Zo slovenských regiónov do Európy

Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku si vytvorili korektné biznisové vzťahy aj s menšími slovenskými potravinármi a farmármi. Odoberaním produkcie od menších, regionálnych producentov, dávajú priestor aj firmám, ktoré by obvykle nesplnili podmienky listingu. Reťazce tak podporujú ich rozvoj, lokálnu zamestnanosť aj export na zahraničné trhy.

Na stránkach instore Slovakia sme už v minulosti predstavili mnohé slovenské firmy, ktorí dodávajú svoju produkciu pre Lidl pod privátnou značkou Slovenskô. Dodávateľmi sú napríklad Tatranská mliekareň alebo družstvo Zeleninárska, organizácia výrobcov, ktorá vznikla v roku 2004. Dnes združuje 14 pestovateľov zeleniny, zamestnáva takmer 600 ľudí na trvalý pracovný pomer a počas sezóny dáva priestor ďalším 200-300 brigádnikom.

Spolupráca Zeleninárska s Lidlom sa začala pred Vianocami v roku 2018. Za približne rok a pol dodala Zeleninárska na pulty predajní Lidl viac ako 33 500 ton zemiakov a zeleniny, predovšetkým cibule. Zeleninárska spolupracuje tiež s Kauflandom. „Všetky  pestované a dodávané plodiny do Kauflandu a Lidlu majú certifikát  GlobalG.A.P. a dokonca ako jediná poľnohospodárska spoločnosť na Slovensku disponujeme IFS certifikátom. V úvode spolupráce sme do Kauflandu a Lidlu dodávali primárne zemiaky a cibuľu žltú. Spolupráca sa však postupne rozšírila aj o ďalšie plodiny, a to cesnak, mrkvu, petržlen či niektoré sezónne zeleniny. Spolupráca bola určite krokom správnym smerom. Aj keď sú oba reťazce nároční zákazníci, pretože vyžadujú kvalitu, príkladné plnenie objednávok a flexibilitu. Avšak vďaka veľkým a pravidelným objednávkam sme mohli investovať do poľnej výroby a hlavne do spracovateľskej produkcie. Najväčší benefit kooperácie je pravidelnosť a predvídateľnosť objednávok. Od obidvoch reťazcov vychádza snaha o rozšírenie portfólia pestovaných plodín. Pristupujem k tomu uvážlivo, nakoľko každá nová plodina vyžaduje ďalšie investície do ľudského aj technického zabezpečenia,“ konkretizoval pre instore Slovakia obchodný riaditeľ Jozef Zruban.

Spoločnosť Zeleninárska vie, že čerstvosť je kľúčová. Aj napriek potrebnému čisteniu, triedeniu a baleniu úrody, je v obchodoch všetko pripravené už na druhý deň po zbere. Samozrejme, mimo sezóny a pri niektorých plodinách, ktoré potrebujú špeciálnu úpravu, spoločnosť zeleninu musí uskladniť. Práve dôraz na čerstvosť prepája Zeleninársku s reťazcami ako sú Lidl a Kaufland. A práve vďaka ich podpore sa dostala na úroveň pestovania a spracovania zeleniny, ktorá je porovnateľná s  vyspelým zahraničím.

„Aj u nás doma sa varí z úrody, ktorú dopestujeme. O našu zeleninu sa staráme naozaj s láskou a zemiaky do Kauflandu dodávame tak, že ich vyberieme deň predtým, ako sa dostanú do predajní. Samozrejmosťou je aj udržateľné pestovanie a využívanie ekologických hnojív,“ uvádza konateľka Farmy Tekvička Marta Kozárová a konkretizuje to, čo naznačil už J. Zruban: „Pri malých odberateľoch sme sa často nemohli spoľahnúť na včasné úhrady faktúr. Kaufland  je však férový obchodný partner, o ktorého sa môžeme oprieť. Tento rok od nás odoberie viac ako tretinu našej produkcie,  a to nám dáva veľký pocit istoty.“ Spolupráca teda znamená nielen stabilný odbyt, včas zaplatené faktúry a aj istotu pri investovaní do technológií a rozvoja, ktoré sú finančne náročné a úvery na ne je potrebné splácať celé roky. Malá rodinná farma Tekvička v okolí Nitry pestuje zeleninu od roku 1991. Okrem 11 odrôd zemiakov aj cibuľu, tekvicu, ale tiež pšenicu, horčicu či mak. Zamestnáva 6 členov rodiny a 14 zamestnancov a v sezóne aj brigádnikov. Ročne vypestuje na 320 hektároch 6,8 mil. kg zemiakov a 300 tisíc kg cibule.

Spoluprácu so stabilným partnerom ocení firma aj počas neľahkých časov. Presvedčil sa o tom malý remeselný pivovar Nilio z Liptova, ktorý je na trhu od roku 2000. „Obdobie pandémie by sme bez Kauflandu zrejme nezvládli. Zo začiatku sme produkciu dodávali do predajní v okolí Liptovského Mikuláša, takže sme nemuseli zastaviť výrobu, dnes sa 4 druhy nealkoholického piva predávajú v celej sieti reťazca. Postupne nás začali spoznávať zákazníci z celého Slovenska,“ uvádza Matúš Kozina, riaditeľ pivovaru NILIO. Pivovar vyrába kvalitné nealkoholické pivá. Má 6 zamestnancov, ročná produkcia pivovaru je 170 000 litrov piva.

Red, Zdroj a foto: Lidl, Kaufland