Spoločnosť DB Schenker prevzala včera v Senci elektrický nákladný automobil Renault Trucks D16 E-TECH. Čisto elektrické vozidlo nasadí na logistiku poslednej míle v rámci Bratislavského kraja. Druhé vozidlo v rovnakej špecifikácii bude v prevádzke na juhu Moravy. DB Schenker tak potvrdzuje, že elektromobilita má svoje miesto aj v nákladnej doprave.
DB Schenker rozširuje svoju flotilu elektrických vozidiel. K trom vozidlám Volvo FH Aero Electric, ktoré spoločnosť zakúpila vlani, pribudli teraz dve elektrické nákladné vozidlá Renault Trucks D16 E-TECH, ideálne najmä na distribúciu v mestských oblastiach. Čisto elektrickému vozidlu zabezpečujú kapacitu 376 kWh štyri sady akumulátorov. Umožňujú nabíjanie buď striedavým prúdom s výkonom 43 kW, čo je vhodné najmä na nočné nabíjanie, alebo jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW, ktoré umožní nabitie do 80 % za necelé dve hodiny a do 100 % za 2,5 hodiny. Dojazd závisí od spôsobu využitia, no podľa dlhodobých dát o vozidlách v prevádzke však vyplýva, že sa spotreba pohybuje pod hranicou 1 kWh/km. Výkon motora je 130 kW, v špičke až 185 kW. Pre vyššiu energetickú úsporu je vozidlo zároveň vybavené rekuperáciou – funkciou spätného dobíjania počas jazdy. V závislosti od spôsobu užívania, vozidlo je schopné týmto spôsobom samo dobiť zhruba 25 – 30 % spotreby.
„DB Schenker sa zaviazal k budovaniu udržateľných dodávateľských reťazcov a naša rozšírená flotila elektromobilov je toho dôkazom. DB Schenker i Renault Trucks zdieľajú vízie o zelenšej budúcnosti, ktoré vyústili do konkrétnej spolupráce. Udržateľnosť a energetická efektivita sú kľúčové oblasti, v ktorých aktívne rastieme a do ktorej investujeme. V rozširovaní elektrického vozového parku budeme pokračovať aj naďalej – v nasledujúcich mesiacoch očakávame odovzdanie ďalších štyroch elektrických vozidiel,“ uvádza Bohumil Prudič, manažér prepravnej a rozvozovej siete DB Schenker pre Českú republiku a Slovensko.
Jedno z dvoch vozidiel Renault Trucks D16 E-TECH nasadí DB Schenker do prevádzky na Slovensku, druhé bude jazdiť v okolí Brna na trasách s maximálnou dĺžkou 250 km v rámci logistiky poslednej míle. Podľa metodiky hodnotenia životného cyklu paliva „tank-to-wheel“ vozidlo počas prevádzky pre DB Schenker ušetrí približne 205 ton CO₂. Pridá sa tak k viac než 2 300 ďalším nákladným vozidlám Renault Trucks nad 16 ton, ktoré doposiaľ v Európe spoločne najazdili viac ako 45 miliónov kilometrov.
„V Česku aj na Slovensku zaznamenávame rastúci záujem zákazníkov o elektrické nákladné vozidlá. Celkovo je dopyt v Česku o niečo vyšší, čo však koreluje s veľkosťou trhu. Týka sa to napríklad práve segmentu mestskej a prímestskej distribúcie, avšak priama podpora na nákup, ktorá by urýchlila rozvoj, zatiaľ chýba v oboch krajinách. Momentálne sa podpora sústredí na výstavbu nabíjacích HUB-ov pre nákladné vozidlá,“ hovorí Ondřej Kostelník, E-mobility Director Renault Trucks Czech Republic and Slovakia, a na záver dodáva: „Chcel by som poďakovať spoločnosti DB Schenker za dôveru v naše produkty pri dekarbonizácii nákladnej dopravy a verím, že tento proaktívny prístup ocenia nielen ich súčasní zákazníci, ale že im prinesie aj veľa nových zákazníkov.“
DB Schenker aktívne presadzuje komplexný prístup k udržateľným prepravným riešeniam na Slovensku a v Českej republike, o čom svedčí aj najnovší prírastok do elektrickej flotily. Spoločnosť už prevádzkuje elektrické vozidlá značky Volvo a s cieľom ďalej znižovať svoju uhlíkovú stopu skúma možnosti využitia alternatívnych palív, ako je HVO100. Má tiež bohaté skúsenosti s vozidlami na CNG a LNG. V centrách veľkých miest zároveň nasadzuje bezemisnú logistiku zabezpečenú nákladnými bicyklami, tzv. e-cargo bike.
DB Schenker navyše cez svoju platformu e-connect ponúka možnosť vypočítať si ekologický dopad plánovanej prepravy na základe údajov z databázy EcoTransIT. Tento výpočet, založený na údajoch o hmotnosti nákladu, vzdialenosti a spôsobe dopravy, umožňuje zákazníkom prehľadne plánovať a exportovať emisné reporty pre cestnú, leteckú aj námornú dopravu. DB Schenker tak aktívne prispieva k environmentálne zodpovednej logistike a k zelenšej budúcnosti celého odvetvia.
Zdroj a foto: DB Schenker