„Prečo by sme mali dovážať kurčatá zo zahraničia, keď si ich môžeme vyprodukovať lokálne u nás? Naše kurčatá sú na farmách chované za prísnych veterinárnych podmienok a kontrol, s dodržaním stanovenej kvality. Pred aj po pandémii bude Hyza stále slovenská značka s jasnou minulosťou a tradíciou, ktorá stavia na inovatívnosť a prinášanie noviniek,“ uvádza v rozhovore pre instore Slovakia Ing. Jiří Šavrda, výkonný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti HYZA a.s.
V súčasnosti sa začalo častejšie hovoriť o potravinovej bezpečnosti, najmä v súvislosti s importom potravín. Aké kroky očakávate od novej vládnej garnitúry v smere zvýšenia potravinovej bezpečnosti a riešenia negatívneho salda zahraničného obchodu s potravinami?
Potraviny patria medzi základné potreby ľudí, obyvateľov tejto krajiny. Vždy platilo a myslím, že platiť aj bude, že čo je lokálne, to podporuje nielen lokálnych producentov, ale aj zdroje. Rovnaký príklad platí aj u dovoleniek. Prečo by ste mali jazdiť do ďalekých krajín, keď ste ešte dobre nespoznali svoju vlasť? Veď je tu toľko krásnych miest! Na otázku, aké očakávam kroky pre zabezpečenie sebestačnosti Slovenska v potravinách, jednoznačne odpovedám: Podporovať malých, či veľkých producentov. Od farmárov, ktorí obrábajú pôdu, na ktorej sa rodí obilie, až po tých, ktorí z týchto produktov následne pripravia potraviny. Naše kurčatá sú na farmách vyprodukované za prísnych veterinárnych podmienok a kontrol, s dodržaním stanovenej kvality. Prečo by sme ich teda mali dovážať zo zahraničia, keď si ich môžeme vyprodukovať lokálne? Myslím, že nie je v poriadku, ak k nám musia putovať cez polovicu Európy, alebo až z Južnej Ameriky. V mnohých prípadoch v nedostatočnej kvalite. Takže podporme celý reťazec: od poľa až ku spracovateľovi. Nastavme dlhodobý plán, ktorý bude záväzný a podporovaný v danom čase. Bude to nielen jeden politický bod z prehlásení, ale jasný plán a cieľ.
Aké konkrétne opatrenia by pomohli chovateľom, spracovateľom a výrobcom pôsobiacim na Slovensku? Hlavne v zmysle zvyšovania konkurencieschopnosti voči zahraničným dodávateľom, ktorí majú napr. nižšiu DPH na potraviny a vyššie štátne subvencie?
Najlepší variant pre podporu by bola Európa, resp. svet bez dotácií, ale to pravdepodobne nikdy nedocielime. Takže, ak chceme byť sebestační a nezávislí, musí sa Slovensko snažiť dohnať zmeškaný vlak. Budú potrebné masívne investície do celého reťazca: investície do najmodernejších hál, aj investície do moderných technológií. Nielen na farmách, ale aj na spracovateľských závodoch, napr. do balení. Nejde len o hľadisko efektivity a produktivity.
NOVÝ RAD SOUS-VIDE VÝROBKOV: PRIPRAVENÉ DO 30 MINÚT
Čas je pri domácej príprave jedla jeden z rozhodujúcich faktorov. Do maloobchodných sietí preto prichádza nový rad výrobkov „Sous-vide“ od spoločnosti Hyza. Tento spôsob prípravy možno opísať ako „chutne, rýchlo a jednoducho“. Sous-vide v preklade znamená „vo vákuu“. Táto metóda predstavuje šetrné varenie mäsa zabaleného vo vákuu pri nízkej teplote niekoľko hodín. Takto upravené mäso si zachová svoju krehkosť a šťavnatosť, zároveň všetky živiny a hmotnosť. Výrobok je vhodný aj pre alergikov, keďže neobsahuje žiadne alergény. Dostupný je v dvoch variantoch a príchutiach, a to ako kuracie stehná bez kosti s kožou s paprikovou príchuťou a kuracie krídelká s čili. Mäso v chladničke vydrží až 45 dní a jeho príprava zaberie menej ako 30 minút.
Samozrejmosťou je aj hľadisko kvalitatívne a bezpečnostné. Je potrebné, aby aj z úst našej vlády a všetkých zainteresovaných išla jasná správa „kupujme slovenské, kupujme domáce“, pretože len tak môžeme naštartovať Slovensko a slovenskú ekonomiku. Kúpou akéhokoľvek slovenského výrobku prispejete slovenskému výrobcovi. Je jedno či farmárovi alebo spracovateľovi. Možno práve vášmu susedovi či známemu, ktorý pracuje v tejto oblasti alebo vo firme, ktorá svojím zameraním nadväzuje na činnosť našich farmárov či spracovateľov. Bohužiaľ, naša sebestačnosť v hydinovom mäse je iba na úrovni cca 60 %, avšak u bravčového mäsa je ešte výrazne nižšia. Výška DPH nehrá rolu. Zásadnú úlohu zohráva zodpovednosť voči spotrebiteľovi, t.j. neriadiť sa výhradne maximalizáciou zisku, ale zodpovednosťou a tzv. „sedliackym rozumom“.
Podľa dostupných štúdií (EY, Nielsen) spotrebitelia v čase krízy preferujú produkty a značky, ktorým dôverujú. Zvlášť citliví sú v sektore potravín. Aké kroky ste vykonali na zlepšenie hygienických opatrení a v oblasti komunikácie značkových produktov?
Naša spoločnosť sa dlhodobo profiluje ako tradičný výrobca s dlhoročnou tradíciou. Náš prívlastok „Hyza Úprimné kurča“ nie je len reklama, ale spôsob prístupu a myslenia. Jednoznačne a úprimne deklarujeme informácie, kvalitu a bezpečnosť, vrátane dosledovateľnosti. Neprinášame na trh produkt s nejasným pôvodom a kvalitou. My nenakupujeme mäso v zahraničí, ktoré zabalíme a dáme mu ovál SK a hľa, vyrobili sme „slovenský produkt“. Pod naše výrobky, ako hovoríme, sa aj podpíšeme. Naše kurčatá sú prevažne zo slovenských fariem, prípadne obmedzene z českých. Jasne a viditeľne na výrobku uvádzame „chované a zabité“, vždy sa podpíšeme naším oválom SK 106, čo je označenie nášho závodu. Tento náš podpis je aj garancia značky, hoci v niektorých privátnych značkách nie je uvedené priamo naše logo Hyza (uvedený je však náš ovál SK 106). Naše hygienické opatrenia už pred „kovidom“ boli na vysokej úrovni. Avšak táto mimoriadna doba nás naučila o možných rizikách premýšľať inak a inak sa aj správať. Riešili sme opatrenia nielen technického rázu, ale aj rázu prevádzkového. Všetci zamestnanci pochopili, že je to o bezpečnosti ich samotných, ale aj našich výrobkov. Komunikácia sa historicky nesie v rovnakej línii. Hyza je slovenská značka s jasnou minulosťou a tradíciou, ale vsádza aj na inovatívnosť s novým portfóliom.
Budete vzhľadom na trendy, nové spotrebiteľské preferencie, štruktúru a objem predaja prispôsobovať portfólio a objem výroby? Aké novinky chystáte napr. pre letnú grilovaciu sezónu?
Letné mesiace sú spojené s grilovačkami, kedy sa kuracie mäso priam ponúka. Nielen svojou chuťou, ale aj jednoduchosťou prípravy. Grilovací sortiment sme mierne rozšírili a doplnili o nové kombinácie dielov a korenia, či marinád. Prístup sa však zásadne nezmenil. Používame naše čerstvé mäso, ktoré potom marinujeme alebo koreníme. To je naša devíza. Vieme z akej suroviny finálny produkt pripravujeme a z čoho potom naši zákazníci grilujú. Novinky máme pripravené, stačí len dať na pult. Nový rad Sous-vide výrobkov (rýchly na prípravu a maximálne bezpečný), ktorý je vhodný aj na grilovanie, pričom gril dodá mäsu tú správnu chuť. Zároveň v tejto gril sezóne zákazníkom k vybraným častiam čerstvého kurčaťa pribalíme zdarma aj „korenie Zlaté kurča“, ktoré dodá mäsu neodolateľný šmak. O tom, čo sa bude diať na slovenskom trhu rozhodne zákazník. My chceme ponúkať istotu a úprimnosť. Chceme, aby si zákazník mohol opakovane na pultoch predajní nájsť kvalitné produkty od domácich farmárov a producentov. Naštartujme spoločne Slovensko! Kupujme lokálne produkty! Kupujme služby od slovenských firiem a živnostníkov! Podporujme akcie u nás na Slovensku! Objavujme Slovensko ako krajinu pre letnú dovolenku, pretože má čo ponúknuť! Pretože vždy je potrebné poznať svoje korene. Žiadne jablko, chlieb či kurča sa neobjaví v reťazcoch len tak. Vždy je za každým takým produktom dlhá a mnohokrát neľahká práca mnohých ľudí. Všetkým týmto ľuďom treba úprimne poďakovať.
PRÍBAL KORENIA ZLATÉ KURČA
Novinkou topoľčianskej firmy je darček pre každého milovníka grilovania. Hyza pridá k obľúbeným kuracím dielom zdarma „korenie Zlaté kurča“. Spotrebitelia ho nájdu v čerstvých horných a dolných kuracích stehnách bez kosti v rodinnom balení na tácke a v kuracích stehnách bez kosti s kožou v rodinnom balení v miske s ochrannou atmosférou. Grilovacia novinka ušetrí cenný čas. Výrobok stačí uložiť do zapekacej misy alebo na grilovaciu tácku, posypať pribaleným chutným korením a upiecť tradičným spôsobom. Korenie dodá kuraciemu mäsu jedinečnú chuť a ak zákazníkom zostane korenie navyše, nie je nič jednoduchšie ako ho použiť na celé kurča, pekne ho do zlatista ugrilovať.
Zdroj a foto: HYZA