Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v máji 2022 medziročný nárast o 7,8 %. Kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb 41,7 % sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich májové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast až o 8,8 %.
Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom ako napr. s obuvou, oblečením či drogériou, kde bol zaznamenaný významný nárast tržieb o 19 %. Rast tržieb ale evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom a to o 23,9 %. Tržby vyššie ako pred rokom o 30,6 % vykázali predajcovia so zariadeniami pre IKT.
V máji pred rokom už neboli po 4 mesiacoch takmer žiadne významnejšie protipandemické opatrenia týkajúce sa nakupovania a všetky kamenné obchody boli otvorené. A teda tak, ako bez obmedzení nakupovali Slováci v obchodoch počas tohtoročného mája, tak nakupovali aj počas mája minulého roku. Na druhej strane v máji 2022 sme už boli na Slovensku svedkami pomerne vysokej miery inflácie. Tú potiahli smerom nahor hlavne drahšie potraviny, energie a pohonné látky. Vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby ale mohli ovplyvniť u určitých skupín obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné tovary a služby. V ostatných, ako vyššie spomenutých, oblastiach maloobchodu mohol byť aj z týchto dôvodov vykázaný medziročný pokles tržieb a to v rozpätí niekoľkých desatín percenta až štyroch percent.
Najviac, až o – 5,6 %, poklesli tržby obchodníkov mimo predajní, stánkov a trhov. Dôležitou súčasťou tohto typu maloobchodu sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie. Pričom toto je zároveň jediná oblasť maloobchodu, ktorej sa v tomto roku ani počas jediného mesiaca nepodarilo dosiahnuť úroveň tržieb z roku 2021. Potvrdzuje sa tak, že pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. Zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď a pre mnohých je zase nakupovanie forma relaxu alebo zážitku. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním v kamenných predajniach.
Pandémia a s ňou súvisiace lockdowny pochopiteľne presmerovali časť našich nákupov do online sveta, čo potvrdzujú aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac a to až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Akonáhle prišiel lockdown a ich prevádzky zostali zatvorené, sústredili predaj do online prostredia, tovar doručovali poštou či kuriérom alebo sa zmenili na výdajné miesta. Ale nestačilo to. Inak povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku.
Obdobné skúsenosti majú aj v nákupných centrách, ktoré sú takpovediac „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu, ale aj pestrú škálu služieb či gastro prevádzok. Aj v nich je evidovaný návrat k normálnemu správaniu spotrebiteľov. Veci dennej spotreby, módu a zábavu ľudia stále chodia radšej kupovať do obchodných centier. Dokonca aj pri elektronike majú nákupné centrá odsledované, že ak si zákazník objedná tovar napríklad online, príde si poň radšej osobne do predajne. E-shopy teda nenahradili kamenné predajne, ale slúžia ako ich doplnok. Po uvoľnení opatrení tak nákupné centrá pocítili silný opätovný nárast návštevníkov, ktorí v nákupných centrách možnosť nakupovania, vybavenia viacerých služieb pod jednou strechou a trávenia času so zážitkom doslova vyhľadávajú.
Autor: Eva Sadovská, analytička WOOD & Company