Maloobchodníci zarobili v apríli až o 11,5 % viac ako vlani

 

Maloobchodné tržby sa počas druhej vlny pandémie samozrejme nevyvíjali priaznivo a v prvom kvartáli tohto roka boli medziročne zhruba o desatinu nižšie ako vlani. Spotrebitelia si počas krízy viac sporili a menej nakupovali. Kríza totiž viedla k tomu, že našinci pristupovali k míňaniu opatrne a väčšie nákupy radšej odkladali na neskôr, na lepšie časy. So zlepšujúcou sa pandemickou situáciou sa ale “prebúdza k životu” aj naša spotreba.

 

Čo sa podpísalo pod aprílové rastúce tržby maloobchodníkov?

V apríli sa našim maloobchodníkom podarilo zarobiť viac ako v marci o 3 % a taktiež viac ako pred rokom, a to až o 11,5 %. Pozitívny trend vývoja maloobchodných tržieb bol odštartovaný už v marci a v apríli sa teda ešte zintenzívnil. Medziročný rast tržieb bol ale samozrejme ovplyvnený aj bázickým efektom, keďže vlani v takomto období už boli predajne zatvorené kvôli prvej vlne pandémie. V skratke môžeme povedať, že tržby supermarketov medziročne klesli, ale výrazne rástli tržby v rôznych špecializovaných obchodoch, ktoré už mohli byť otvorené.

V medziročnom porovnaní sa v apríli podarilo zarobiť viac hlavne obchodníkom s tovarom pre kultúru a rekreáciu, obchodníkom predávajúcim tovar pre domácnosť, taktiež obchodom s oblečením, obuvou, drogériou a tiež obchodníkom s výpočtovou technikou. Dvojciferný rast tržieb okrem nich dosiahli ešte aj benzínky a eshopy. Na aprílových číslach maloobchodu je vidieť, že došlo k oživeniu spotreby, čomu dopomohlo uvoľnenie protipandemických opatrení a otváranie ekonomiky. Mnohí ľudia totiž vyčkávali, kým sa otvoria kamenné predajne a pôjdu fyzicky nakupovať. Online nakupovanie totiž nie je pre každého a mnohé veci si chceme radšej “vyskúšať na vlastnej koži”. Reč pritom nie je len o oblečení a topánkach, ale napríklad aj o elektronike, domácich spotrebičoch či autách. Kúpa auta online by bola ešte pred rokom pre väčšinu z nás absolútne sci-fi, počas pandémie sa ale stala realitou.

Naopak, pokles tržieb zaznamenali menšie špecializované predajne s potravinami a nápojmi, predávajúci v stánkoch a na trhoch a tiež aj supermarkety. Práve tie boli počas pandémie najmenej volatilné a ich tržby nezaznamenávali až take výrazné výkyvy. Pôsobil tu ale opačný efekt ako pri obchodníkoch, ktorí museli obchody po prepuknutí pandémie zavrieť a ich tržby sa prepadli. Supermarkety počas minuloročného apríla zarábali, takže bázický efekt aktuálne spôsobuje pokles ich tržieb.

Ako sa budú vyvíjať tržby v obchode v ďalších mesiacoch?

Očakávame, že aj v ďalších mesiacoch budú tržby našich obchodníkov rásť. Domácnosti budú totiž naďalej realizovať svoju odloženú spotrebu, teda nákupy, ktoré odkladali počas pandémie na neskôr. Bude teda rásť hlavne dopyt po elektronike či zariadení do domácnosti, oblečení, obuvy a športových potrebách a s príchodom letnej dovolenkovej sezóny aj dopyt po tovaroch pre rekreáciu. Vplyv na medziročne vyššie tržby ale bude mať aj bázický efekt, ktorý výrazne zvýšil tržby v apríli. Bázických efekt sa bude prejavovať aj v ďalších mesiacoch, ale jeho vplyv bude postupne slabnúť.

Autor: Jana Glasová, analytička 365.bank, Zdroj: 365.bank