobby predajne, spotrebná elektronika atď) a kamenných predajniach s výpočtovou technikou.

Tržby v predaji a údržbe áut, po slabom úvode roka ovplyvnenom výpadkom predajov po koncoročnom „predzásobení“, pokračovali v raste aj počas veľkonočného apríla. V porovnaní s marcom sa po očistení o sezónne vplyvy zvýšili o 3,2%. Dynamika ich medziročného rastu sa ale (i pod vplyvom bázického veľkonočného efektu) spomalila z 10,6% na 5,5%.

Obdobie Veľkej noci zdá sa pomohlo aj hoteliérom, nie však už reštauráciám. Tržby v hoteloch sa v porovnaní s marcom zvýšili (po zohľadnení sezóny) o 3,7% a do plusu sa vrátili aj v medziročnom porovnaní – v porovnaní s aprílom minulého roka boli vyššie o 2,9% (v marci medziročne klesali o 0,4%). Naopak, tržby reštaurácií, ktoré najskôr pocítili veľkonočný výpadok menučových tržieb, ktoré vyšší turizmus nedokázal plne kompenzovať, v porovnaní s marcom (po zohľadnení sezóny) klesli o 1,7% a do mínusu sa prepadli aj v medziročnom porovnaní. V porovnaní s aprílom minulého roka boli nižšie o 1,7%, po tom, čo v marci medziročne rástli o 5,3%.

Výhľad

Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Ochotu domácnosti zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať  fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov. Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a i v úvode tohto roka (i v máji) ostávala pod priemerom posledných 10 rokov.

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk