Maloobchod po letnej dovolenkovej sezóne príjemne prekvapil a potvrdil, že domáca spotreba relatívne dobre odoláva zhoršenej nálade domácnosti, ktorú tlmia dopady fiškálnej konsolidácie prejavujúce sa v zrýchlenej inflácií, pomalšom raste reálnych miezd, či na miernom náraste nezamestnanosti. Jemný pokles maloobchodu, ktorý sme pozorovali v prvej polovici roka, sa v posledných mesiacoch zastavil. A hoci rast maloobchodných tržieb patrí v rámci regiónu i EÚ stále k tým pomalším, slovenskí obchodníci si v septembri pripísali najsilnejšie medziročné zvýšenie svojich tržieb v tomto roku.
Po lete sa darilo predovšetkým predaju nepotravinového tovaru. Citeľné oživenie zaznamenal v posledných mesiacoch trápiaci sa online predaj, ale i tržby z predaja výpočtovej techniky v kamenných prevádzkach, či rôzne špecializované obchody (odevy, obuv, drogérie atď). Naopak, medziročný rast tržieb obchodných reťazcov sa takmer úplne zastavil, avšak najmä v dôsledku technických faktorov – extrémne vysokej porovnávacej základne zo septembra minulého roka.
Tržby v maloobchode (bez áut) podľa údajov Štatistického úradu v septembri po zohľadnení tradičných sezónnych vplyvov vzrástli medzimesačne o 1,6%. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka boli vyššie o 1,4% a zaznamenali tak najrýchlejšie tempo medziročného rastu v tomto roku a len tretí (po januári a júli) medziročný nárast v tomto roku. V auguste medziročne klesali o 0,7%. Vďaka silnejšiemu júlu a najmä septembru si ale v priemere v treťom štvrťroku medziročne pripísali 0,4%. Rast maloobchodu v treťom štvrťroku (i v samotnom septembri) bol síce stále relatívne utlmený, avšak v porovnaní s prvou polovicou roka, kedy tržby prevažne klesali (v priemere o 1,2%), pozorujeme prekvapivo pozitívny trend.
Maloobchod v septembri podporil predovšetkým predaj nepotravinového tovaru. V porovnaní s augustom však (po očistení o sezónu) jemne rástli aj tržby v predaji potravín, vrátane veľkých obchodných sietí. V dôsledku nepriaznivej porovnávacej bázy z minulého roka sa ale medziročný rast tržieb obchodných reťazcov spomalil z 4,4% len na 0,7% a bol najslabší od marca tohto roka. Toto spomalenie malo ale len technický charakter – silný bázicky efekt.
V nepotravinovom segmente v porovnaní s augustom (po zohľadnení sezóny) klesli tržby len obchodom s tovarom pre kultúru a rekreáciu (športové potreby, hračky, knihy atď). Medziročný pokles tržieb sa tu preto prehĺbil z -3,5% na -5,8%. Naopak, darilo sa najmä kamenných prevádzkam s výpočtovou technikou, kde tržby medziročne narástli až o 12,5% (v auguste ešte klesali o 2,9%). Medziročne vyššie tržby zaznamenali aj rôzne špecializované predajne, kam sa radia predajne odevov, obuvi, ale drogérie, lekárne, kvetinárstva a podobne. Tempo medziročného rastu tržieb sa tu v septembri zrýchlilo z 4,7% na 8,1%. Pomerne výrazne oživenie sme videli aj v predaji tovaru pre domácnosť a v predaji cez internet. V oboch prípadoch však tržby ostávali nižšie ako v rovnakom období minulého roka – medziročný pokles v predaji tovaru pre domácnosť sa ale zmiernil z -5,6% na -0,1%, v predaji cez internet z -12,5% na -1,5% (najmiernejší medziročný pokles v tomto roku). Relatívne silnejšie septembrové čísla online predaja ale môžu mať čiastočne len technický charakter. Nie je vylúčené, že po slabšom dovolenkovom auguste domácnosti len posunuli svoje nákupy cez internet na ďalší mesiac (september). Oživenie v predaji cez internet preto musia ešte potvrdiť nasledujúce mesiace. Napriek silnejšiemu septembru sa totiž medziročný pokles tržieb v predaji cez internet v priemere v treťom štvrťroku prehĺbil – z -3,7% v prvej polovici roka až na -6,2% (na rozdiel od celkových tržieb maloobchodu, kde sme pozorovali opačný trend zlepšovania).
