Lidl Slovensko vstupuje do fázy supermarketizácie 2.0

“Lidl vstupuje na Slovensku do novej fázy a presúva sa od rozširovania sortimentu k silnejšej adaptácii na lokálne podmienky. Domáci pôvod čerstvých potravín a sortiment prispôsobený mestským zákazníkom tento posun podčiarkujú. Diskontný obchod zároveň posilňuje svoju cenovú konkurencieschopnosť prostredníctvom jasnej hodnotovej komunikácie a zamerania sa na efektívnosť v predajni,” uvádza v článku s fotoreportážou zo Slovenska známy retailový analytik Sebastian Rennack z Aletos Retail Advisory.

Najnovšie predajne Lidl na Slovensku demonštrujú, ako sa diskontný reťazec posunul do novej fázy rozvoja. Okrem pokračujúceho rozširovania sortimentu smerom do segmentu supermarketov nie je pozícia Lidlu definovaná len pomerom ceny a kvality, ale aj tým, ako efektívne spája medzinárodnú konzistentnosť s lokálnou relevantnosťou. Návšteva predajne ukazuje, ako Lidl vyvažuje lokálnosť s prísnou efektívnosťou.

V ekonomickom rámci, ktorý sa viac ako iné krajiny EÚ spolieha na dovoz potravín, Lidl zdôrazňuje domáci pôvod, najmä v sortimente čerstvých produktov. Oddelenie ovocia a zeleniny predstavuje autentických lokálnych dodávateľov, sortiment mäsa a hydiny kladie dôraz na princíp „z farmy na stôl“ a v sekcii údenín maloobchodník predstavil špecializovaný privátnu značku Slovenskô pre produkty slovenského pôvodu.

„Byť lokálny“ však znamená aj uspokojovanie špecifickej klientely v spádovej oblasti každej predajne: V krajine s jednou z najväčších priepastí medzi vidieckymi a mestskými oblasťami v Európe ponúka navštívená bratislavská predajňa chladený sortiment s vysokým obsahom bielkovín a bez laktózy, vyhradenú sekciu remeselného piva, čokolády privátnych značiek bez cukru a samoobslužnú pokladňu vytvorenú nielen pre pohodlné doplnkové nákupy, ale aj pre bežné nákupné misie končiace plným košíkom. Mnohé z týchto prvkov sú exkluzívne pre mestské predajne.

Diskontný predajca skupiny Schwarz sa zároveň snaží stavať na svojej pôvodnej jedinečnej predajnej ponuke: cenovej konkurencieschopnosti. Povedomie o cenách potravín na Slovensku sa zvyšuje od vrcholu inflácie. Ešte pred pár rokmi rástli ceny potravín v krajine tretím najrýchlejším tempom v Európe. Správy o „nízkej cene“ sú kľúčovým komunikačným prvkom na začiatku každého hlavného oddelenia – pekárne, sekcie ovocia a zeleniny, chladeného sortimentu a sekcie mrazeného tovaru. Všetky tieto produkty boli prepracované v novom firemnom dizajne, ktorý sa má zaviesť v celej Európe.

Umiestnenie plných paliet na koncoch regálových gondol  a vystavenie štvrťpaliet pri pokladni nielenže vytvára imidž „objemového predaja“, ale tiež čo najviac zefektívňuje logistiku v obchode pre riešenie in-got akcií. Aj sekcia vína signalizuje návrat k základom diskontu: Namiesto predaja jednotlivých fliaš v honosných drevených debničkách alebo regáloch sa diskontný predajca rozhodol vrátiť ku svojim tvrdým diskontným koreňom a zvolil plné prepravné boxy v regáloch – bez ohľadu na cenovú hladinu.

S konceptom slovenských predajní je Lidl na dobrej ceste k Supermarketizácii 2.0 – lokálnemu diskontnému supermarketu.


Moderná fasáda Lidlu na Slovensku, spárovaná s farebnými nástennými maľbami, signalizuje, ako sa najväčší európsky diskontný predajca vyvíja smerom k atraktívnosti supermarketov.

Lidl medzi svojimi dodávateľmi zdôrazňuje spoluprácu s reálnymi slovenskými farmármi, čím posilňuje autenticitu a približuje sa k profilu lokálneho supermarketu.

Ako hlavné posolstvo si Lidl udržiava svoju diskontnú DNA viditeľnú s výrazným označením „nízka cena“, teraz v novom celoeurópskom červeno-žltom dizajne.

Pri vchode Lidl víta nakupujúcich svojou pekárňou.

Sladké pečivo je umiestnené na začiatku toku zákazníkov a croissanty zapĺňajú celú vyhradenú policu.


S radom výrobkov označených „Z kamennej pece“ Lidl zdôrazňuje remeselný chlieb bez konzervačných látok.

Na rozdiel od predchádzajúceho rozloženia v tvare hokejky, nový medzinárodný štandard Lidlu vracia pri ovocí a zelenine do hry rovné čelá regálov a návrat ku koreňom diskontných produktov zároveň komunikuje cez cenu a čerstvosť na prvom mieste.

Označenie oddelení predstavuje reálnych slovenských farmárov s menami a produktmi, čím posilňuje autenticitu a dodáva oddeleniu čerstvých potravín silnú lokálnu identitu.

S odkazom „Z farmy na stôl“ Lidl spája chladené mäso so slovenskými farmármi a kombinuje diskontné hodnoty s rozprávaním príbehov „z farmy na stôl“ v štýle supermarketu.


Lidl používa farebne odlíšené označenie pre hovädzie, hydinové mäso a ryby, vďaka čomu sa v chladenom sortimente ľahšie orientuje a nakupovanie je rýchlejšie a pohodlnejšie.


Lidl prostredníctvom série ikon vizualizuje svoj vlastný koncept „z farmy na stôl“, čím premieňa marketingové posolstvá na zjednodušený príbeh (storytelling) v predajni.


V sortimente údenín tradičná privátka Lidl Pikok kombinuje folklórny dizajn so slovenskou privátkou “Slovenskô” a zároveň pridáva posolstvá o udržateľnosti a obsahu mäsa ako dôkazy kvality.


Aj propagačné polepy na zadnej stene vo výrazne červenej a žltej farbe sa riadi novým medzinárodným štandardom Lidlu.

Oddelené bloky kategórií pre produkty s vysokým obsahom bielkovín a bez laktózy zameriavajú pozornosť zákazníkov na trendy v oblasti zdravia,  a tým dávajú tejto uličke s mliečnymi výrobkami v mestskom Lidli výrazný profil “supermarketizácie”.


Sekcia nepotravinových produktov v Lidli sa vertikálne rozrástla na stoly plus dve úrovne políc, pričom špecializované označenie oddeľuje pondelkovú ponuku od štvrtkovej. Denné akcie sú modré a štvrtkové akcie červené.


V uličke s nepotravinovým tovarom Lidl prepája offline a online nakupovanie a smeruje zákazníkov na Lidl.sk, kde si môžu vybrať ešte širší sortiment.


V ambientných uličkách Lidl používa výrazné deliče kategórií, ako napríklad Polievky a Korenie, čím zlepšuje orientáciu nakupujúcich.

Vyhradená čelná časť regálu predstavuje viac ako 30 čokoládových položiek privátnych značiek vrátane novej rady „bez cukru“, čo podčiarkuje produkčnú kompetenciu skupiny Schwarz.


Pracie a kuchynské čistiace prostriedky sú oddelené do jasných farebných blokov.


Žlté “shelf-stoppery” v regáloch jasne označujú nové prírastky už z diaľky a signalizujú, že Lidl rozširuje svoj sortiment nielen prostredníctvom akcií, ale aj v rámci štandardných výrobkových radov.


Ulička s alkoholom v Lidli je prezentovaná so špeciálnym osvetlením, ktoré poskytuje tejto kategórii lepšiu viditeľnosť v rámci štandardného dispozičného rozloženia regálov.


Na rozdiel od iných krajín, kde Lidl prevádzkuje predaj, je sortiment vín na Slovensku vystavený výlučne v prepravných boxoch po šiestich fľašiach, čím sa uprednostňuje efektivita a jemne pripomínajú diskontné korene siete Lidl.


V polovici augusta umiestnil Lidl do navštívenej predajne masívne paletové vystavenie piva a nealkoholických nápojov, a to blízko mraziacej uličky, čo odráža sezónny dopyt.

Veľké červené kartóny uľahčujú manipuláciu so snackmi, zatiaľ čo nízke “pódium” s iba dvoma úrovňami políc vytvára výrazný pocit diskontného predajcu.


Mraziaca ulička sa tiahne v dlhom dvojitom rade zvislých mrazničiek, umiestnených priamo pred samoobslužnými pokladňami, aby sa minimalizoval čas od vyňatia z chladnčiky/mrazničky po zaplatenie.

Pokladničná zóna sa vyznačuje novými dizajnovými prvkami Lidlu s ľahko ovládateľnými  vystaveniami na štvrťpaletách, ktoré efektívne podporujú impulzívne nákupy.

Samoobslužná pokladňa je vybavená váhami XXL pre väčšie nákupné košíky a prehľadným impulzným sortimentom priamo integrovaným do procesu platenia pri samoobslužnej pokladni.

Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory

Sebastian Rennack


Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk