Maloobchod v septembri príjemne prekvapil a vymazal veľkú časť augustového spomalenia rastu. Napriek opätovnému zrýchleniu maloobchodu ale septembrové čísla netreba preceňovať. K podovolenkovému zrýchleniu totiž citeľnou mierou prispeli technické faktory. Tak ako aj v predchádzajúcich mesiacoch, na medziročné dynamiky rastu tržieb mal aj v septembri zásadný dopad rozdielny počet pracovných dní. Kým v auguste jeden chýbajúci pracovný deň uberal z medziročného rastu tržieb, v septembri naopak 2 pracovné dni navyše technicky medziročný rast posilňovali. Tento efekt je zvyčajne silnejší v potravinovom segmente a pohľad do septembrovej štruktúry tržieb túto hypotézu len potvrdzoval.
Napriek silnejšiemu septembrovému rastu tržieb, prevládajúci trend v spotrebe slovenských domácnosti je v posledných mesiacoch prevažne negatívny. Dynamika medziročného rastu maloobchodu sa počas leta citeľnejšie spomalila a nič na tom nezmenil ani silnejší september. Kým počas jari rástli tržby domáceho maloobchodu približne 5% medziročným tempom, počas leta (v treťom štvrťroku) sa dynamika ich medziročného rastu spomalila na 3,5%. Počas leta postupne slabla aj dynamika rastu spotreby mimo maloobchodu, najmä v slovenských reštauráciách. Príspevok spotreby domácnosti k rastu HDP by sa tak mal v treťom štvrťroku zmierniť. Spolu so silným bázickým efektom vo verejných investíciách by sa tak práve pomalší rast spotreby domácnosti mal prejaviť i na ďalšom spomalení medziročného rastu HDP. Predpokladáme, že v tretom štvrťroku sa jeho rast mohol spomaliť z 2,0% na 1,8% – čísla HDP zverejní Štatistický úrad o týždeň (vo štvrtok).
Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby v septembri medzimesačne vzrástli o 1,0% (sezónne očistené) a z veľkej časti tak vymazali augustové straty. Dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 0,7% na 4,3%, i vďaka väčšiemu počtu pracovných dní.
Vyšší počet pracovných dni v septembri sa prejavil najmä na silnejšom raste tržieb v potravinovom segmente. Po ľahkom medziročnom poklese o 0,5% v auguste sa tržby obchodných reťazcov v septembri posilnili až o 6,1%. Obchodné reťazce tak zaznamenali najsilnejší medziročný rast reálnych tržieb od mája 2022. Podobne na tom boli aj menšie špecializované predajne potravín. Tie si v septembri dokonca pripísali najsilnejší medziročný nárast reálnych tržieb od februára 2018. Dynamika medziročného rastu ich tržieb sa posilnila z 12,5% až na 25,2%. I september tak potvrdzoval trend opätovného návratu tržieb od veľkých obchodných sietí k menším špecializovaným prevádzkam potravín, ktorý pozorujeme už niekoľko mesiacov v rade. Napriek tomu ostávajú obchodné reťazce dominantné v prerozdelení tržieb z predaja potravín, keď pokrývajú viac ako 90% celkových tržieb.
Vyšší počet pracovných dní sa už menej premietal do tržieb v nepotravinovej časti maloobchodu. Napriek tomu sme mohli pozorovať pomerne citeľné zrýchlenie dynamiky medziročného rastu tržieb aj v tejto časti maloobchodu, najmä však v dôsledku posilnenia medziročného rastu tržieb v internetových obchodoch z 21,9% až na 35,9%. Veľká časť tohto nárastu však mala len technický charakter. Septembrové zrýchlenie dynamiky rastu ide takmer výlučne na vrub bázického efektu, kedy sa v septembri minulého roka tržby domácich internetových obchodov dočasne skokovo prepadli. Pohľad na medzimesačné porovnanie už nebol až tak optimistický – tržby internetových obchodov sa (po zohľadnení sezóny) oproti augustu prepadli o viac ako 3%. Prevažne medzimesačný pokles zaznamenali aj ostatné časti nepotravinového maloobchodu, pravdepodobne čiastočne už aj pod vplyvom slabnúcej spotrebiteľskej dôvery domácnosti zasiahnutej ohláseným konsolidačným balíčkom, ktorý sa citeľne dotkne aj domácnosti.
Slovenské hotely v septembri, v súlade s očakávaniami, čiastočne korigovali silné čísla z hlavnej dovolenkovej sezóny. Po zohľadnení tradičných sezónnych faktorov v porovnaní s augustom klesli až o 18,4%. V medziročnom porovnaní sa však udržali v čiernych číslach, dynamika ich medziročného rastu sa dokonca vďaka priaznivejšiemu bázickému efektu zrýchlila z 3,0% na 6,8%. V porovnaní s augustom klesali aj tržby domácich stravovacích zariadení, po očistení o sezónu o 2,1%. A keďže v ich prípade sa jednalo len o potvrdenie dlhodobého trendu, v červených číslach ostali aj v medziročnom porovnaní. Dynamika ich medziročného poklesu sa prehĺbila z 5,4% až na 9,1%, čo bol zároveň najvýraznejší medziročný pokles od augusta 2022.
Relatívne slabší september majú za sebou aj tržby v predaji a údržbe áut. Tie sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom po zohľadnení sezónnych faktorov znížili o 0,7%. Napriek tomu sa ale v medziročnom porovnaní vrátili k rastu (o 2,5%, po 1,5% augustovom poklese), ku ktorému im ale pomohla najmä nižšia porovnávacia základňa zo septembra minulého roka. Vyhliadky na predaje áut v závere roka sú skôr optimistické. Schválené zvýšenie DPH z 20% na 23% by sa totiž práve pri predaji áut mohlo prejaviť na „predzásobení“, resp. posune časti spotreby z úvodu budúceho roka do konca tohto roka. Miera urýchlenia predajov v závere roka bude ale závislá aj od kapacít predajcov a naplnenosti ich skladov.
Znovu objavujúca sa inflácia i prijatý konsolidačný balíček okrešú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov. Potvrdil to už október, kedy sa spotrebiteľská dôvera slovenských domácnosti prudko zhoršila, pričom sa oslabila aj pod priemer posledných 10 rokov. To by sa postupne malo prejaviť aj na spotrebe, ktorá by i v nasledujúcich mesiacoch mala vykazovať známky spomaľovania rastu. Očakávané zvýšenie sadzby DPH by ale mohlo dočasne pôsobiť proti tomuto trendu a presúvať časť spotreby z úvodu budúceho roka do konca tohto roka. Čim má tovar vyššiu cenovku, tým je motivácia presunu spotreby vyššia. Predpokladáme preto, že najvýraznejšie by sa tento efekt mohol prejaviť pri autách, či elektronike.
Autor: Ľubomír Koršňák, analytik, Makroekonomické analýzy trhu
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.