Na konferencii New Food Forum odzneli konkrétne záväzky retailových reťazcov v Čechách navýšiť ponuku rastlinných alternatív za dostupnú cenu. Kultivované mäso je jednou z inovácií, ktorá do Európy môže doraziť do jedného až dvoch rokov. Rozhodujúci ale bude prístup regulátorov a podpora zo strany štátu.
Českí spotrebitelia a spotrebiteľky siahajú po rastlinných alternatívach stále častejšie, pričom najväčší záujem prejavujú mladšie generácie. V nákupných košíkoch dominujú rastlinné alternatívy mlieka, nasledované alternatívami mäsa. Až 7 z 10 ľudí ich nakupuje opakovane. Aktuálne veľkosť trhu s rastlinnými produktmi v Česku dosahuje 1,42 miliardy Kč (asi 56 mil. EUR).
Hlavným faktorom pri výbere týchto výrobkov je pre spotrebiteľov zdravie, hneď v závese potom cena. Práve cenová dostupnosť bola jednou z kľúčových tém aj na konferencii – obchodné reťazce ako Tesco preto sľubujú výhodnejšie ponuky v podobe zľavových akcií a rozšíreného sortimentu privátnych značiek.
Kultivované mäso, vyrábané kultiváciou živočíšnych buniek, predstavuje jednu z najočakávanejších inovácií, ktoré by mohli v nasledujúcich rokoch po schválení na úrovni Európskej únie vstúpiť na trh. Jeho potenciál spočíva najmä v škálovateľnosti výroby a postupne dostupnej cene.
Brnenská spoločnosť Mewery patrí medzi priekopníkov v oblasti kultivovaného mäsa. „Štart predaja kultivovaného mäsa v Európe je na dosah. Prvý výrobca je zhruba rok od získania schválenia a následne by mohol svoje produkty začať ponúkať v Európe, eventuálne aj v Česku. Myslím teda, že do jedného až dvoch rokov môžeme očakávať kultivované mäso na európskom trhu,“ uviedol v panelové diskusii Roman Lauš, zakladateľ a CEO Mewery. Zároveň zdôraznil zásadnú úlohu regulačného rámca a potrebu zvýšenej podpory zo strany štátnych inštitúcií. Ako dobré príklady krajín, kde kultivované mäso už bolo uvedené na trh, spomenul napríklad Singapur a USA.
Technológie budú hnacou silou budúcnosti alternatívnych potravín. Štátna podpora je ale kľúčová, čo na konferencii zaznelo aj na dánskom príklade dobrej praxe od Louisa Johansena, vedúceho programov z The Vegetarian Society of Denmark. Dánsko vypracovalo akčný plán pre rastlinné potraviny, vďaka ktorému plánuje splniť klimatické ciele a podporiť obchod a zdravie občanov.
Je dôležité, aby aj české legislatívne prostredie išlo v ústrety inováciám smerujúce k udržateľnejšej budúcnosti. „Počas konferencie bola predstavená aj Česká komora alternativních proteinů, ktorá združuje firmy z potravinárskeho priemyslu vyrábajúce alebo predávajúce alternatívy k živočíšnym produktom. Ide o prvú českú platformu, ktorá otvorene háji záujmy tohto sektora, ktoré čelia legislatívnym prekážkam a nedostatku podpory zo strany štátu,” uviedla riaditeľka konferencie Tereza Trávníčková z ProVeg Česko.
Panel o gastronómii ukázal, že záujem o rastlinné pokrmy rastie, aj keď české prostredie je v tomto smere stále pomerne konzervatívne. Zástupcovia cateringov Catering Zdrave a Hostina.bio vyzdvihli predovšetkým dôležitosť možnosti voľby, vďaka ktorej si bezmäsú variantu často zvolia aj tí, ktorí mäso bežne jedia. Medzi tipy pre gastro prevádzky zaznelo variť sezónne a lokálne, ponuku atraktívne vizuálne prezentovať spoločne s ochutnávkou a rastlinné jedlá komunikovať ako prirodzenú súčasť jedálnička pre všetkých.
Na konferencii boli udelené ceny populárnym rastlinným produktom. Víťazom v kategórii Najobľúbenejšia česká rastlinná značka je Bezmasna. Cenu za najobľúbenejšiu rastlinnú mliečnu alternatívu získal produkt Vegan Monte od spoločnosti Zott, cenu za najobľúbenejšiu rastlinnú cukrovinku si odniesla spoločnosť Ferrero s produktom Vegan Nutella.
Tomáš Kráľ, Sales Director MEGGLE Czech Republic: „Sme presvedčení, že rastlinné a vegánske produkty budú v nasledujúcich rokoch zohrávať stále významnejšiu úlohu v potravinárskom priemysle. Tento segment má pred sebou veľkú budúcnosť, čo potvrdzujú aj aktuálne trendy a rastúci záujem najmä mladších generácií. S konferenciou New Food Forum spolupracujeme už niekoľko rokov a vďaka jej vysokej odbornosti a profesionalite máme tie najlepšie skúsenosti.“
Podujatie sa uskutočnilo pod záštitou ministra životného prostredia Petra Hladíka, Ministerstva priemyslu a obchodu, Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR a agentúry CzechTrade. Generálnym retail partnerom New Food Forum 2025 bola spoločnosť Tesco. Jedným z mediálnych partnerov je instore Slovakia.
……………………..
Red, Zdroj a foto: ProVeg, New Food Forum