Logistika 2025: Medzi výzvami a príležitosťami

Námorná doprava zápasí s nestabilnými trasami, cestná s nedostatkom vodičov a letecká preprava s kapacitnými výkyvmi a rastúcimi regulačnými tlakmi. Sprísnené colné pravidlá pre zásielky do 150 eur a tlak na transparentnosť nútia firmy zrýchliť digitalizáciu, automatizáciu a diverzifikovať prepravné riešenia.

Flexibilita ako kľúč k úspechu

Ekonomická volatilita a geopolitické napätie zásadne menia dynamiku námornej logistiky. Dopravcovia musia plánovať kapacity v prostredí kolísavého dopytu a nestabilných obchodných trás. Konflikty, výluky či štrajky spôsobujú presmerovanie nákladných lodí a následne aj vlakových spojov na dlhšie, alternatívne trasy. Výsledkom sú vyššie náklady a dlhšie prepravné časy.

Tento dvojitý tlak – neistota objemov a nestabilita trás – zvyšuje potrebu maximálnej flexibility, rýchleho rozhodovania a investícií do technológií umožňujúcich prediktívne plánovanie. „Preto v Kuehne+Nagel diverzifikujeme trasy aj lodiarske spoločnosti a nespoliehame sa len na jeden koridor či jediného dopravcu. Investujeme do prediktívnych nástrojov. Naše digitálne platformy nám pomáhajú sledovať trendy a optimalizovať kapacity. Zameriavame sa na flexibilné kontrakty, ktoré umožňujú rýchle prispôsobenie objemov bez dodatočných sankcií. Monitorujeme geopolitické riziká v reálnom čase a okamžite reagujeme — máme pripravené krízové plány aj alternatívne riešenia,“ uvádza Jana Mošovská, manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko.

Námorná doprava zostáva chrbtovou kosťou globálneho obchodu, no prostredie, v ktorom funguje, sa rýchlo mení. Firmy presúvajú výrobu bližšie k cieľovým trhom a spotrebitelia citlivejšie reagujú na infláciu a geopolitické šoky. Kľúčová je automatizácia procesov a lepšie využívanie umelej inteligencie, vďaka ktorým je možné presnejšie sledovať zásielky, optimalizovať trasy a efektívnejšie plánovať kapacity. Moderné nástroje umožňujú dopravcom reagovať rýchlejšie, minimalizovať riziko meškaní a znižovať náklady.

„Elektronické dokumenty a platformy na výmenu informácií sú už každodennou súčasťou našej práce. Znižujú administratívnu záťaž, skracujú čas potrebný na vybavenie zásielok a zvyšujú transparentnosť celého dodávateľského reťazca,“ dopĺňa Jana Mošovská. „Počas osobných stretnutí a webinárov podporujeme klientov v používaní našich digitálnych nástrojov. Zdieľanie dokumentov, reporting a sledovanie zásielok online znižujú chybovosť, zrýchľujú procesy a šetria náklady na oboch stranách.“ Budúcnosť námornej logistiky je jednoznačne digitálna.

Plynulosť dodávateľských reťazcov ohrozuje nedostatok vodičov

Cestná nákladná doprava naďalej čelí vážnej výzve – nedostatku profesionálnych vodičov. Problém sa týka celej Európy. Starnutie populácie vodičov, rastúci dopyt po prepravnej kapacite a nízky záujem mladých ľudí o profesiu vedú k rastúcim prevádzkovým nákladom a obmedzenej flexibilite dopravcov.

Hoci firmy optimalizujú trasy a digitalizujú procesy, dlhodobá udržateľnosť sektora závisí aj od prístupu zákazníkov. „K lepšej efektivite môžu prispieť napríklad presnejším plánovaním nakládok a vykládok, včasným poskytovaním informácií o objemoch tovaru či otvorenou komunikáciou s dopravcami. Každá hodina plánovania navyše môže ušetriť stovky kilometrov a zmierniť tlak na vodičov aj logistické centrá,“ vysvetľuje Lucia Slimák, manažérka cestnej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko.

Pozitívom je, že digitalizácia a automatizácia procesov napredujú. Moderné dispečerské systémy, GPS monitoring a platformy na zdieľanie prepráv umožňujú efektívnejšie plánovanie trás, znižovanie emisií a lepšie využitie vozidiel. Vzhľadom na stav železničnej infraštruktúry zostáva cestná doprava aj naďalej kľúčová.

Letecké cargo: rast dopytu a kapacitné výzvy

Letecká nákladná doprava prechádza výraznými zmenami spôsobenými rastom e-commerce, geopolitickými presunmi aj tlakmi na udržateľnosť. Globálny dopyt po leteckom cargu v posledných rokoch rástol rýchlejšie než kapacita, čo prispelo k zvýšenej vyťaženosti a zmenám v cenových dynamikách.

Andrej Tomášik, manažér leteckej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko uvádza: „Globálne dáta ukazujú, že začiatkom 2025 rástol dopyt najmä na trasách medzi Áziou a Európou, zatiaľ čo na linkách smerujúcich do Severnej Ameriky došlo k poklesu.“ Kapacitu narušujú aj externé faktory – predovšetkým oneskorené dodávky nových nákladných lietadiel, ktoré spôsobujú tlak na flotily a zvyšujú riziko kapacitných obmedzení v špičkách.

Z hľadiska udržateľnosti je letecká nákladná doprava pod rastúcim dohľadom regulátorov aj verejnosti. Objem emisií z leteckého carga sa zvýšil oproti obdobiu pred pandémiou, keďže časť prepráv sa presunula z námornej dopravy na leteckú. To vytvára tlak na zrýchlené zavádzanie riešení ako SAF (sustainable aviation fuel), efektívnejšie načasovanie letov a inteligentné kombinovanie prepravných módov.

Podľa množiacich sa správ* o testovaní zdravotnej neškodnosti výrobkov z Ázie a o výraznom náraste napodobenín sa do EÚ dostáva veľké množstvo rizikových produktov, ktoré často nespĺňajú základné bezpečnostné ani kvalitatívne štandardy. Tento trend zvyšuje tlak na regulátorov, ktorí reagujú sprísňovaním colných a obchodných pravidiel. Európska únia preto plánuje zrušiť oslobodenie od cla pre nízko hodnotové zásielky do 150 eur už v roku 2026, teda o dva roky skôr, než pôvodne predpokladala. Podobné opatrenia zavádzajú aj Spojené štáty, čo významne mení ekonomiku nízkohodnotových zásielok a tok e-commerce tovaru z Ázie na globálnej úrovni.

Tieto legislatívne zmeny zásadne zvyšujú objem colných konaní, predlžujú administratívny proces spracovania zásielok a vytvárajú nové prevádzkové nároky na retail aj logistiku. Firmy musia efektívne spracovať väčšie množstvo colných údajov, zabezpečiť úplnú transparentnosť pôvodu tovaru a zaviesť rýchlejšie rozhodovacie mechanizmy, ktoré umožnia udržať plynulosť dodávateľského reťazca aj pri sprísnených pravidlách. Výsledkom je prostredie, ktoré vyžaduje vysokú flexibilitu, kvalitné dátové nástroje a úzku spoluprácu medzi dopravcami, colnými orgánmi a obchodníkmi.

Kontraktná logistika: sezónnosť pomáha riešiť digitalizácia a automatizácia

Kontraktná logistika sa mení na komplexnú službu. Nejde už len o skladovanie a distribúciu, ale aj o doplnkové činnosti, ako je sledovanie emisií, balenie tovaru na mieru či príprava sezónnych marketingových setov. „Jednou z najväčších výziev kontraktnej logistiky zostáva volatilita a sezónnosť, typická najmä pre e-commerce. Náročné je predvídať skladové aj prepravné kapacity. Silne rastie dôraz na udržateľnosť — vďaka moderným nástrojom vieme klientom poskytnúť napríklad kalkuláciu uhlíkovej stopy,“ uvádza Rastislav Jány, manažér kontraktnej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko.

Popri digitalizácii naberá na význame automatizácia. Rozširujú sa robotické sklady a industriálne priestory využívajúce automatické skladové vozíky (AGV – Automated Guided Vehicles), čo umožňuje rýchlejšie a presnejšie spracovanie zásielok aj v sezónnych špičkách.

Zdroje:

Kuehne+Nagel

https://www.euroconsumers.org/systemic-failures-in-product-compliance-on-temu-and-shein/
https://www.oecd.org/en/publications/mapping-global-trade-in-fakes-2025_94d3b29f-en.html

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk