Rennack: COOP Jednota Slovensko je hrdina lokálneho maloobchodu

“Coop Jednota Slovensko je nesporne hrdinom lokálneho maloobchodu na Slovensku. Hoci zostáva zakorenený najmä v malých predajniach typu “Potraviny” na vidieku, neustále sa posúva aj do moderného formátu supermarketov zameraných na technológie a pohodlie. S priekopníckymi hybridnými 24/7 predajňami COOP ukazuje, ako môžu tradícia a inovácia stáť bok po boku,” uvádza v reportáži retailový analytik Sebastian Rennack, ktorý osobne navštívil predajňu Tempo v Bratislave.

Coop Jednota Slovensko je popredné slovenské domáce maloobchodné družstvo a vlajková loď je príkladom lokálneho hrdinského maloobchodu v strednej Európe. Zatiaľ čo chrbticou siete zostávajú jej početné malé predajne prevažne na vidieku, družstvo sa tiež vyvinulo a etablovalo sa s najmodernejšími mestskými supermarketmi. Tie kladú silný dôraz na pohodlie a technológie, pričom jeho marketing udržiava značku pevne ukotvenú v autentickej slovenskej tradícii.

Družstevná DNA – Autentický slovenský maloobchod

Korene družstevného maloobchodu na Slovensku siahajú 180 rokov do minulosti, až k založeniu prvého družstva v roku 1845. Z tejto tradície vzišla dnešná COOP Jednota Slovensko, ktorá združuje 30 nezávislých regionálnych spotrebiteľských družstiev, ktoré spolu prevádzkujú viac ako 1 900 predajní po celej krajine. Táto družstevná identita nesie autenticitu nad rámec marketingového tvrdenia a umožňuje, aby DNA organizácie žiarila v každodennom maloobchodnom živote.

COOP Jednota Slovensko spolupracuje s viac ako 1 300 slovenskými dodávateľmi, od malých farmárov až po rodinné pekárne. Podľa spoločnosti 73 percent mliečnych výrobkov, 87 percent čerstvého mäsa a takmer 100 percent kuracieho mäsa, mlieka, vajec a bryndze pochádza z domáceho trhu. Toto hlboké zakotvenie v slovenskom maloobchode je posilnené jednou z najtrvalejších kampaní v krajine. Už viac ako 15 rokov sú Bača a Honelník symbolickými tvárami COOP Jednoty a pevne vryli tento reťazec do kultúrnej pamäte. Táto stratégia rezonuje: prieskum trhu PKS a YouGov 2025 zistil, že COOP Jednota vedie s 56 percentami podielu slovenských výrobkov v regáloch, čo je najvyšší podiel zo všetkých maloobchodníkov. Ďalší medzinárodní hráči nasledujú s jasným odstupom, s Biedronkou so 44 percentami a Tescom so 42 percentami. Coop Jednota si udržiava pozíciu lokálneho hrdinu slovenského maloobchodu.

Tradícia sa vyvíja do modernity

Väčšina predajní COOP Jednoty sú stále malé predajne Potraviny s rozlohou menšou ako 200 metrov štvorcových, ale hnacou silou rastu sú väčšie a modernejšie formáty supermarketov. Do konca roka 2024 prevádzkoval reťazec 605 štandardných supermarketov a 101 väčších supermarketov Tempo SUPERMARKET. Tieto moderné formáty majú digitálne cenovky na regáloch, ekotechnológie, obsluhované pulty a v mestských lokalitách aj kútiky s občerstvením Coop Bistro, ktoré podávajú teplé jedlá, polievky a grilované jedlá. Sortiment tiež odráža meniace sa očakávania zákazníkov, s funkčnými potravinami, produktmi bez alkoholu a aktualizovaným portfóliom privátnych značiek.

Ďalší skok do modernity prináša priekopnícka práca CJS s automatizovanými hybridnými predajňami s nepretržitou prevádzkou. Prvá bola otvorená v roku 2024 a do polovice roka 2025 sa sieť rozrástla už na desať. Len v regióne Oravy plánuje miestne družstvo rozšíriť formát na 20 predajní, čím sa zabezpečí, že v každej obci bude aspoň jedna predajňa otvorená nepretržite. Tieto predajne fungujú s obsluhovanými pultmi počas dňa a v noci, v nedeľu a počas sviatkov prechádzajú do automatizovaného režimu. Prístup je možný prostredníctvom aplikácie COOP Jednota Klub s plne bezhotovostným nakupovaním. Žiadny iný predajca na Slovensku neprevádzkuje takýto formát a v takom počte predajní, vďaka čomu je CJS priekopníkom hybridných predajní s nepretržitou prevádzkou. Za túto inováciu získala v roku 2024 cenu Inovátor v maloobchode.

Návštevy predajní ukazujú, že Coop Jednota dokáže nájsť krehkú rovnováhu: zachovať si svoju autentickú úlohu tradičného miestneho hrdinu Slovenska a zároveň reagovať na nové očakávania zákazníkov modernými formátmi a technologickými riešeniami.

Navštívený vlajkový obchod Tempo SUPERMARKET v bratislavskom nákupnom centre OC tehelko predstavuje najnovší koncept predajne a najnovšie otvorenie veľkoformátovej predajne COOP Jednota v hlavnom meste.

Už pred vstupom do predajne predajca premosťuje tradíciu a technológie s Bačom a Honelníkom a motivuje nakupujúcich, aby sa pridali k vernostnému klubu COOPJednota Klub.

Pri vchode do predajne COOP Jednota propaguje čerstvé slovenské ovocie a zeleninu s Bačom ako ambasádorom značky, čím si zabezpečuje pozíciu číslo jeden v oblasti čerstvých produktov medzi slovenskými predajcami potravín.


Oddelenie ovocia a zeleniny obsahuje špeciálnu prístennú chladničku na produkty podliehajúce skaze.


Supermarket Tempo ponúka elektronické cenovky na regáloch , a to v celom sortimente.


Vedľa oddelenia ovocia a zeleniny je konzervované ovocie a zelenina prezentované v jednom z najväčších sortimentov v segmente supermarketov, vrátane mnohých položiek privátnych značiek.


Ako silná nepotravinárska kotva púta pozornosť veľký modul Tchibo so svojím rotujúcim sortimentom.


Promočná gondola (regálové čelo) je v tradičnom folklórnom dizajne COOP Jednoty.


Biopotraviny majú tiež významné umiestnenie, odrážajú umiestnenie v tejto spádovej oblasti hlavného mesta.


Policové lišty v držiakoch cien slúžia na propagáciu privátnych značiek Coop Jednoty.

Vyhradený priestor v regáloch zvýrazňuje bezlepkové produkty pomocou regálových vývesiek (shelf wobblers) a vlajočiek (shelf flags). Sortiment privátnych značiek sleduje trendy, ako napríklad bezlepkové produkty v rámci rady Tomu Ver.


Aj tu Coop Jednota ponúka hodnotu za peniaze so svojím sortimentom privátnych značiek bez lepku v rámci rady Tomu Ver

Oddelenie pečiva prevádzkuje regionálny pekár, čo ďalej posilňuje lokálne ukotvenie COOP Jednoty.


Lokálna sladká špecialita „Bratislavské rožky“ je formálne chránená Európskou úniou ako Zaručená tradičná špecialita.

Cestou k obsluhovanému pultu ambasádor značky COOP Jednota Bača zdôrazňuje, že 87 % čerstvého mäsa a mäsových výrobkov pochádza zo Slovenska.


V ponuke obsluhovaného pultu  spolupracuje COOP Jednota s regionálnym dodávateľom Kukkonia MEAT a predstavuje široký sortiment čerstvého a spracovaného mäsa, čím zdôrazňuje lokálne korene.

Prémiové mäsové výrobky Kukkonia zahŕňajú gurmánske špeciality z bravčového mäsa mangalica, ako sú lardo, guanciale a pancetta.

Bistro s občerstvením Coop Jednota ponúka teplé jedlá a občerstvenie, ktoré dopĺňa obsluhované pulty so zameraním na convenience. (Typické pre CJS sú aj slovné hračky, v tomto prípade “Vždy chutne a bystro”,  pričom bystro je akoby gramatická chyba v slove BISTRO)


Pri pulte sú k dispozícii čerstvo pripravené sendviče a plnené žemle, ktoré uspokoja dopyt po jedle so sebou.


V chladenej a mrazenej sekcii COOP Jednota vyzdvihuje tradičné slovenské výrobky so špeciálnym umiestnením.

Samostatný sektor je venovaný bezlaktózovej výžive.

Na mnohých obaloch privátnych značiek Coop Jednota zdôrazňuje humorný a ľahký charakter svojich lokálnych hrdinov Baču a Honelníka. Tu sa Bača pýta: „Vieš, aký je rozdiel medzi polotučným a plnotučným mliekom?“ a Honelník žartuje: „Polotučné mlieko pochádza z kráv na diéte.“


Prvý regál v uličke s nealkoholickými nápojmi je vyhradený pre regionálnu značku Kofola, ktorá je prominentne vystavená po boku medzinárodných hráčov.


V uličke s cukrovinkami sa tradičná československá značka Orion Studentská teší rovnakej vizibilite ako globálne značky.


V ambientnej zóne sú špeciálne umiestnenia na paletách a čelách regálov (end caps) venované výlučne tradičným slovenským výrobkom.

Predajňa s rozlohou 1 600 m2 ponúka platbu buď prostredníctvom 6 tradičných pokladní…


…alebo prostredníctvom samoobslužných pokladní so 4 terminálmi.


Pre mestských nakupujúcich je do samoobslužnej pokladne integrované miesto vyzdvihnutia tovaru pre donáškovú službu Wolt.


Aj pri výstupe zo supermarketu Coop Jednota zdôrazňuje lokálny pôvod. Plagát zdôrazňuje, že až 73 % všetkých mliečnych výrobkov predávaných u predajcu pochádza zo Slovenska.

Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory

Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk