November potvrdil reštart spotreby v závere roka

Flash news 10.01 2025

Čísla maloobchodu ostávali aj v novembri relatívne silné a potvrdzovali koncoročné oživenie spotreby, ktoré nasledovalo slabšie letné čísla. Rastúci trend si držal predovšetkým nepotravinový segment. Silný medziročný nárast tržieb si však stále pripísal aj predaj potravín, napriek jemnej novembrovej korekcii. Tržby v októbri a novembri ukazovali na pomerne silnú úvodnú fázu tohtoročnej vianočnej sezóny. Aj skúsenosti z roku 2022 nám hovoria, že pred očakávaným nástupom „ťažších čias“ si slovenské domácnosti na poslednú chvíľu ešte radi doprajú. Zreálnenie spotreby, ktorú tento rok nahlodá konsolidácia a rýchlejší rast cien, tak najskôr uvidíme opäť až v úvode roka. Navyše, vyššia DPH mohla časť spotreby, najmä pri tovaroch s vyššou cenovkou, presunúť z tohto rok do záveru toho minulého. 

 

Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby v novembri medzimesačne vzrástli o 0,4% (sezónne očistené) a udržali si tak pomerne silnú dynamiku medziročného rastu blízko 5%. Tempo medziročného rastu tržieb sa v novembri nepatrne zrýchlilo z 4,9% na 5,0%. November tak potvrdil, že rast tržieb sa počas jeseň vrátil na úrovne, ktoré sme pozorovali v úvode roka. Letné spomalenie v raste spotreby sa tak nateraz ukázalo len ako dočasné. Napriek zhoršeniu spotrebiteľskej dôvery po oznámení konsolidačného balíka domácnosti svoju spotrebu obnovili, avšak najskôr už len dočasne do konca roka.

V novembri pokračoval rast tržieb predovšetkým v nepotravinových segmentoch maloobchodu. Relatívne silný rast tržieb si však stále držal aj predaj potravín. Medziročný rast tržieb obchodných reťazcov sa ale jemne spomalil z 5,7% na 5,1%, tržieb špecializovaných predajní potravín z 22,2% na 17,5%. I november teda potvrdzoval trend opätovného návratu tržieb od veľkých obchodných sietí k menším špecializovaným prevádzkam potravín, ktorý pozorujeme už niekoľko mesiacov v rade. Napriek tomu ostávajú obchodné reťazce dominantné v prerozdelení tržieb z predaja potravín, keď pokrývajú viac ako 90% celkových tržieb.

V nepotravinovom segmente sa zvyšujú predovšetkým tržby z predaja cez internet. Tie medziročne narástli až o 32,0%. Treba však ale poznamenať, že tento rast je čiastočne ovplyvnený metodickou zmenou, keď štatistický úrad začal od tohto roka do tejto kategórie zaznamenávať aj tržby z online predaja klasických kamenných predajní. Technický presun tržieb do kategórie internetových predajní sa tak negatívne podpisuje na medziročnom porovnaní ostatných nepotravinových segmentov. Napriek tomu, v ľahkom medziročnom mínuse v novembri ostávali len tržby z predaja tovaru pre kultúru a rekreáciu (o 2,9%), kam sa radí populárny vianočný tovar ako hračky, knihy, či športové oblečenie. Ostatné nepotravinové časti maloobchodu si pripísali medziročný rast tržieb o 3-9%.

Pomerne silný rast si posledné dva mesiace pripisujú tržby z predaja a údržby áut. Tie sa v novembri v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom (po zohľadnení sezóny) zvýšili až o 5,3% a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 10,3% až na 16,2%. Predpokladáme, že tržby tu pomáhajú navyšovať „predpredaje“ motivované novoročným zvýšením DPH z 20% na 23%.

Naopak, v novembri sa už menej darilo hotelom a reštauráciám, ktoré v posledných mesiacoch vykazujú pomerne vysokú volatilitu tržieb (najmä hotely). Ich tržby v porovnaní s októbrom klesli po očistení o tradičnú sezónu o 14,3% (hotely), resp. 0,8% (reštaurácie). Medziročný rast tržieb hotelov sa tak spomalil z 13,1% na 8,9%, zatiaľ čo medziročný pokles tržieb reštaurácií sa zvýraznil z -7,4% na -9,8%.

Výhľad

Znovu objavujúca sa inflácia a prijatý konsolidačný balíček okresávajú spotrebiteľskú dôveru domácnosti i rast ich reálnych príjmov. Spotrebiteľská dôvera slovenských domácnosti sa v závere roka zhoršovala, pričom sa už oslabila pod priemer posledných 10 rokov. To by sa postupne malo prejaviť aj na spotrebe. Očakávané zvýšenie sadzby DPH ale dočasne pôsobilo proti tomuto trendu a presúvalo časť spotreby z úvodu tohto roka do konca minulého. Čim má tovar vyššiu cenovku, tým bola motivácia presunu spotreby vyššia. Predpokladáme preto, že najvýraznejšie sa tento efekt prejavoval pri autách, či elektronike. Relatívne silný rast tržieb preto očakávame aj v poslednom mesiaci roka, v decembri. Silnejšiu korekciu tržieb domáceho maloobchodu odzrkadľujúcu nižšiu spotrebiteľskú dôveru domácnosti tak bude pozorovať pravdepodobne až v úvode tohto roka.

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky