Zahraničný obchod príjemne prekvapil, odstávka JLR sa na jeho celkových číslach zásadne neprejavila

Zahraničný obchod v septembri príjemne prekvapil. Očakávaný prepad v obrate zahraničného obchodu v dôsledku nútenej odstávky výroby v najmenšom zo štyroch slovenských závodov automobiliek (JLR v Nitre), sa plne nenaplnil. Vývozy áut a strojov síce medziročne nerástli, avšak skôr v dôsledku technických faktorov. V porovnaní s dovolenkovým augustom sa dokonca i po očistení o tradičnú sezónu nepatrne zvýšili, hoci v dôsledku augustových dovoleniek poskytuje lepší obrázok porovnanie s priemerom predchádzajúcich mesiacov, za ktorým ale zaostávali stále len mierne. Podobný pokles sme pritom pozorovali aj na strane zahraničných dodávok v tejto oblasti. Zdá sa teda, že výpadok nitrianskeho JLR z väčšej časti dokázali kompenzovať ostávajúce časti domáceho automobilového a strojárskeho priemyslu.

 

 

Septembrové rozšírenie prebytku zahraničného obchodu podporili predovšetkým nižšie dovozy. Tie pravdepodobne klesali predovšetkým v nominálnom vyjadrení, keď ich nadol tlačili nižšie ceny ropy a plynu. Cena ropy Brent bola v eurovom vyjadrení medziročne nižšia až o 13%, „európsky“ plyn (TTF) zlacnel o podobných 11%.

Podľa údajov Štatistického úradu objem vývozov v septembri prevýšil objem dovozov o 428 mil. EUR. Štatistický úrad ale opäť pristúpil k pomerne významnej úprave čísel bilancie zahraničného obchodu v predchádzajúcich mesiacoch, keď celkový prebytok znížil až o 143 mil. EUR. 12-mesačný prebytok zahraničného obchodu sa tak v septembri rozšíril z revidovaných 1,1% na 1,3% HDP. Svoje dno tak nateraz zaznamenal už v apríli na úrovni 0,8% HDP.

Nominálne vývozy v septembri ostali po zohľadnení tradičných sezónnych výkyvov na úrovni predchádzajúceho mesiaca. Naše obavy z ich poklesu v dôsledku výpadku produkcie nitrianskeho závodu JLR sa tak nepotvrdili, hoci v porovnaní s priemerom predchádzajúcich troch mesiacov boli predsa len jemne nižšie – o 0,6%. V medziročnom porovnaní sa po krátkej augustovej pauze nominálne vývozy opäť vrátili k jemnému rastu, a to o 1,8% (po augustovom poklese o 1,4%). Septembrové tempo medziročného rastu vývozov bolo pritom dokonca jemne vyššie ako v priemere v posledných troch mesiacoch – jún až august v priemere o 1,6%. Zásadnejší prepad v septembri nezaznamenala ani kategória strojov a prepravných zariadení. Medziročne tu boli vývozy nižšie len o zanedbateľných 0,1% a porovnaní s augustom sa po zohľadnení sezóny dokonca nepatrne zvýšili. Dovolenkový august ale nie je najvhodnejším „benchmarkom“. Aj v porovnaní s priemerom posledných troch mesiacoch boli vývozy nižšie len o vzhľadom na odstávku JLR prijateľné 1% (sezónne očistené). Podobný obrázok kreslí aj trend medziročnej zmeny – len zanedbateľné zhoršenie z rastu o 0,7% v júni až auguste do poklesu o 0,1% v septembri. Zdá sa teda, že ostávajúce časti sektora dokázali takmer plne prevážiť výpadok nitrianskeho závodu. Takisto sa nedá vylúčiť, že prepad zmiernili ešte aj dobiehajúce vývozy z augustovej produkcie.

Čísla exportu v septembri podporili aj jeho ostatné časti – v porovnaní s augustom sa zvýšili najmä vývozy palív a mazív, ktoré v auguste zápasili s problémami v dodávkach ropy v dôsledku útokov na ruskú infraštruktúru. Napriek tomu, vývozy palív a mazív ostali aj v septembri hlboko pod úrovňou spred roka, hoci ich (nominálny) pokles sa zmiernil z -40,7% na 26,4%.

Na rozdiel od vývozov, celkové nominálne dovozy už v septembri po očistení o tradičnú sezónu klesli, a to o 2,5%. Za priemerom predchádzajúcich troch mesiacov pritom zaostávali o podobných 2,9%. Dynamika ich medziročného poklesu sa v porovnaní s augustom zmiernila len jemne, z -1,3% na -1,0%. V priemere v predchádzajúcich troch mesiacoch (jún-august) ale dovozy medziročne rástli, a to o 1,5%. Dôvody nižších septembrových dovozov je potrebné hľadať predovšetkým v nižších dovozoch palív a mazív. Ich medziročný pokles sa prehĺbil z 27,6% v auguste (resp. 11,7% v priemer v júni až auguste) až na 34% a dvojciferné tempo poklesu zaznamenali aj v medzimesačnom porovnaní (po zohľadnení sezóny). Približne polovica medziročného poklesu dovozu palív a mazív (v nominálnom vyjadrení) sa dá pripísať cenovým vplyvom – ceny ropy i plynu medziročne zlacneli o 11-13%. Odstávka nitrianskeho závodu JLR sa podobne ako pri vývozoch zásadnejšie nepremietla na číslach v kategórií dovozov strojov a prepravných zariadení, kde sa miesia dovozy do výroby a investičné dovozy. Septembrové čísla i trendy sa takmer zhodovali s tým, čo sme mohli vidieť na exportnej strane. Medziročný pokles dovozov bol dokonca totožný s medziročný poklesom vývozov, a to -0,1%.

Kým zahraničný obchod prinášal počas dovolenkového leta prevažne negatívne riziko do nášho výhľadu HDP v treťom kvartáli, prekvapivo silné septembrové čísla obrázok aspoň čiastočne korigovali. Nominálne prebytky zahraničného obchodu sa v treťom štvrťroku rozšírili, medziročne až o 421 mil. EUR. Podstatná časť rozšírenia prebytkov ale ide na vrub cenovým vplyvom a tak predpokladáme, že príspevok čistého exportu k rastu HDP bude len minimálny.

Výhľad

I v nasledujúcich mesiacoch očakávame pozvoľné rozširovanie prebytkov zahraničného obchodu. Pomôcť by mohol postupne sa zotavujúci dopyt po investičných tovaroch v Európe s oneskorením reagujúci na zníženie úrokových sadzieb, ale v budúcom roku postupne aj (najmä nemecký) fiškálny impulz (zvýšené výdavky na obranu). Na druhej strane, domáca fiškálna konsolidácia by mala i naďalej tlmiť rast domáceho dopytu a teda i nároky domácej ekonomiky na dovozy zo zahraničia.

 

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk