PROTETIKA: Zdravie máme v našej DNA

Pri príležitosti znovuotvorenia predajne na Bojnickej ulici, sme sa zhovárali so zástupkyňami slovenskej značky PROTETIKA. Na naše otázky odpovedala obchodná riaditeľka Ing. Ivana Nosálová, PhD. (na fotografii vľavo) a Mgr. Jana Mlynarovičová za marketing značky (vpravo). Dozviete sa napríklad to, aké má spoločnosť plány a aké úspešné novinky priniesli na trh.

 

Tri typy predajní značky PROTETIKA

Predajňu na Bojnickej v Bratislave môžeme nazvať podnikovou?

I.N.: Predajňa má typické črty podnikovej predajne, avšak spomedzi našich predajní je tu najširší sortiment modelov, veľkostí a doplnkového tovaru. Sústreďuje sa na inú cieľovú skupinu, ako naše obchody v nákupných centrách, ktoré nám výborne fungujú už vyše 8 rokov. Pochopiteľne na Bojnickej máme viac priestoru a možnosť flexibilne dopĺňať zásoby. V blízkosti sa nachádza aj Merné miesto PROTETIKA s ortopedickými technikmi, ktorí obsluhujú pacientov s deformitami nôh. Ako bonus poskytujeme v predajni pre našich zákazníkov príležitostne aj poradenstvo a diagnostiku chodidiel. Ako sa odlišujú koncepty podnikovej a značkovej predajne?

J.M.: Pri tvorbe značkových predajní PROTETIKA v obchodných centrách sa riadime sloganom „Zdravé obúvanie“. V tomto priestore musíme konkurovať veľkým značkovým reťazcom a tomu je podriadená aj estetika predajne a systém predaja, ktorý je osobný. Do vizuálneho konceptu našich predajní sa snažíme zakomponovať podstatu našich produktov aj zdravotný „background“ značky. V dizajne predajne dominujú prírodné materiály – drevo, korok, teplé farby – a minimalizmus. V podnikovej predajni PROTETIKA na Bojnickej sme využili rovnaký vizuálny koncept ako v obchodných centrách. Ale je tu veľkorysejší priestor na prezentáciu našich produktových značiek. Predajňa má samoobslužný charakter a je hmotovo aj produktovo plnšia. Ďalším typom našich prevádzok sú Výdajne zdravotníckych pomôcok a obuvi – po celom Slovensku ich máme 20. Majú charakter a sortiment skôr ako lekárne. Vo všetkých troch typoch prevádzok ponúkame pri nákupe odborné konzultácie. Naši kolegovia sú na to špeciálne vyškolení.

Plánujete v budúcnosti viac predajní s merným miestom?

I.N.: Radi by sme mali Merné miesta vo viacerých lokalitách, ale nie je to možné z hľadiska priestoru a personálu. Potrebujeme vyškolených ortopedických technikov, ktorých je trhu nedostatok. Celkovo však máme až 63 merných miest, kde odborne meriame pacientov, aby im bolo možné vytvoriť zdravotnícke pomôcky na mieru. Pomôcky sa vyhotovujú v našich ortopedických dielňach v regionálnych centrách. Máme takéto pracoviská v Bratislave, Banskej Bystrici, Martine, Poprade a v Bardejove. Príležitostne prinášame mobilné Merné miesta na rôzne akcie – v čase „otváračiek“ predajní, alebo ako súčasť iných relevantných podujatí pre rodiny s deťmi.

J.M.: Prevencia a edukácia o zdraví detských nôh je súčasťou našej komunikačnej  stratégie. Čiže nerealizujeme len predaj, ale prinášame aj benefity v podobe konzultácií s ortopedickým technikom alebo aktivít zameraných na cvičenie s deťmi (pozn. red: napríklad aplikácia Cvičenie pre detské nôžky na BodyFix.io má 5000+ stiahnutí v Google Play). Opäť vychádzame z nášho pevného zdravotníckeho „backgroundu“ a zákazníkov upozorňujeme, že meranie je len prvý krok. Ak zistíme na našom skeneri chybu chodidla, tak odporúčame návštevu lekára a odborné riešenie zdravotného problému.

Od detí, cez tínedžerov až po seniorov

Kto je vlastne primárne zákazníkom PROTETIKY?

I.N.: Obvyklá nákupná misia je nákup obuvi pre dieťa. Teda primárna cieľová skupina je predovšetkým rodič s dieťaťom. Samozrejme, ak sa rodičovi zapáči tovar pre dospelých, zvyčajne odchádza s dvomi pármi topánok – jedny pre seba a jedny pre dieťa. Druhou veľkou cieľovou skupinou sú zákazníci, ktorých by sme mohli nazvať aj pacienti – majú zdravotný problém a chcú ho riešiť. Zvyčajne ide o ženy 40+, ktoré majú hallux valgus, pätové ostrohy a podobné neduhy, pričom im vieme pomôcť vhodnou obuvou alebo sériovými ortopedickými vložkami. Viaceré ženy hľadajú úľavu od bolesti nôh v lodičkách v podobe komfortnej a pohodlnej obuvi. Mimochodom, kedysi sme mali len výdajne zdravotníckych pomôcok, ale pacienti sa postupne začali meniť na zákazníkov v momente, keď sme na trh uviedli konfekčnú obuv.

