Dve tretiny európskych spotrebiteľov sa tento rok nad Vianocami zamýšľa viac ako kedykoľvek pretým, vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Mastercard. Viac ako tri štvrtiny spotrebiteľov v Európe uvádza, že im tento rok pripomenul, čo je v živote naozaj dôležité a preto sa snažia pomôcť miestnym podnikateľom a ľuďom, ktorých priamo nepoznajú. Každý piaty kupuje darčeky ako pomoc na podporu dobročinnosti a 59 percent podporuje miestnu komunitu nakupovaním v lokálnych obchodoch.
Spotrebitelia v Európe sa tento rok ďaleko viac zamýšľajú nad tým, kde nakupujú. Každý druhý nakupovaním darčekov vedome podporuje svoju miestnu komunitu. Celkom 59 percent Európanov nakupuje v miestnych obchodoch, 44 percent kúpilo darčekové poukážky od miestnych firiem, 61 percent nakupuje vianočné potraviny a nápoje v miestnych obchodoch a 27 percent si objednalo sviatočnú večeru v miestnej reštaurácii.
„Pre mnohých z nás budú tohtoročné Vianoce nepochybne iné ako predtým. Sviatky na konci roka boli vždy veľmi významnou príležitosťou k nákupom, ale rok 2020 bol pre všetkých veľmi zložitý. O to viac zahreje pri srdci, keď človek zistí, že ľudia v celej Európe venujú oveľa viac myšlienok a času zaobstaraniu vianočných darčekov pre druhých. Nakupovanie u miestnych dodávateľov je tento rok veľmi cennou vzpruhou nielen pre lokálne komunity, ale pre ekonomiku ako celok, nakoľko práve malé podniky sú chrbtovou kosťou európskeho hospodárstva,“ povedal prezident Mastercard Europe Mark Barnett.
Udalosti v roku 2020 majú za následok, že ľudia sú ďaleko starostlivejší a to aj voči tým, ktorých osobne nepoznajú: 17 percent respondentov v prieskume uviedlo, že kupujú darčeky úplne cudzím ľuďom, aby im na konci veľmi náročného roka pomohli. Aj keď 58 percent nakupujúcich uvádza, že musia po tomto roku obmedziť výdavky, viac ako polovica hovorí, že k zaobstarávaniu darčekov pristupujú osobnejšie ako predtým a 45 percent trávi výrobou alebo výberom darčekov viac času.
Takmer polovica spotrebiteľov v Európe tak kúpila darček, ktorý podporuje aj niekoho ďalšieho ako len priamo obdarovaného. Každý piaty kúpil darček podporujúci dobročinnosť, 17 percent respondentov kúpilo darček v podobe adopcie zvieraťa na diaľku a 14 percent priamo venovalo prostriedky na charitu. Ďalších 19 percent respondentov v rámci tohtoročných Vianoc kúpilo charitatívne pohľadnice či výrobky.
1. Darčekový kôš domácej výroby (38 percent)
2. Poukazy na wellness (37 percent)
3. Zarámované fotografie alebo fotoalbumy (35 percent)
4. Spoločné zážitkové darčeky (32 percent)
5. Personalizované dekorácie (26 percent)
6. Zladené oblečenie (23 percent)
7. Ručne vyrábané sviečky (16 percent)
8. Kresby či ilustrácie (15 percent)
9. Vlastnoručne napísaný príbeh alebo báseň (12 percent)
10. Spoločenské hry domácej výroby (11 percent)
Prieskum uskutočnila v novembri 2020 nezávislá spoločnosť Fly Research na vzorke 16 000 dospelých respondentov v pätnástich krajinách.
Zdroj: Mastercard