Úvod roka priniesol do slovenského maloobchodu kruté vytriezvenie. Na druhej strane, rozsah poklesu tržieb síce prekvapil, ale úplne ani nezaskočil. Po prevažne pozitívnych prekvapeniach, ktoré maloobchod prinášal v závere roka, kedy vytváral ilúziu odolnosti domáceho maloobchodu (a predvianočných tržieb) voči druhej vlne pandémie, priniesol január nepríjemné zreálnenie tržieb slovenských obchodníkov. Podľa údajov Štatistického úradu sa tržby slovenského maloobchodu v januári prepadli až o 9,5% (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného poklesu sa prehĺbila zo zanedbateľných decembrových 0,6% až na rekordných 16,8%.
Januárový medziročný pokles tržieb tak presiahol aj maximálny pokles zaznamenaný počas prvej vlny pandémie – v apríli tržby medziročne poklesli o 14,3%. Januárový prepad tržieb však netreba preceňovať, hoci ani podceňovať. Úvod roka charakteristický povianočným obdobím tradične prináša pokles tržieb obchodníkov – január a február zvyčajne patria z hľadiska tržieb k najslabším mesiacom roka. Nízka úroveň tržieb tak môže technicky zvýrazňovať percentuálnu zmenu. Navyše, efekt novoročného poklesu tržieb v posledných rokoch čoraz viac zmierňovali povianočné výpredaje. Zdá sa však, že tento rok neistota spojená s pandémiou a nakoniec i povinné uzavretie nepotravinových prevádzok akékoľvek povianočné výpredaje vymazali (v súlade s našimi predpokladmi). Keďže takto boli nastavené aj očakávania väčšiny spotrebiteľov, v praxi to znamenalo zvýraznenie predvianočných tržieb (resp. navonok zmiernenie efektu pandémie na predvianočné tržby) a naopak zvýraznenie novoročného prepadu tržieb.
Pohľad do štruktúry januárového poklesu tržieb potvrdzuje, že pokles tržieb prechádzal naprieč segmentami maloobchodu, pričom mieru poklesu určovala najmä miera závislosti na predaji nepotravinového tovaru v kamenných prevádzkach. Najmiernejší pokles tržieb zaznamenali domáce internetové obchody – ako jediný segment sa zmestili do jednociferného medziročného poklesu (o 7,5%). V nepotravinovej časti maloobchodu zaznamenal medziročný pokles tržieb pod 20% už len predaj pohonných hmôt (-18,3%) a predajne s ostatným tovarom v špecializovaných predajniach (-16,6%), kde medziročný pokles tržieb pravdepodobne výrazne zmierňovali rastúce tržby lekární, prípadne drogérií (údaje o tržbách v tejto časti tohto segmentu štatistický úrad nezverejňuje). Tržby predajcov oblečenia a obuvi, ktoré rovnako spadajú do tejto pomerne širokej kategórie (predajne s ostatným tovarom v špecializovaných predajniach), však medziročne poklesli až o 61%, resp. 75%. Takmer polovičný medziročný prepad tržieb (44%) vykázali aj predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové oblečenie).
V úvode roka jemne sklamali tržby v inak stabilnejšej potravinovej časti maloobchodu, ktoré si rovnako pripísali až dvojciferné medziročné poklesy. Tržby pritom klesali (o 12,4%) už aj v hypermarketoch a obchodných reťazcov (nešpecializované predajne s prevahou potravín) – predpokladáme, že aj v dôsledku znemožnenia predaja nepotravinového tovaru v týchto prevádzkach na prelome rokov. Výrazný pokles tržieb, až o 20,3%, zaznamenal aj menší z dvoch potravinových segmentov – špecializované predajne potravín. Predpokladáme, že výrazný januárový pokles tržieb v potravinovej časti maloobchodu by mohol byť len dočasný, ovplyvnený dočasným znemožnením predaja nepotravinového tovaru, i povianočným obdobím (teoreticky zvýraznený redukciou tržieb v dôsledku pravoslávnych sviatkov, ktorých slávenie protipandemické obmedzenia zasiahli citeľnejšie) a už v nasledujúcich mesiacoch by sa tržby v potravinovom segmente mohli začať postupne zotavovať. Tržby potravín by mali pritom naďalej podporovať aj uzavreté reštaurácie, ktoré presúvajú časť tržieb práve do potravinového segmentu. Napriek tomu, minimálne vo februári a marci v dôsledku nepriaznivého bázického efektu (minuloročný prestupný rok navyšujúci tržby vo februári a efekt predzásobenia nafukujúci tržby v závere februára a najmä v marci) budeme pravdepodobne v medziročnom porovnaní stále pozorovať silné prepady atakujúce dvojciferné úrovne.
Novoročné sprísnenie opatrení malo priam až katastrofické dopady na tržby hotelov a reštaurácií. Tie ďalej klesali aj v porovnaní s už aj tak slabým záverom minulého roka. Dá sa povedať, že tržby ubytovacích zariadení sa úplne vytratili, keď boli medziročne nižšie až o 88%, tržby stravovacích zariadení medziročne klesli o viac ako polovicu (o 55%). Obe časti tak v januári zaznamenali výraznejší medziročný pokles tržieb už aj ako počas prvej jarnej vlny pandémie (v apríli klesli o 85% – hotely, resp. 42% – reštaurácie).
V úvode roka sa zvýraznil aj pokles tržieb v predaji a údržbe áut – v medziročnom porovnaní z -11,2% na -19,9%. Výraznejší pokles stále vykazujú tržby zo samotného predaja áut (v januári až o 22,9%), avšak medziročne nižšie tržby (na rozdiel od záveru minulého roka) už v januári vykázali aj servisy (18,4%) a predajcovia náhradných dielov (-1%).
Očakávame, že prísne opatrenia, ktoré povinne uzatvárajú významnú časť nepotravinového segmentu, budú okresávať tržby slovenského maloobchodu aj v nasledujúcich mesiacov. Postupný nárast mobility však naznačuje, že pokles by sa mohol predsa len začať pozvoľna zmierňovať. Na druhej strane, spotrebiteľská dôvera sa ani vo februári nezačala zlepšovať a čoraz viac sa zosúvala k minimu z jarnej vlny pandémie. Stabilnejší potravinový segment by mohol zaznamenať postupné zotavenie tržieb, aj v dôsledku nepriaznivého bázického efektu však aj on bude aj v najbližších mesiacoch vykazovať stále silné medziročné prepady.
Pandémia a nižšia spotrebiteľská dôvera by mala brzdiť spotrebu počas celej jari, keďže skoré uvoľnenie opatrení obmedzujúcich maloobchod neočakávame. Odložená spotreba by však mohla i výraznejšie podporiť tržby maloobchodu počas leta, rastúce vklady obyvateľstva v bankách naznačujú, že potrebné zdroje by na to, minimálne časť domácnosti, mohla mať stále k dispozícií.
Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky