Program Jem pre Zem zorganizoval veľký prieskum rastlinných výrobkov v piatich najväčších reťazcoch na Slovensku. Z prieskumu vyplynulo, že zákazníci a zákazníčky, ktorí chcú nakupovať tieto potraviny, majú najlepší výber v Tescu, Kauflande a v Lidli. Rastlinným reťazcom roka 2022 sa stalo Tesco, ktoré porazilo minuloročného víťaza Kaufland.
Podľa prieskumu, ktorý zorganizoval program Jem pre Zem, získalo titul Rastlinný reťazec roka 2022 Tesco, ktoré tesne predbehlo Kaufland. Tesco vyhralo v 4 z 5 skúmaných kategórií. Tesco malo veľký náskok pred konkurenciou vďaka svojej širokej ponuke rastlinných alternatív mlieka a mliečnych výrobkov. Okrem iného Tesco ponúkalo aj širokú paletu rastlinných alternatív jogurtov, pudingov aj zmrzliny.
„Čoraz viac ľudí volí rastlinnú stravu nielen zo zdravotných dôvodov, ale aj s ohľadom na životné prostredie. Veľmi nás teší získanie titulu Rastlinný reťazec roka 2022, pretože našim poslaním je prinášať každý deň niečo navyše – pre zákazníkov, komunity i celú planétu. Chov zvierat sa významne podieľa na emisiách skleníkových plynov a zaberá väčšinu plochy, ktorú potrebujeme na produkciu jedla. Aj preto neustále rozširujeme vlastnú značku potravín len na rastlinnej báze, ktorá zákazníkom pomôže stravovať sa zdravšie, udržateľnejšie a za výhodné ceny,“ povedal komerčný riaditeľ Tesco Erik Šiatkovský.
Na druhom mieste sa umiestnil Kaufland. Ten predbehol konkurentov najmä v ponuke rastlinných alternatív mäsa a mäsových výrobkov. Ponúkal najviac rastlinných verzií fašírok, mletého rastlinného mäsa, či údenín a tiež viacero druhov tofu a tempehu. Okrem toho v ponuke Kauflandu bolo najviac rastlinných alternatív syrov a hotových alebo mrazených jedál. Na treťom mieste skončil Lidl, ktorý vďaka zaradeniu nových produktov s rastlinným zložením oproti poslednému ročníku vylepšil svoju pozíciu v hodnotení až o dve priečky. Lidl za konkurenciou zaostáva v ponuke rastlinných alternatív mlieka. Za Lidlom na štvrtom mieste skončila Billa, ktorá ponúka širokú škálu rastlinných čokolád, sladkostí a snackov. Na piatom mieste skončilo Terno, ktoré postupne rozširuje svoju rastlinnú ponuku, na výber majú viac ako 20 druhov rastlinných mliek. Rastlinná ponuka v ich sesterskej predajni Kraj je výrazne širšia.
„Rastlinné výrobky už dávno nie sú určené iba pre vegetariánov a vegetariánky, či vegánov a vegánky. V súčasnosti väčšinu týchto produktov, ako rastlinné alternatívy mlieka, mliečnych výrobkov a rastlinné náhrady mäsa nakupujú najmä bežne sa stravujúci ľudia. Oproti minulému prieskumu sa výrazne rozšírila ponuka syrov, v každom reťazci už boli nejaké rastlinné syry dostupné. Kaufland mal v ponuke v priemere 14 syrov, Tesco malo v ponuke 12 syrov.“ dopĺňa koordinátorka projektu Rastlinný reťazec roka Mária Agóčová.
Hodnotenie Rastlinný reťazec roka je súčasťou medzinárodného projektu zameraného na ocenenie reťazcov, ktoré ponúkajú najširšie spektrum výrobkov rastlinného pôvodu. Druhý ročník hodnotenia Rastlinný reťazec roka ukázal aj to, že reťazce postupne rozširujú svoj sortiment. Oproti minulému roku pribudlo veľké množstvo rastlinných alternatív syrov a aj náhrady rýb, ktoré minulý rok v reťazcoch neboli dostupné. Tento rok boli dostupné náhrady rýb v každom reťazci okrem Terna. Viac informácii a podrobnejšie výsledky prieskumu nájdete na: jemprezem.sk/rastlinny-retazec-roka-2022
###
Jem pre Zem je neziskový program, ktorého poslaním je presadzovať udržateľné spôsoby stravovania a robiť ich dostupnejšími. Projekt pôsobí v dvoch oblastiach: u jednotlivcov podporuje záujem o rastlinné stravovanie a uľahčuje im častejšie zaraďovanie rastlinných jedál. Zároveň zvyšuje dostupnosť rastlinných produktov a jedál na trhu budovaním prostredia, v ktorom je rozširovanie ponuky o takéto potraviny výhodné, atraktívne a jednoduché.
Zdroj: Jem pre Zem, Ilustračné foto: iStock