Tržby v máji, v súlade s očakávaniami, opätovne zoslabli

Aprílové oživenie tržieb maloobchodu sa podľa očakávaní ukázalo ako krátkodobé. Májové čísla potvrdili, že silnejšie tržby v apríli, najmä v potravinovom segmente, boli ovplyvnené takmer výlučne veľkonočným efektom. Fiškálna konsolidácia, ktorá zrýchlila infláciu a spomalila rast reálnych miezd, dolieha aj na domácnosti a ich spotrebu. Spotrebiteľský barometer pritom zatiaľ nenaznačuje blízke oživenie spotrebiteľského sentimentu (v súlade s našimi očakávaniami).

 

A hoci prvotné čísla z E-kasy naznačujú mierne júnové zlepšenie vo vývoji maloobchodu, predpokladáme, že maloobchod sa bude aj v nasledujúcich mesiacoch hýbať prevažne jemne pod úrovňou z rovnakého obdobia minulého roka a medziročné rasty budú skôr len dočasnými výnimkami, ovplyvnené prevažne technickými faktormi (napríklad medziročne väčší počet pracovných dní ako v júni). Z ochoty domácnosti spotrebúvať by navyše postupne mohol uberať aj slabnúci domáci trh práce a očakávaný  mierny nárast miery nezamestnanosti v druhej polovici roka.

Tržby v maloobchode podľa údajov Štatistického úradu v máji klesli o 1,3% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného poklesu sa prehĺbila z -0,4% na -1,8%. Po silnejšom apríli podporenom veľkonočným efektom sa tak maloobchod vrátil na prevažne klesajúcu trajektóriu z úvodu roka. Májové čísla navyše okresal aj menší počet pracovných dní (medziročne o 1 deň). V porovnaní s februárom a marcom bol medziročný pokles tržieb predsa už len o niečo miernejší (1,8% vs. 2,5-2,6%), a to pravdepodobne i v dôsledku čiastočného odznenia efektu koncoročnej predspotreby (motivovanú zvýšení DPH v úvode roka).

V máji sme v porovnaní s aprílom pozorovali korekciu tržieb predovšetkým v potravinovom segmente, kde tržby v apríli zdvíhal efekt Veľkej noci. Jemný medzimesačný pokles tržieb (po očistení o sezónu) však v máji zaznamenala aj väčšina sektorov nepotravinového segmentu. V medziročnom porovnaní klesá najmä spotreba v nepotravinovom segmente. Medziročný rast si tu drží len ostatný maloobchod v špecializovaných predajniach (1,6%), kam sa radia rôzne špecializované predajne, od odevov a obuvi cez drogérie až po lekárne a kvetinárstva. Ostatné časti nepotravinového maloobchodu vykazujú nižšie tržby ako v rovnakom období minulého roka, a to od o nepatrných -0,7% v špecializovaných (kamenných) predajniach s výpočtovou technikou cez -4,6% v internetových obchodoch až po -10,6% v predajniach s tovarom pre domácnosť (nábytok, hobymarkety, domáce spotrebiče) a -23,2% v predajniach s tovarom pre rekreáciu a kultúru (knihy, hračky, športové potreby).

V potravinovom segmente tento rok pozorujeme návrat tržieb k veľkým obchodným reťazcom. Zatiaľ čo tržby v menších špecializovaných predajniach potravín medziročne klesli až o 10,1%, tržby obchodných reťazcov narástli o 3,1%. Dynamika ich (reťazcov) medziročného rastu sa ale, v súlade s očakávaniami, v máji spomalila z veľkonočných 7,9%.

Tržby v predaji a údržbe áut v máji klesli o 1,0% (sezónne očistené). Dynamika ich medziročného rastu sa tak spomalila z 5,5% na 2,1%.

Naopak, v máji sa relatívne darilo hotelom a reštauráciám. Ubytovacím zariadeniam tržby v máji narástli medzimesačne až o 11,5% (sezónne očistené), dynamika ich medziročného rastu sa ale spomalila z 2,9% na 2,1%. Máj sa dá stále považovať za obdobie medzi sezóny, kedy hotely vykazujú nižšiu vyťaženosť. Dôležitejší pre celkovú kondíciu sektora preto bude až vývoj tržieb v nasledujúcich mesiacoch. Tržby v porovnaní s aprílom narástli aj reštauráciám, avšak o miernejšie 2% (sezónne očistené). Aj to ale postačovalo na ich opätovný návrat do plusu v medziročnom porovnaní – v porovnaní s májom minulého roka boli vyššie o 3,4%, po tom, čo v apríli medziročne klesli o 1,7%.

Výhľad

Predpokladáme, že korekcia spotreby bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Ochotu domácnosti zvyšovať svoje spotrebné výdavky bude tento rok nahlodávať  fiškálna konsolidácia a spomalenie rastu ich reálnych prímov. Naznačuje to aj spotrebiteľská dôvera, ktorá sa začala pomerne citeľne zhoršovať už v poslednom kvartáli minulého roka a i v prvej polovici tohto roka ostávala pod priemerom posledných 10 rokov.

 

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk