Výsledky súťaže Rastlinný produkt roka 2022 odhalili, ktoré nové potraviny na rastlinnej báze najviac potešili ľudí na Slovensku. Po prvýkrát porota ocenila aj rastlinnú novinku, ktorá mala mať svojim inovatívnym prístupom najväčší prínos pre slovenský trh. Rastlinné alternatívy, ktoré verne suplujú mlieko ale aj tuniaka, sú u nás v kurze.
Viac ako 2 600 Slovákov a Sloveniek hlasovalo počas marca v súťaži za rastlinnú novinku, ktorá ich v uplynulom roku najviac potešila. Nominovaných bolo 12 rastlinných potravinových produktov, ktoré prišli na slovenský trh v uplynulom roku. Ľudia rozhodli, že titul Rastlinný produkt roka 2022 si odnesie Alpro This is Not M*lk.
„Máme veľkú radosť, že sa naša novinka Alpro This is not M*lk teší veľkej obľube u spotrebiteľov. […] Výrobok Alpro This is not Mlk sa chce svojou chuťou čo najviac priblížiť spotrebiteľom, ktorí sú zvyknutí na chuť mlieka a sprístupniť im tak kategóriu výrobkov na rastlinnej báze. Verím, že sa nám podarilo naplniť slogan – rastlinne pre milovníkov mlieka,“ hovorí Barbora Horníková, brand manažérka Alpro.
Spomedzi nominovaných produktov obsadilo druhé miesto Vemondo Tofu na panvičku a finálovú trojicu uzavrela novinka Vegan Creme à la mascarpone od Rajo. Tento rok si teda ľudia vybrali najmä produkty, ktoré môžu použiť na prípravu pestrej palety jedál a ktoré sú často bežnou súčasťou domácností, ktoré zaraďujú rastlinné alternatívy.
Program Jem pre Zem tento rok prvýkrát predstavil aj titul Rastlinný produkt roka 2022 – Cena poroty. Cieľom bolo oceniť inovatívnosť a prínos pre slovenský trh s rastlinnými potravinovými produktami. Odborná porota z Jem pre Zem udelila spomínaný titul rastlinnej alternatíve tuniaka od Garden Gourmet. Vuniak zaujal porotu tým, že je súčasťou kategórie rastlinných alternatív rýb a morských plodov, ktorá je ešte aj dnes slabo zastúpená na Slovensku, či inovatívnym prístupom k použitým ingredienciám a zloženiu.
„Ako jeden z lídrov v tejto kategórii vidíme budúcnosť v inováciách. Pokiaľ ide o chuť a štruktúru, tak neustále zlepšujeme naše receptúry, aby sme uspokojili očakávania zákazníkov. Sme veľmi radi, že náš Vuniak si našiel svoje miesto v srdciach slovenských spotrebiteľov a tiež, že bol takto vysoko hodnotený v plant-based komunite,“ komentuje výhru Emine Mamarasulovova brand manažérka pre Garden Gourmet z Nestlé.
Na Slovensku približne každý tretí človek (36,8 %) znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu živočíšnych produktov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Jem pre Zem vypracovala agentúra Focus v decembri 2022. Aj vďaka tomu sa rastlinné potravinové produkty stávajú čoraz populárnejšie aj u nás, na čo aktívne reagujú obchodníci a zvyšujú ponuku.
„Zákazníci a zákazníčky sú dnes oveľa náročnejší na chuť rastlinných produktov než boli napríklad pred 2 rokmi. Zároveň s rastúcou ponukou rastú aj požiadavky na cenu,“ vysvetľuje Marian Milec z Jem pre Zem a dodáva, „súťažou dávame priestor priamo ľuďom, na hodnotenie rastlinných noviniek. Zároveň sme sa na produkty pozreli aj my a ocenili ten, ktorý podľa poroty posunul ponuku na Slovensku najviac dopredu.“
Neziskový program Jem pre Zem organizoval súťaž Rastlinný produkt roka už tretíkrát. Kompletné výsledky tohtoročnej súťaže a hodnotenie zverejnili organizátori na svojej stránke Jem pre Zem: https://jemprezem.sk/rastlinny-produkt-roka-2022-vysledky/
###
Hlasovanie prebiehalo v období od 1.3. 2023 do 31.3. 2023 na stránke Jem pre Zem.
Alpro This is Not M*lk
Garden Gourmet Vuniak
K-Take it Veggie Vegánsky nárez pažítka
Lindt Hello Vegan Bar
Minit Vegan HotDog
Naturli’ Vegan Mrazený krém
Nurishh Gran Vegiano
Oatly Barista Edition
Tesco Plant Chef Hummus s Guacamole
Preto Radoma Vegan Párky
Rajo Vegan Creme à la mascarpone
Vemondo Tofu na panvičku
Zdroj: Jem pre Zem