Tržby v septembri rástli nielen v bežnom nepotravinovom maloobchode, ale aj v predaji a údržbe áut. V porovnaní s augustom sa po štatistickom očistení o sezónu zvýšili o 4,7% a do plusu sa vrátili aj v medziročnom porovnaní – v porovnaní so septembrom minulého roka boli vyššie o 4,2%, zatiaľ čo v auguste medziročne klesali o 5,0%. Tržby zo samotného predaja áut sa pritom medziročne zvýšili až o 14,6% (po augustovom raste o 2,1%). Naopak, tržby v údržbe áut medziročne klesli takmer o štvrtinu (23,9%).
Po skončení hlavnej letnej dovolenkovej sezóny sa prepadli tržby hotelov. Sezónnosť ich tržieb sa pritom čoraz viac zvýrazňuje, a tak Štatistický úrad hlási, že ich tržby po štatistickom očistení o tradičnú sezónu (vychádzajúcu z dlhodobých historických pozorovaní) klesli v porovnaní s augustom až o 18,8%. Podobný trend po lete sme ale pozorovali aj minulý rok, a tak sa tempo ich medziročného rastu zvoľnilo len mierne z 1,0% na 0,5%. Naopak, zmena tržieb stravovacích zariadení viac menej len kopírovala bežnú sezónu – podľa Štatistického úradu po štatistickom očistení o sezónu medzimesačne vzrástli o nepatrných 0,1%. Napriek tomu, i vďaka priaznivejšiemu bázickému efektu, dokázali obnoviť rast v medziročnom porovnaní – v porovnaní so septembrom minulého roka boli vyššie o 2,2%, zatiaľ čo v auguste medziročne klesali o 0,8%.
Prepad tržieb širšieho maloobchodu sa počas leta (v treťom štvrťroku) zastavil. Tržby v maloobchode, predaji a údržbe áut a v hoteloch a reštauráciách sa podľa našich prepočtov v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom zvýšili (po očistení o sezónu) o 0,7% a dynamika ich medziročného rastu sa tak zrýchlila z 2,4% na 2,8%. Spotreba domácnosti by tak aj počas leta mohla rast ekonomiky skôr podporovať a čiastočne tak tlmiť negatívny vplyv klesajúceho priemyslu. Napriek tomu predpokladáme, že rast HDP v treťom štvrťroku ostával výrazne utlmený, v medziročnom porovnaní blízko úrovne z prvej polovice roka.
Septembrové čísla maloobchodu príjemne prekvapili a ukazujú, že domácnosti nateraz pomerne dobre odolávajú zvýšenej inflácií, pomalšiemu rastu miezd a jemnému nárastu nezamestnanosti, hoci pri porovnaní so zbytkom EÚ (a okolitými krajinami) je negatívny dopad fiškálnej konsolidácie na tržby maloobchodu predsa len zrejmý. Nálada domácnosti podľa spotrebiteľského barometra Štatistického úradu ostáva pod dlhodobým priemerom a ani posledné mesiace nejaví známky zlepšenia. Ďalšia vlna konsolidácie, ktorá zasiahne i čisté príjmy domácnosti a živnostníkov, by tak mohla priniesť i ďalšiu vlnu „šetrenia“ domácnosti (na spotrebe). Ani v budúcom roku preto neočakávame zásadnejšie oživenie tržieb maloobchodu a tempo jeho rastu by malo i naďalej patriť k najpomalším v EÚ. Z medziročného rastu tržieb v poslednom štvrťroku tohto rok bude (technicky) uberať aj nepriaznivý bázicky efekt (vyššia porovnávacia základňa), keď minulý rok tržby v posledných mesiacoch roka v časti nepotravinového segmentu (a najmä predaji áut) nafukovalo predzásobenie pred blížiacim sa zvýšením DPH.
Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky