Dôraz na ekológiu výrazne mení aj nápojový biznis. Plechovky sú na vzostupe

Ball Corporation je prvým výrobcom hliníkových plechoviek na svete, ktorý dostal certifikát iniciatívy ASI (Aluminium Stewardship Initiative). Tento certifikát dbá na dodržiavanie vysokých ekologických, hospodárskych a spoločenských noriem, ktoré je nutné dodržiavať naprieč celým dodávateľským a výrobným reťazcom. Tieto normy spĺňajú všetky závody Ball v Európe, na Strednom východe a v Afrike. Vrátane neďalekého českého závodu v obci Dýšina pri Plzni. Ball zároveň oznámil, že na výrobu nápojových plechoviek bude používať výhradne elektrinu z obnoviteľných zdrojov, a to v celej Európskej únii, Srbsku a vo Veľkej Británii. Vďaka dopytu zákazníkov je hliník v súčasnosti najviac využívaným nápojovým obalom v Európe.

 

 

Plechovky, ktoré sú šetrnejšie k prírode? Už čoskoro budú realitou aj na slovenskom trhu. Stále viac kľúčových hráčov do svojich obchodných stratégií včleňuje udržateľnosť a šetrnejší prístup k prírodným zdrojom. Oceňujú to nielen ich zákazníci, ale aj spotrebitelia. Spoločnosť Ball Corporation, ako najväčší výrobca nápojových plechoviek vo svete, ide v tejto oblasti príkladom. Získala totiž certifikáciu Aluminium Stewardship Initiative (ASI), a to spoločne so všetkými 23 závodmi. Výnimkou nie je ani neďaleká česká fabrika v obci Dýšina pri Plzni, z ktorej prúdia plechovky do rúk aj Slovákom. Pri vychutnávaní svojho obľúbeného nealka či piva tak budú mať istotu, že prírodu zaťažili menej. Podiel recyklovaného hliníka, ktorý závod pri Plzni používa, je vyše 90 percent.

Spoločnosť Ball Corporation oznámila, že spoločne so všetkými svojimi 23 závodmi v strednej a východnej Európe získala certifikáciu Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Tento certifikát je pre firmu Ball dôležitým míľnikom. Ball, najväčší svetový výrobca nápojových plechoviek, je totiž zároveň prvým, ktorý túto certifikáciu získal. Spĺňa tak globálne sociálne, ekologické a hospodársko-etické normy a kritériá, ktoré boli iniciatívou ASI zavedené.

Súčasťou certifikácie je aj záväzok na zníženie uhlíkových emisií, a tak sa firma Ball v rámci Európskej únie, Srbska a Spojeného kráľovstva chystá pokrývať svoju spotrebu energie výlučne z obnoviteľných zdrojov.

Plechovky sú na vzostupe

„Sme veľmi hrdí na to, že sme prví výrobcovia nápojových plechoviek, ktorí získali certifikáciu ASI.  Má to aj veľký regionálny význam, keďže 95 percent plechoviek vyrobených v Čechách ide na export. Medzi našich zákazníkov patria popredné pivovary a výrobcovia nealkoholických nápojov aj na Slovensku,” hovorí Radek Mádr, riaditeľ spoločnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic s.r.o. Podľa jeho slov sú plechovky  nekonečne recyklovateľné a aj preto sú na európskom trhu hliníkových obalových materiálov na vzostupe. „Zákazníci si žiadajú výrobky, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Hliníkové obaly sú spoľahlivou a zároveň udržateľnou alternatívou. Konkrétnym príkladom je napríklad to, že podiel recyklovaného hliníka v materiáli, ktorý používame, je zhruba 91 percent,” doplnil Mádr.

Najväčší výrobca ako líder v udržateľnosti

ASI je iniciatíva odborníkov v odbore, ktorej certifikáty sú zárukou zodpovednej výroby, ťažby a spracovania hliníka v rámci celého hodnotového reťazca. Ide o reakciu na zvýšený dopyt spotrebiteľov, ktorí si žiadajú väčšiu udržateľnosť obalových materiálov. Certifikát Aluminium Stewardship Initiative je možné prirovnať napríklad k lesnej certifikácii FSC. Práve vďaka týmto iniciatívam sa téma udržateľnosti stáva viditeľnejšou.

„Sme nadšení, že certifikáciu ASI môžeme odovzdať práve Ball Corporation ako najväčšiemu výrobcovi plechoviek na svete, ktorý sa zároveň stáva prvým oceneným v tomto odvetví,” povedala Dr. Fiona Solomon, CEO, Aluminium Stewardship Initiative. „Certifikácia ASI Performance Standard je záväzkom k zodpovednému používaniu hliníka naprieč celým hodnotovým reťazcom. Sústredíme sa na zodpovednú výrobu, ťažbu a celkové nakladanie s hliníkom. Certifikácia ASI sa stáva nevyhnutnou ako pre firmy, tak pre zákazníkov. Tí často hľadajú uistenie, že výrobca naozaj dodržiava správne postupy,” vysvetľuje Solomon .

Sedemdesiatpäť percent všetkého hliníka získaného z vyťaženého bauxitu je pritom stále v obehu. Tento kov hrá kľúčovú úlohu pri vytváraní cirkulárnej ekonomiky. Spoločnosť Ball sa dostáva do čela, čo sa týka priemyselného úsilia o výrazné zvýšenie miery recyklácie hliníkových nápojových plechoviek v Európe. Pri použití recyklovaného hliníka sa dosahuje až 95-percentná úspora energie oproti výrobe hliníka z nerecyklovaného materiálu, a tým dopomáhajú k splneniu globálnych cieľov v oblasti znižovania uhlíkových emisií.

Zdroj: Ball Corporation, ASI