POPAI DAY 2023

To najlepšie z instore marketingu a POP sme mali možnosť vidieť a zažiť počas POPAI DAY 2023 v Prahe. Súťažné exponáty, ktorých prihlasovatelia boli ocenení počas galavečera, boli vystavené priamo v priestoroch kongresového centra O2 Universum. Účastníci POPAI FÓRUM si ich mohli prezrieť naživo. 

 

POPAI FÓRUM: Prečo AI nenahradí ľudí?

Už v úvode môžeme prezradiť, že zatiaľ sme ako ľudia od nahradenia AI a robotmi dosť ďaleko. Avšak už dnes AI podáva výkony ako snaživý amatér. Ako uviedla vo svojej prednáške Hana Huntová, výkonná riaditeľa SIMAR, slovo „dôveryhodný“ by v súvislosti s AI nepoužívala. AI totiž výborne ide vyrábanie fabulácii, teda stále je potrebné výstupy overovať. Zároveň však dodala, že aj AI sa vyvíja a ak dnes máme tzv. úzku AI, ktorá rozpoznáva a generuje texty či obrázky, autonómne vozidlá alebo bezobslužné predajne, nastupuje do praxe už aj tzv. generatívna AI, ktorá disponuje kognitívnymi schopnosťami. Dokáže sa učiť. S opatrnosťou treba pristupovať k tretej generácii AI, tzv. superintelgentnej, ktorá pravdepodobne prekoná ľudskú inteligenciu.

V tejto súvislosti bola mimoriadne zaujímavá diskusia o právnych aspektoch „tvorby“ AI, predovšetkým z pohľadu autorských práv a ich ochrany. Autorské právo je niečo, čo je vytvorené človekom, nemožno chrániť niečo, čo je vytvorené strojom, softvérom. Zároveň samotná AI môže porušovať zákon, ak „čerpá“ zo zdrojov chránených autorským právom. „Nevkladajte do nástrojov AI vaše know-how, stáva sa verejným a môže si ho prečítať vaša konkurencia,“ upozornila advokátka Petra Dolejšová. Obrázky vygenerované Midjourney teda nemožno chrániť autorským právom, ale ich zhotoviteľ je zodpovedný za právne následky, ktoré môžu byť so zverejnením obrázkov spojené.

Zákazníkov zaujíma výsledok, nie technické riešenie

Pavel Kozler, konateľ KNOWINSTORE s.r.o. prednášal o Retail 4.0 a o tom, kam sa dnes už posunuli samoobslužné predajne. Ide o novú zákaznícku skúsenosť, nový štýl nakupovania. Keynote spíker z Veľkej Británie Jack Stratten, Head of Trends, Insider Trends, mu dal za pravdu. Zákazníci podľa neho stále vyhľadávajú nové zážitky, nové skúsenosti pri nakupovaní a nové cesty nakupovania. Pritom technológie sú len prostriedkom. Ľudí zaujíma výsledok, teda zážitok, cena, rýchlosť, jednoduchosť alebo spôsob nákupu. Nepýtajú sa na detaily technického riešenia ani na AI v pozadí. Jack spomínal napríklad nakupovanie priamo kliknutím na produkt v pozeranom videu na YouTube alebo na Pintereste (tzv. shoppable pins). Zároveň zdôraznil, že zákazník priemerne interaguje so značkou naprieč 20 kanálmi. Až 83 % respondentov jedného prieskumu uviedlo, že ak má fyzický obchod blízko ich bydliska tovar, ktorý hľadajú, radšej si nakúpia v ňom, ako cez e-shop.

Nový typ retailu sú aj výdajné boxy. V diskusnom paneli zaznelo, že čím viac boxov bude k dispozícii, tým viac ich budú spotrebitelia využívať. Budúcnosťou sú boxy, ktoré sú priamo súčasťou rezidenčných a polyfunkčných projektov. Mimochodom Net Promotore Score (NPS) boxov je vyššie ako NPS služby doručenia kuriérom.

Instore marketingovú technológiu s prvkami gamifikácie predstavili Marek Kolařík z UGO! Media a Michal Oulehle zo ŠKODA auto. Digitálny kiosk na Letisku Václava Havla je súčasťou vystavenia nového modelu Škodovky, pričom okoloidúcim ponúkal možnosť zahrať si pexeso. Enormné množstvo interakcií s dotykovou obrazovkou prekvapilo zadávateľa aj realizátora. Podobný projekt, ale s hrou Air Hockey, inštalovali v rámci outdoorových informačných kioskov počas MS v hokeji 2023.

galavecer

Galavečer s moderátorkou Simonou Babčákovou

Vrcholom POPAI DAY bolo vyhlásenie výsledkov odborových súťaží Hviezda 3D reklamy, POPAI STUDENT AWARDS 2023 a POPAI AWARDS 2023. Mnoho ocenených, ktorí sa vystriedali na pódiu počas spoločenského galavečera, bravúrne zvládla predstaviť Simona Babčáková, ktorá zároveň skvele zabávala publikum. Nás zaujímala predovšetkým POPAI AWARDS, 15.ročník súťaže o najlepšie komunikačné projekty v retaile. Súťažné projekty sa predstavili celkom v 18 súťažných kategóriách. Odborná porota hodnotila originalitu a inovatívnosť, estetickú úroveň a dizajn, kvalitu výrobného spracovania aj vhodnosť do predajného prostredia. Absolútnym víťazom celej súťaže sa stal projekt „Radegast hořké regálové čelo“, ktorý do súťaže prihlásila firma fajný dizajn a ktorého zadávateľom bol Plzeňský Prazdroj. Čelo z pohľadu materiálov stavilo na kvalitu (ručne modelované skaly, divoká zeleň, realisticky vyzerajúci mach, nasvietené police), ktoré dopĺňalo jazierko s tečúcou vodou a plechovkami piva. Detailnejšie o víťazných riešeniach budeme písať v nasledujúcich vydaniach.

Red, Zdroj a foto: POPAI CE