Reťazce v Čechách sľubujú lacnejšie rastlinné potraviny

Na konferencii New Food Forum odzneli konkrétne záväzky retailových reťazcov v Čechách navýšiť ponuku rastlinných alternatív za dostupnú cenu. Kultivované mäso je jednou z inovácií, ktorá do Európy môže doraziť do jedného až dvoch rokov. Rozhodujúci ale bude prístup regulátorov a podpora zo strany štátu.

 

Českí spotrebitelia a spotrebiteľky siahajú po rastlinných alternatívach stále častejšie, pričom najväčší záujem prejavujú mladšie generácie. V nákupných košíkoch dominujú rastlinné alternatívy mlieka, nasledované alternatívami mäsa. Až 7 z 10 ľudí ich nakupuje opakovane. Aktuálne veľkosť trhu s rastlinnými produktmi v Česku dosahuje 1,42 miliardy Kč (asi 56 mil. EUR).

Hlavným faktorom pri výbere týchto výrobkov je pre spotrebiteľov zdravie, hneď v závese potom cena. Práve cenová dostupnosť bola jednou z kľúčových tém aj na konferencii – obchodné reťazce ako Tesco preto sľubujú výhodnejšie ponuky v podobe zľavových akcií a rozšíreného sortimentu privátnych značiek.

Kultivované mäso mení budúcnosť potravín

Kultivované mäso, vyrábané kultiváciou živočíšnych buniek, predstavuje jednu z najočakávanejších inovácií, ktoré by mohli v nasledujúcich rokoch po schválení na úrovni Európskej únie vstúpiť na trh. Jeho potenciál spočíva najmä v škálovateľnosti výroby a postupne dostupnej cene.

Brnenská spoločnosť Mewery patrí medzi priekopníkov v oblasti kultivovaného mäsa. „Štart predaja kultivovaného mäsa v Európe je na dosah. Prvý výrobca je zhruba rok od získania schválenia a následne by mohol svoje produkty začať ponúkať v Európe, eventuálne aj v Česku. Myslím teda, že do jedného až dvoch rokov môžeme očakávať kultivované mäso na európskom trhu,“ uviedol v panelové diskusii Roman Lauš, zakladateľ a CEO Mewery. Zároveň zdôraznil zásadnú úlohu regulačného rámca a potrebu zvýšenej podpory zo strany štátnych inštitúcií. Ako dobré príklady krajín, kde kultivované mäso už bolo uvedené na trh, spomenul napríklad Singapur a USA.

Štátna pomoc môže urýchliť ďalší rozvoj

Technológie budú hnacou silou budúcnosti alternatívnych potravín. Štátna podpora je ale kľúčová, čo na konferencii zaznelo aj na dánskom príklade dobrej praxe od Louisa Johansena, vedúceho programov z The Vegetarian Society of Denmark. Dánsko vypracovalo akčný plán pre rastlinné potraviny, vďaka ktorému plánuje splniť klimatické ciele a podporiť obchod a zdravie občanov.

Je dôležité, aby aj české legislatívne prostredie išlo v ústrety inováciám smerujúce k udržateľnejšej budúcnosti. „Počas konferencie bola predstavená aj Česká komora alternativních proteinů, ktorá združuje firmy z potravinárskeho priemyslu vyrábajúce alebo predávajúce alternatívy k živočíšnym produktom. Ide o prvú českú platformu, ktorá otvorene háji záujmy tohto sektora, ktoré čelia legislatívnym prekážkam a nedostatku podpory zo strany štátu,” uviedla riaditeľka konferencie Tereza Trávníčková z ProVeg Česko.

Trend rastlinného stravovania bude pokračovať

Panel o gastronómii ukázal, že záujem o rastlinné pokrmy rastie, aj keď české prostredie je v tomto smere stále pomerne konzervatívne. Zástupcovia cateringov Catering Zdrave a Hostina.bio vyzdvihli predovšetkým dôležitosť možnosti voľby, vďaka ktorej si bezmäsú variantu často zvolia aj tí, ktorí mäso bežne jedia. Medzi tipy pre gastro prevádzky zaznelo variť sezónne a lokálne, ponuku atraktívne vizuálne prezentovať spoločne s ochutnávkou a rastlinné jedlá komunikovať ako prirodzenú súčasť jedálnička pre všetkých.

Ceny pre populárne plant based produkty

Na konferencii boli udelené ceny populárnym rastlinným produktom. Víťazom v kategórii Najobľúbenejšia česká rastlinná značka je Bezmasna. Cenu za najobľúbenejšiu rastlinnú mliečnu alternatívu získal produkt Vegan Monte od spoločnosti Zott, cenu za najobľúbenejšiu rastlinnú cukrovinku si odniesla spoločnosť Ferrero s produktom Vegan Nutella.

Tomáš Kráľ, Sales Director MEGGLE Czech Republic: „Sme presvedčení, že rastlinné a vegánske produkty budú v nasledujúcich rokoch zohrávať stále významnejšiu úlohu v potravinárskom priemysle. Tento segment má pred sebou veľkú budúcnosť, čo potvrdzujú aj aktuálne trendy a rastúci záujem najmä mladších generácií. S konferenciou New Food Forum spolupracujeme už niekoľko rokov a vďaka jej vysokej odbornosti a profesionalite máme tie najlepšie skúsenosti.“

Podujatie sa uskutočnilo pod záštitou ministra životného prostredia Petra Hladíka, Ministerstva priemyslu a obchodu, Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR a agentúry CzechTrade. Generálnym retail partnerom New Food Forum 2025 bola spoločnosť Tesco. Jedným z mediálnych partnerov je instore Slovakia.

……………………..

Red, Zdroj a foto: ProVeg, New Food Forum

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk