Tržby maloobchodu vo februári klesli, medziročne však najmä v dôsledku technického efektu priestupného (minulého) roku

Tržby v maloobchode vo februári klesali. Napriek tomu prekvapili skôr príjemne. Pokles maloobchodných tržieb bol miernejší ako naznačovali skôr dostupné údaje z registračných pokladní (Ekasa). Navyše, medziročný pokles tržieb z veľkej časti odzrkadľoval len menší počet kalendárnych i pracovných dní (v oboch prípadoch o jeden deň), keď minuloročný priestupný rok nafúkol aj februárové tržby. Po očistení o tento efekt by sa najskôr medziročná zmena maloobchodných tržieb vo februári pohybovala blízko nuly, podobne ako v januári.

 

Domáci maloobchod tak nateraz odoláva fiškálnej konsolidácií o niečo lepšie ako sme pôvodne očakávali. Predspotreba zo záveru minulého roka sa nateraz neprejavila vo významnej korekcii spotreby v úvode tohto roka a po koncoročnom nafúknutí sa tržby viac menej len vrátili na úrovne spred oznámenia konsolidačného balíčka. Predpokladáme ale, že s postupujúcim rokom sa rýchlejší rast spotrebiteľských cien a spomalenie rastu reálnych miezd predsa len prejaví citeľnejšie aj na spotrebe slovenských domácnosti.

Tržby v maloobchode vo februári klesli o 0,8% (sezónne očistené) a po prvýkrát od decembra 2023 (t.j. po 13 mesiacoch) tak boli nižšie ako v rovnakom období predchádzajúceho roka (v januári ešte jemne medziročne rástli o 0,8%). Dôvody februárového medziročného poklesu maloobchodných tržieb sú však prevažne technického charakteru a súvisia s minuloročným prestupným rokom, ktorý priniesol o jeden kalendárny i pracovný deň vo februári viac. Ak by boli tržby počas mesiaca rozložené rovnomerne, jeden kalendárny deň menej by vo februári znamenal až o 3,4% nižšie tržby.

Menší počet kalendárnych i pracovných dní negatívne zasiahol oba segmenty maloobchodu – predaj potravín i nepotravinového tovaru. Jediným typom obchodov, ktoré si aj vo februári udržali medziročný nárast tržieb, bol tzv. maloobchod ostatného tovaru v špecializovaných predajniach, kam sa radia napríklad predajne odevov, obuvi, ale aj drogérie, či lekárne – dynamika medziročného rastu sa tu ale predsa len spomalila z 7,2% na 5,3%. Ostatné časti maloobchodu už vo februári zaznamenali medziročný pokles tržieb, a to od nepatrného o -0,4% v obchodných reťazcoch cez -3,0% v internetových obchodoch až po -11,6% v špecializovaných predajniach potravín a -20,7% v kamenných obchodoch s tovarov pre kultúru a rekreáciu (hračky, knihy, športové potreby a podobne). Vo všeobecnosti, po očistení o efekt priestupného roku, sa zdá, že konsolidačný balíček a predsunutá spotreba, v úvode roka citeľnejšie zasiahli nepotravinový segment maloobchodu (v súlade s očakávaniami). Aj tu však skôr ako výpadok tržieb pozorujeme prevažne len návrat na úrovne spred jesene minulého roka. V potravinovom segmente od začiatku roka opäť pozorujeme presun tržieb od malých špecializovaných predajní potravín smerom k veľkým obchodným sieťam. To by síce mohlo byť reakciou cenovo citlivých spotrebiteľov na konsolidačný fiškálny balíček, predpokladáme ale, že podstatná časť presunu bude mať skôr technický charakter a mohla by súvisieť s reklasifikáciou časti subjektov v úvode roka.

Na rozdiel od nepotravinového maloobchodu sme v predaji a údržbe áut mohli v úvode roka pozorovať pomerne významnú korekciu a výpadok predaja v dôsledku koncoročnej pred spotreby, ktorú motivovalo zvýšenie DPH v úvode roka. Po januárovom relatívne významnom výpadku predajov sa však tržby v segmente predaja a údržby áut vo februári predsa len čiastočne spamätali. V porovnaní s januárom vzrástli (po sezónnom očistení) o pomerne silných 7,1%. Ani to však nestačilo na pretlačenie efektu priestupného roka v medziročnom porovnaní a dynamika ich medziročného poklesu sa tak prehĺbila z -7,1% až na -9,6%.

Po očistení o sezónny (a kalendárny) efekt vo februári rástli aj tržby v hoteloch, a to o 6,2%. Ani tu to však nestačilo na udržanie si medziročného rastu a tržby v hoteloch boli v porovnaní s priestupným februárom minulého roka nižšie o 4,0% (v januári medziročne rástli o 6,1%). Tržby v stravovacích zariadenia klesali aj na medzimesačnej báze, a to o 2,6% (sezónne očistené) a v medziročnom porovnaní boli nižšie o 3,4% (po tom, čo v januári medziročne narástli o 5,8%).

Výhľad

Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Ochotu domácnosti zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať  fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov. Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a i v úvode tohto roka ostávala pod priemerom posledných 10 rokov, hoci v marci sa, zdá sa, už odrazila od dna. Aj v nasledujúcich mesiacoch pritom čísla maloobchodu budú ovplyvňovať aj technické efekty – menovite efekt Veľkej noci, ktorý sa minulý rok rozkladal medzi mesiace marec a apríl, avšak tento rok veľkonočná spotreba podporí výlučne len tržby v apríli. Dá sa preto predpokladať, na marcové čísla bude mať veľkonočný efekt prevažne negatívny vplyv a naopak na aprílové čísla prevažne pozitívny.

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky