Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v júli 2022 medziročný nárast o 1,2 %. Kľúčovými hráčmi maloobchodného trhu na Slovensku s podielom tržieb vyše 40 % sú nešpecializované predajne, teda hypermarkety a supermarkety. Ich júlové tržby zaznamenali na medziročnej báze nárast o 0,5 %.
Ďalšou podielovo významnou položkou je maloobchod v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom ako napr. s obuvou, oblečením či drogériou, kde bol zaznamenaný taktiež nárast tržieb a to o 7,5 %. Rast tržieb ale evidovali aj obchodníci zo špecializovaných predajní s potravinami, nápojmi a tabakom a to o 11,1 %. Tržby vyššie ako pred rokom o 8,1 % vykázali predajcovia zariadení pre IKT. Po šiestich mesiacov poklesu tržieb sa v tomto roku po prvýkrát podarilo byť v pluse obchodníkom mimo predajní, stánkov a trhov a to s nárastom tržieb o 4,8 %. Dôležitou súčasťou tohto typu maloobchodu sú obchody zamerané výlučne alebo hlavne na online nakupovanie.
Ostatné oblasti maloobchodu zaznamenali v júli na medziročnej báze pokles maloobchodných tržieb. „Zaujímavá“ situácia nastala rovnako ako v júni v prípade čerpacích staníc. Vysoké ceny pohonných látok sú spojené s vyšším nominálnym rastom tržieb. Avšak po očistení o tento extrémne rýchly rast cien sú tržby maloobchodu s pohonnými látkami v stálych cenách už nižšie ako pred rokom a to o – 8,2 %.
V júli 2022 sme nakupovali bez obmedzení (pandemických), rovnako ako aj v júli 2021. Avšak na druhej strane v júli 2022 sme už boli na Slovensku svedkami rekordne vysokej miery inflácie na úrovni 13,6 %. Tú potiahli smerom nahor hlavne drahšie potraviny, energie a pohonné látky. Vyššie náklady na základné a nevyhnutné tovary a služby tak mohli ovplyvniť u určitých skupín obyvateľstva poslabšie míňanie na ostatné tovary a služby. Aj napriek rastúcej inflácii, omikronovej vlne a vojnovému konfliktu na Ukrajine dokázala ale práve vyššia spotreba slovenských domácností potiahnuť celkový ekonomický rast v krajine počas prvého polroka 2022. Odhadujeme, že obdobná situácia nastala aj počas prázdninových mesiacov júl a august. Hoci rast platov nestačil na rast cien tovarov a služieb a vysoká inflácia už doliehala na kúpyschopnosť obyvateľstva, spotrebitelia využívali dosiaľ na míňanie aj svoje nahromadené úspory z čias pandémie a prísnych opatrení, ide o efekt tzv. odloženej spotreby.
Autor: Eva Sadovská, analytička WOOD & Company