J.M.: Určite usilujeme o pozornosť aj ďalších cieľoviek. Už v roku 2018 sme začali ponúkať barefoot obuv, čím sme si získali úplne novú cieľovú skupinu. Samozrejme sledujeme globálne trendy, ktoré prajú segmentu pohodlnej obuvi. Tento rok sme priniesli na trh dve nové produktové značky. Dámske sandále s anatomicky tvarovanou stielkou „Corkstyle by PROTETIKA“ viac oslovujú priaznivcov módnej obuvi. Kvalitou sú podstatne vyššie ako bežná obuv sezónne ponúkaná v reťazcoch a tomu zodpovedá aj cena. Druhou značkou sú ľahké polymérové šlapky „PRORELAX“. Pomáha nám aj celebrity marketing konkurencie – sandále tohto typu a objavili vo filme Barbie aj v seriáli Emily in Paris. Za posledné obdobie intenzívnejšie spolupracujeme s infl uencermi a mikroinfl uencermi. Chceme zvýšiť módny kredit slovenskej značky PROTETIKA a byť autentickí.

I.N.: Od značky PRORELAX máme vysoké očakávania, lebo sme s ňou vstúpili zároveň do nového segmentu, ak by som to mala čitateľom priblížiť, je to nová Crocs -a, ale subtílnejšia. PRORELAX majú konštrukčné prvky prinášajúce zdravotné ortopedické benefi ty, dajú sa regulovať, teda utiahnuť, povoliť a sú vhodné na voľný čas. Toto leto sa predávali výborne, preto do ďalšej letnej sezóny plánujeme prísť s novými farbami.

Ak už hovoríme o móde, pomerne problematické je nájsť obuv pre chlapcov v tínedžerskom veku. Prečo?

JM: Deti od 12 rokov už majú iné kritériá – v obuvi si vyberajú populárne športové značky. Tínedžeri si prakticky neobujú nič iné, len tenisky. Segment športovej obuvi, s podsegmentami fi tness, beh, outdoor je dlhodobo hlavnou voľbou teenagerov. Pre iných výrobcov je ťažké presadiť sa s inou ponukou.

I.N.: Obuv pre deti máme od čísla 19 do čísla 36-38, teda od najmenších až do veku 12-13 rokov. Skúšali sme ponúknuť pre teenagerov kožené športovo -lifestylové tenisky s gumovou podrážkou typu „Converse“, ale tínedžeri uprednostňujú originálnu značku.

J.M.: Skúsenosti sme ale využili a doplnili sme tento model do iného segmentu – do detskej individuálnej ortopedickej obuvi na lekársky predpis. Našim cieľom je prinášať v tomto segmente nielen funkčné, ale aj esteticky príťažlivé, dizajnové topánky. Naše „Conversy“ sa teda vyrábajú pre konkrétneho detského pacienta – napríklad s plochonožím.

Zvláštnou skupinou zákazníkov sú zrejme seniori…

I.N.: Čo sa týka obuvi, nie je to tak veľká množina zákazníkov, pretože primárne u nás seniori nakupujú ostatné zdravotnícke pomôcky z nášho portfólia. Avšak aj pri senioroch sledujeme preferenciu pohodlia, komfortu a riešenia konkrétnych zdravotných problémov. Máme v ponuke diabetickú obuv, obuv na hallux valgus, obuv s mäkkou stielkou, masážnou stielkou a podobne. Snažíme sa aj v tomto segmente ponúknuť príťažlivý dizajn.

Pre e-commerce bola motorom rastu pandémia covid-19

Praktická otázka: Koľko topánok má mať človek na sezónu?

I.N.: Aspoň štyri páry. Výhodou je, že ak sa obuv strieda, má čas sa vysušiť a nevzniká v nej toľko baktérií. Ideálne je používať správnu obuv na konkrétnu príležitosť – tenisky na šport, vychádzkovúobuv na bežné nosenie, pohodlnú obuv na voľný čas. Nezaťažuje sa pohybový aparát a obuv sa toľko neopotrebuje.

Môžete aj vyčísliť prosím, koľko percent z celkového predaja tvorí e -commerce?

I.N.: Približne 80 % biznisu je veľkoobchod, teda predaj našim partnerom. Ak by sme si pozreli len maloobchodný predaj obuvi, tak e -commerce generuje už takmer 50 %. Stáva sa, že zákazníci objednajú aj viac párov obuvi, vyskúšajú si ich a tie, ktoré im nesedia, vrátia. Častejšie ale využijú službu click & collect, kedy si zákazník objedná obuv online a príde si ju vyskúšať a prevziať do predajne. Nášmu E -shopu sa na Slovensku darí výborne, napriek tomu, že  predáva obuv iba jednej značky. Okrem kvalitne vybudovaného e-hopu na Slovensku a v Čechách máme spolu vyše 300 serióznych B2B partnerov, ktorí predávajú naše produkty.

J.M.: E -commerce akceleroval počas pandémie covid-19. Samozrejme e -shop v rámci možností aktualizujeme. Pravidelne prebiehajú rôzne promo aktivity. Náš e -shop funguje v tesnej symbióze aj s predajňami Zdravej obuvi v nákupných centrách, napríklad v Eperia Prešov, Europa SC Banská Bystrica, OC Aquario SC Nové Zámky a na ďalších miestach. Spolu s komunikačnými aktivitami budujú zároveň aj povedomie o značke PROTETIKA.

PROTETIKA Europa SC Banská Bystrica

red, Zdroj a foto: PROTETIKA

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk