Rok 2022 bol v znamení mnohých negatívnych situácií ako vojna na Ukrajine, rast cien energií a neistota ich dodávok a rekordná inflácia. Napriek tomu, topmanažéri značkových výrobcov hodnotia končiaci rok 2022 úspešný. Vyplýva to z už piateho kontinuálneho prieskumu medzi manažérmi spoločností, ktoré sú členmi Slovenského združenia pre značkové výrobky. Vyhliadky pre nový rok sú mierne optimistické, avšak miera optimizmu je najnižšia od roku 2018. Podrobné výstupy z prieskumu sú súčasťou prílohy správy nižšie.
Pozitívny vplyv na hodnotenie roka 2022 malo hlavne uvoľnenie pandemických opatrení, uvádzanie inovácií a noviniek ako aj aktívna kontrola nákladov konkrétnych spoločností. „Vývoj na Slovensku je podľa viac ako troch štvrtín topmanažérov značkových porovnateľný s dianím v iných európskych krajinách, len približne 5 percent je presvedčených, že vývoj na Slovensku je horší ako inde v Európe. Dokazuje to, že medzinárodné spoločnosti čelia podobnými problémami aj v susedných krajinách,“ konštatoval predseda predstavenstva SZZV, Martin Mittner.
Mierne optimistický výhľad pre rok 2023 je vo firmách spojený aj s mierne optimistickejším výhľadom náboru zamestnancov ako aj so zvýšením výdavkov na reklamu. Obavy v novom roku vyvoláva nielen vysoká inflácia a zmena spotrebiteľského správania spojená so šetrením v slovenských domácnostiach, ale aj ťažko predvídateľné regulačné prostredie.
„V rámci prieskumu sme sa aj vzhľadom na rast nákladov zaujímali, do akej miery ovplyvní vysoká inflácia plánované projekty v oblasti udržateľnosti. Pozitívom je, že takmer dve tretiny hovorí, že táto situácia nebude mať vplyv prípadne bude viesť k navýšeniu investícií do takýchto projektov,“ komentoval výkonná riaditeľ SZZV, Ľubomír Tuchscher.
Končiaci rok 2022 znamenal aj uvoľňovanie protipandemických opatrení a návrat do kancelárií. Manažéri značkových výrobcov v prieskume konštatovali, že už s plným návratom do kancelárií (päť dní v týždni) nepočítajú, väčšina firiem plánuje v roku 2023 fungovať hybridne.
Ako hodnotíte rok 2022 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
· Úplne negatívne: 0,0%
· Skôr negatívne: 0,0%
· Ani negatívne, ani pozitívne: 5,5%
· Skôr pozitívne: 50,0%
· Úplne pozitívne: 44,5%
Ako hodnotíte dosiahnuté výsledky vašej spoločnosti na Slovensku v porovnaní s pôsobením na iných trhoch EÚ?
· Vývoj na Slovensku bol lepší ako na iných trhoch EÚ: 77,8%
· Vývoj na Slovensku bol porovnateľný s inými trhmi EÚ: 16,7%
· Vývoj na Slovensku bol horší ako na iných trhoch EÚ: 5,5%
Aké sú vaše očakávania na rok 2023 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
· Úplne negatívne: 0,0%
· Skôr negatívne: 11,1%
· Ani negatívne, ani pozitívne: 22,2%
· Skôr pozitívne: 66,7%
· Úplne pozitívne: 0,0%
Aké sú vaše očakávania z pohľadu zamestnávania na Slovensku pre rok 2023 v porovnaní s rokom 2022?
· Znižovanie počtu zamestnancov: 5,5%
· Zachovanie súčasného stavu: 83,4%
· Zvyšovanie počtu zamestnancov: 11,1%
Aké sú vaše očakávania z pohľadu výdavkov na reklamu na Slovensku pre rok 2023 v porovnaní s rokom 2022?
· Znižovanie výdavkov na reklamu: 11,1%
· Zachovanie súčasného stavu: 61,1%
· Zvyšovanie výdavkov na reklamu: 27,8%
Predpokladáte, že očakávaná inflácia v roku 2023 bude mať vplyv na plánované dobrovoľné projekty v oblasti udržateľnosti?
· Určite bude viesť k obmedzeniu plánovaných investícií do projektov udržateľnosti: 11,1%
· Skôr bude viesť k obmedzeniu plánovaných investícií do projektov udržateľnosti: 16,7%
· Inflácia nebude mať vplyv: 61,1%
· Skôr bude viesť k zvýšeniu plánovaných investícií do projektov udržateľnosti: 11,1%
· Určite bude viesť k zvýšeniu plánovaných investícií do projektov udržateľnosti: 0,0%
Aké sú vaše očakávania z pohľadu riadenia kancelárskych pracovníkov v roku 2023?
· Plný homeoffice: 5,5%
· Prevažný homeoffice (3-4 dni v týždni): 22,2%
· Prevažná práca v kancelárii (3-4 dni v týždni): 72,3%
· Plná práca v kancelárii: 0,0%
Index sentimentu značkových výrobcov* pre nasledujúci rok:
· 2023: +34,4%
· 2022: +42,9%
· 2021: +50,5%
· 2020: +55,5%
· 2019: +55,5%
*) Škála sentimentu značkových výrobcov je od -100% (úplne negatívne očakávania) do +100% (úplne pozitívne očakávania)
Zdroj: Slovenské združenie pre značkové výrobky, Ilustračné foto: Gerd Altmann z Pixabay.com