Zahraničný obchod sklamal obratom, klesli vývozy i dovozy

Prebytky zahraničného obchodu sa počas leta síce jemne rozšírili a august tento pozitívny trend potvrdzoval, pohľad na obraty v augustovom zahraničnom obchode ale sklamal. Jedným z možných vysvetlení by mohol byť posun časti celozávodných dovoleniek z júla na august. Naše predpoklady postavené na relatívne optimistickej nálade v priemysle v auguste pritom počítali skôr s opačným rozložením. Slabé čísla vývozov tak naznačujú, že aj zajtra plánované zverejnenie produkcie v priemysle by mohlo byť skôr sklamaním.

 

Okrem celozávodných dovoleniek však do čísel obratu v zahraničnom obchode pravdepodobne zasiahli aj výpadky v dovoze ropy cez ropovod Družba v dôsledku útokov na infraštruktúru na území Ruska. Výraznejší pokles pri dovozoch palív a mazív sme pritom pozorovali na strane vývozov ako dovozov – predpokladáme totiž, že pokles dovozov v tejto kategórií mohli aspoň čiastočne zmierňovať vyššie dovozy plynu, zatiaľ čo pokles vývozov mohlo prehlbovať to, že domáci producent pohonných hmôt pri nižšej úrovni dodávok ropy obslúžil prioritne domáci trh a teda výpadok v dodávkach ropy sa citeľnejšie prejavil práve na vývoze ropných produktov.

Podľa údajov Štatistického úradu objem vývozov v auguste prevýšil objem dovozov o 225 mil. EUR. Štatistický úrad tentoraz pristúpil len k relatívne miernej úprave čísel bilancie zahraničného obchodu v predchádzajúcich mesiacoch, zvýšiac prebytok o 14 mil. EUR. 12-mesačný prebytok zahraničného obchodu sa v auguste opäť mierne rozšíril, a to z 1,1% na 1,2% HDP. Svoje dno tak nateraz zaznamenal už v apríli na úrovni 0,8% HDP.

Nominálne vývozy v auguste po zohľadnení tradičných sezónnych výkyvov klesli v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom o 1,0%. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka boli takisto nižšie, a to 0,4% (v júli medziročne rástli o 3,9%). Vzhľadom na vplyv celozávodných dovoleniek, ktoré prinášajú do čísel priemyslu a zahraničného obchodu zvýšenú volatilitu, viac o trendoch napovie pohľad na dovolenkové letné mesiace ako celok. V priemere počas júla a augusta vývozy oproti júnu (po očistení o sezónne vplyvy) vzrástli o 1,1% a dynamika ich medziročného rastu sa len jemne zvoľnila z 2,2% v júni na 1,8% v priemere v júli a auguste. Napriek slabším augustovým číslam (medziročný pokles o -0,5%), vývozom pomáhala ich kľúčová kategória strojov a prepravných zariadení, ktorá v priemere v júli a auguste zaznamenala 2,0% medziročný rast vývozov a podobný nárast zaznamenala aj v porovnaní s júnom (po zohľadnení sezóny). I naďalej sa darilo aj vývozom rôznych priemyselných výrobkov s vyše 20% medziročným nárastom vývozu, ktoré pokrývajú predovšetkým spotrebný dopyt. Naopak, vývozy počas leta tlačili nadol najmä nižšie vývozy palív a mazív. Tie sa v auguste medziročne prepadli až o 41% a v priemere počas dvoch dovolenkových mesiacov o 26%. Nižšie ceny pohonných hmôt pritom dokážu vysvetliť len zanedbateľnú časť tohto poklesu. Dá sa predpokladať, že pri nižších dodávkach ruskej ropy (v dôsledku útokov na infraštruktúru v Rusku) miestna rafinéria prioritne pokrývala predovšetkým domáci trh, čo sa prejavilo na prudkom poklese vývozu pohonných hmôt.

V auguste klesali aj dovozy – po očistení o sezónne vplyvy boli v porovnaní s júlom nižšie o 0,9%, v porovnaní s augustom minulého roka o 2,1% (v júli medziročne rástli o 1,9%). Opäť, väčší zmysel dáva pohľad na oba dovolenkové mesiace v úhrne – v priemere v júli a auguste boli dovozy o 1,0% nižšie ako v júni (po očistení o sezóny) a pohybovali sa približne na úrovni rovnakého obdobia minulého roka (-0,1%). I na strane dovozov platilo, že ich nadol ťahali predovšetkým nižšie dovozy palív a mazív, avšak ich pokles bol miernejší ako na strane vývozov, a to ako v medziročnom porovnaní, tak i v porovnaní s júnom. V auguste sa dovozy palív a mazív medziročne prepadli o 26%, v priemere za júl a august potom zaznamenali medziročný pokles o 15%. Predpokladám, že pokles dovozov palív a mazív mohli jemne spomaľovať vyššie dovozy plynu, avšak aj napĺňanie zásobníkov naznačuje, že oproti minulému roku boli v čistom vyjadrení (po očistení o tranzit) najskôr len ľahko vyššie. Počas leta klesali aj dovozy v najväčšej dovoznej kategórií strojov a prepravných zariadení – v auguste medziročne o 2,5%, v priemere v júli a auguste o 1,8%. V tejto kategórií sa miešajú dovozy materiálu do produkcie (najmä výroby áut) a investičné dovozy. Pri ľahko vyšších vývozoch strojov a áut tak nižšie dovozy naznačujú buď nižšiu septembrovú produkciu alebo spomalenie u investičných dovozov. Ani jedno nie je dobrou správou pre ekonomiku. Zahraničný obchod počas leta tak priniesol skôr negatívne riziko do našej prognózy rastu HDP v treťom štvrťroku.

Výhľad

Do septembrových a októbrových čísel pravdepodobne citeľne zasiahne odstávka výroby v nitrianskom závode Jaguár Land-Rover (v dôsledku hackerského útoku na celú skupinu). Ten je zodpovedný približne za 10-11% slovenskej produkcie áut. Keďže sa jedná o segment luxusných SUV s vyššou cenovkou, pri nominálnych vývozoch áut odhadujeme jeho podiel na dvojnásobok. Výpadok produkcie sa samozrejme prejaví aj na opačnej strane bilancie – vzhľadom na vysokú dovoznú náročnosť produkcie. Akokoľvek, v septembri a októbri najskôr uvidíme prechodné zhoršenie bilancie zahraničného obchodu, hoci bilancia ostane najskôr stále v jemnom prebytku (najmä v októbri). Smerom k záveru roka by sa zahraničný obchod ale mal opätovne vrátiť na trajektóriu z posledných mesiacov a 12-mesačné prebytky zahraničného obchodu by sa mali začať opäť postupne rozširovať a stabilizovať jemne nad úrovňou 1% HDP.

 

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk