„Naši zamestnanci sú nadšenci, ktorí milujú svoju prácu a knihy. Naše kníhkupectvá považujem za kultúrnospoločenský priestor, kde majú svoje miesto aj umelecké knihy a podujatia od krstov kníh až po filantropické aktivity na podporu čítania,“ hovorí Lukáš Bonk, marketingový manažér, Panta Rhei.
Uplynulo 20 rokov od otvorenia prvého kníhkupectva Panta Rhei v Polus City Center. Čo predchádzalo otvoreniu, aká je stručná história najväčšej siete kníhkupectiev na Slovensku?
Príbeh kníhkupectva Panta Rhei sa začal písať pomerne dávno, kedy zakladateľ a doterajší majiteľ Ladislav Bödők začal predávať knihy sezónne – na trhu, neskôr v stane, potom v malom kníhkupectve a napokon si splnil sen – otvoril veľkoformátové kníhkupectvo Panta Rhei. Kníhkupectvo, ktoré je rajom každého správneho milovníka kníh a zároveň dobrej kávy. Dnes je týchto kníhkupectiev už 58 po celom Slovensku, e-shop pantarhei.sk a k tomu patrí 15 kaviarni Café Dias, ktoré ponúkajú veľmi kvalitnú kávu, príjemné prostredie a výborný servis.
Marec je už tradične mesiacom knihy. Aké aktivity pripravujete v tejto súvislosti?
V našich kníhkupectvách sa počas marca pravidelne venujeme podpore slovenských spisovateľov. Počas celého marca (a tento rok aj apríla) prebieha hlasovanie (awards.sk). Ide o odovzdávanie cien Knižnej múzy – Panta Rhei za predchádzajúci rok. V šiestich kategóriách hlasuje verejnosť a v 3 kategóriách rozhoduje porota Literárnej Akadémie Panta Rhei. Ide o veľmi povzbudivé oceňovanie, pretože do hlasovania sa zapája viac než 15 tisíc hlasujúcich.
Dvojpodlažná predajňa na Poštovej ulici nedávno prešla výrazným refitom. Pravidelne hostí diskusie s vydavateľmi, autormi, krsty kníh aj autogramiády. Zvýšila sa návštevnosť podujatí po remodelingu a aké eventy tu prebehnú v najbližších mesiacoch?
Áno, na jeseň 2019 sme urobili refit kníhkupectva a kaviarne. Vznikol nový priestor pre študentov či pracujúcich (coworking), zväčšili sme kapacitu eventového priestoru. Naši zákazníci ocenili zmenu a vidíme to aj na rastúcej návštevnosti. Besedy knižné, ale aj neknižné sú takmer vždy plné. Precízne sa venujeme dramaturgii podujatí, pričom týždenne organizujeme 2 až 4 eventy. Rozšírili sme ponuku aj pre milovníkov hudby, pretože ponúkame obrovský výber LP-čiek v hudobninách.
V prieskum KPMG ste dosiahli skvelé druhé miesto v obľúbenosti značiek na Slovensku. Podľa KPMG sa zákazníkom Panta Rhei páči, že predavači im vedia poradiť. Je pre nich podstatné, aby človek neodišiel len tak s hocičím, ale s knihou, ktorú hľadal. Je dostatok takýchto nadšencov do kníh na slovenskom pracovnom trhu?
Je to pravda a sme za to vďační. Naši zamestnanci sú nadšenci, ktorí milujú svoju prácu a knihy. Výber zamestnancov nie je úplne jednoduchý, a môžem potvrdiť, že je to naša silná stránka. Zamestnancom sa veľmi intenzívne venujeme, čo sa následne vždy odrazí na ploche kníhkupectva. Keďže svoju prácu robia s láskou a s presvedčením, vždy môžu očakávať pozitívnu spätnú väzbu aj od zákazníkov.
Aké aktivity vyvíjate v oblasti dostupnosti kníh pre znevýhodnené skupiny obyvateľov a na podporu čítania?
Máme neziskovú organizáciu, ktorá sa veľmi aktívne venuje spoločenskej zodpovednosti, ale aktívni sú aj samotné kníhkupectvo Panta Rhei a jeho zamestnanci. Mame rovno niekoľko projektov. Tri najdôležitejšie sú „Otec mama, poď mi čítať“, v ktorom sa venujeme edukácii rodičov, vysvetľujeme, prečo a ako s deťmi čítať, ako si vytvárať rituál čítania. V tomto projekte spolupracujeme s rôznymi odborníkmi (psychológovia, logopédi a pedagógovia). Druhým krásnym a veľmi dôležitým projektom je „Čítajme spolu – knižné kútiky v detských domovoch“. Zriaďujeme čitateľsky atraktívne prostredie pre detičky (kútiky, kde je nábytok, sedačky, police plné kníh). Tu zapájame do projektu aj našich zamestnancov z predajní, ktorí chodia do domovov a zriaďujú tieto kútiky. Nadšené sú nielen deti a zamestnanci z detských domovov, ale aj naši zamestnanci. Tretí nemenej významný projekt „Vďaka knihe“ (vdakaknihe.sk), ktorý sa zaoberá medzigeneračným čítaním. Deti (jednotlivci, alebo skupiny) chodia čítať do domovov seniorov, naopak dospelí a starší ľudia chodia čítať do detských domovov. My to celé zastrešujeme a motivujeme mladých či dospelých čitateľov, aby sa zapojili do tejto aktivity. Spätná väzba z každého z týchto projektov je veľmi pozitívna. Ide o dôležité aktivity, ktoré naša spoločnosť potrebuje.
Ako sa Vám darí identifikovať bestsellery a pracovať s nimi?
Niekedy je to veľmi ťažké. Sledujeme svetové rebríčky, no nie vždy to funguje aj u nás. Ako sa hovorí, niekedy aj motyka vystrelí a z nenápadného titulu sa stane bestseller, ktorý sa umiestni v TOP predajoch za mesiac, či dokonca rok. Samozrejme, že podporu titulom nerobia len kníhkupci, robia ju aj vydavateľstvá, ktoré sa zaoberajú produktovým marketingom.
Ako pracujete s knihami, ktoré majú umeleckú, literárnu hodnotu, ale nemajú potenciál bestselleru?
Naše kníhkupectvá považujem za kultúrnospoločenský priestor, kde majú svoje miesto aj umelecké knihy, ktoré sú drahšie a nepredávajú sa tak ako beletria, ale v dobrom kníhkupectve jednoducho miesto pre umenie musí byť. Snažíme sa mať širšie portfólio týchto kníh, avšak veľa krát ide len o tzv. „kusovky“, čo znamená, že z danej knihy je v kníhkupectve len jeden kus.
red