Biedronka nedôsledne informovala zákazníkov o pravidlách akcie, hrozí jej pokuta

Sieť predajní Biedronka v Poľsku podľa Úradu pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa (UOKiK) dôsledne neinformovala zákazníkov o dôležitých pravidlách akcie, za čo jej teraz hrozí niekoľkomiliónová pokuta. Biedronka neakceptuje obvinenia UOKiK, o čom informovala vo vyhlásení zaslanom redakcii Wiadomości Handlowe.
V propagačnej kampani, ktorá trvala celkovo dva dni, Biedronka sľúbila vrátiť hodnotu reklamných produktov za poukážku, ale podľa UOKiK neinformovala spotrebiteľov o všetkých dôležitých pravidlách a obmedzeniach akcie, v dôsledku čoho sa mnohí cítili podvedení. Prevádzkovateľovi siete Biedronka, Jeronimo Martins Polska, teraz hrozí pokuta až do výšky 10 percent obratu, ak sa potvrdia obvinenia UOKiK. Jeronimo Martins Polska zaslal svoje stanovisko k tejto záležitosti redakcii Wiadomości Handlowe a vyhlásil, že “Biedronka robí všetko pre to, aby v spolupráci so svojimi partnermi a verejnými inštitúciami vždy poskytovala zákazníkom najlepšiu ponuku na trhu a zároveň neustále rozvíjala a zlepšovala interné procesy. Preto, ako informoval Biedronka, nemôžeme akceptovať komunikáciu zo strany UOKiK, najmä preto, že v tejto veci vedieme dialóg s úradom a robíme všetko na našej strane, aby bola konštruktívna.”

“Chceli by sme zdôrazniť, že propagačné kampane reťazca Biedronka sú vždy zamerané na vytváranie skutočných úspor pre poľských zákazníkov, a to bol aj prípad tohto konkrétneho prípadu. Zákazníci boli informovaní o výhodách a pravidlách akcie prostredníctvom webovej stránky, informácií v predajniach a vytlačení na samotných poukážkach, a to všetko v súlade s predchádzajúcimi odporúčaniami samotného úradu – vysvetlil zástupca Jeronimo Martins na margo obvinení.

V rámci propagačných kampaní organizovaných v predajniach Biedronka 31. januára a 14. februára 2024 boli zákazníci vyzvaní, aby si kúpili konkrétne produkty, za ktoré mali získať “100% refundáciu na poukážku”. Podľa názoru UOKiK však boli “skutočné podmienky využitia poukazu” komplikovanejšie ako v reklamnom posolstve prezentovanom v predajniach reťazca, na sociálnych sieťach alebo v aplikácii. Ukázalo sa, že existuje množstvo obmedzení, o ktorých sa spotrebitelia po prvom prečítaní reklamy nedozvedeli – a to predseda UOKiK považoval za porušenie kolektívnych záujmov spotrebiteľov.

“Výber reklamného posolstva a spôsob jeho prezentácie nesmie zavádzať spotrebiteľov. Marketingové posolstvo by malo obsahovať najdôležitejšie informácie z pohľadu spotrebiteľa. Zákazníci Biedronky si kúpili produkty uvedené v obchode s myšlienkou, že skutočne ušetria na produktoch, ktoré si môžu sami vybrať. Medzitým sa ale dozvedeli o výrazných obmedzeniach, napríklad o možnosti využitia poukážky len na určité produkty,” vysvetlil Tomasz Chróstny, predseda Úradu pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa a pridal príklad: “Napríklad na nákup troch čokolád dostali spotrebitelia poukážku na kozmetiku v hodnote 13,99 PLN – ak ale nakúpili v tejto kategórii za 29,99 PLN. Za nákup párkov získali zákazníci poukážku na ovocie a zeleninu, ale opäť – pod podmienkou, že bola dosiahnutá minimálna suma presahujúca hodnotu predtým udelenej poukážky. Pri nákupe výrobkov podľa hmotnosti bola výška refundácie obmedzená na hodnotu jedného kilogramu, čo spotrebitelia pri čítaní inzerátu nepoznali. Okrem toho existoval limit jednej poukážky na jednu vernostnú kartu reťazca. Napriek tomu, že tieto informácie boli veľmi dôležité pre posúdenie atraktivity akcie, spoločnosť Jeronimo Martins Polska vyžadovala, aby si ju zákazníci skontrolovali buď na webovej stránke biedronka.pl, na nástenke alebo na poukážke vydanej pri pokladni po nákupe. V praxi spotrebitelia nemali možnosť dôsledne sa oboznámiť s podmienkami kampane v čase, keď sa povzbudení reklamou rozhodli využiť akciu,” vysvetľuje UOKiK.

Zdroj: Wiadomości Handlowe