Nevyspytateľné počasie a geopolitická situácia sťažujú predikciu prepravných časov. Dopravením do prístavu načas sa preprava nákladu nekončí, zdržania môžu vzniknúť aj na železnici.
Približne 80 % celosvetovej prepravy nákladu zabezpečuje námorná doprava. Kuehne+Nagel verí, že zmeny v námorných alianciách, ktoré sa udiali vo februári 2025, by mali mať pozitívny vplyv na námornú prepravu. Najväčšie námorné spoločnosti majú totiž ako jeden z hlavných cieľov pre tento rok zlepšiť spoľahlivosť prepravných časov až na 90%. To by kladnom zmysle ovplyvnilo celý priebeh prepravy. Po vode.
Dopyt po námornej preprave v roku 2025 len veľmi pomaly stúpa a zatiaľ nedosiahol maximálny počet prepravných kapacít. Dopravcovia sa zároveň nechcú plaviť s poloprázdnymi loďami, teda s voľnou kapacitou, a realizujú napríklad tzv. blank sailing (zrušia plánovanú plavbu, alebo zastávku v plánovanom prístave), čím sa snažia vyrovnať voľné kapacity s dopytom.
Loď s nákladom je počas celej plavby vystavená rôznym vplyvom. Nevyspytateľné je najmä počasie, ale zdržanie môžu spôsobiť aj hĺbkové colné kontroly alebo nestabilná geopolitická situácia. Napätá situácia v Suezskom prieplave alebo štrajky v Severnej Amerike môžu spôsobiť meškania v trvaní od dní do niekoľkých týždňov.
Každá nákladná loď prechádza množstvom bodov, terminálov a prístavov. Stačí, ak sa len jeden z údajov o prechode lode bodom záujmu nedostane na stránku lodiara, a už to vytvára nepresnosti. „Aby sme predišli nezrovnalostiam, monitorujeme lokáciu lode na základe údajov z viacerých dôveryhodných zdrojov. Každý údaj overujeme. Cieľom je, aby informácie pre našich klientov v prostredí myKN boli čo najpresnejšie a najaktuálnejšie, pričom presnosť má prioritu pred rýchlosťou zverejnenia. Dôležité pre klientov sú najmä predpokladané časy príchodu do cieľového prístavu,“ vysvetľuje Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (Manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku) a odporúča náklad vždy poistiť s ohľadom na jeho skutočnú hodnotu.
V prístavoch môžu vzniknúť tzv. congestion (dopravné preťaženie, zápcha, nahromadenie) a deje sa to vtedy, ak do prístavu prichádza naraz veľké množstvo kontajnerových lodí a nie je možné všetky v krátkom čase vyložiť. Za posledný štvrťrok je pod takýmto tlakom prístav Hamburg, Koper, ale aj Antverpy a Rotterdam. O niečo lepšie sú na tom prístavy Bremerhaven, Trieste a Gdansk.
Je potrebné počítať aj so zdržaniami na úsekoch medzi prístavom a Slovenskom, a to v oboch smeroch. Okrem preťažení v prístavoch totiž na viacerých úsekoch v Európe majú železnice výluky. Mnohé železničné trate naprieč Európou sú zastarané a s nedostatočnou kapacitou. Ich modernizácia je nevyhnutná, ale ako nutný sprievodný jav sú časté a dlhé výluky. Netrpezlivo sa očakáva napríklad dokončenie rozšírenia železničnej trasy Koper – Divača, ktorá je jednou z priorít EÚ pri budovaní prístupu k moru v južnej časti Európy. Kuehne+Nagel očakáva tiež náročné leto 2025, nakoľko už bola avizovaná výluka pred prístavom Hamburg. To od začiatku júla ovplyvní významnú časť železničných prepravných kapacít a časy prepravy.
Prepravné časy a najmä ceny námornej prepravy nákladu sa menia neustále. K stabilizácii zatiaľ nedochádza, a to aj z dôvodu náhleho zavádzania vysokých importných ciel do USA z viacerých významných importných oblastí.
Zdroj a foto: Kuehne+Nagel