Kampaň poľskej siete podporuje cezhraničné nákupy

Slovensko má 15 dní sviatkov, kedy sú obchody zatvorené. Opakovane sa diskutuje aj o tom, že obchody by mali byť zatvorené aj počas nedelí. Situáciu samozrejme využívajú podnikatelia, ktorým legislatíva umožňuje predávať aj počas sviatkov, ako sú on-line supermarkety, hybridné nákupné centrá, čerpacie stanice a – neprekvapivo – aj zahraničné siete. Nedávno využila sviatok sv. Cyrila a Metoda poľská sieť Biedronka sa adresným oslovením slovenských zákazníkov.

 

Ako píše portál Aktuality.sk viacero obyvateľov Slovensko do svojich mobilných telefónov dostalo SMS správy od Biedronky. Obsah týchto správ bol jednoduchý, ale bol v slovenčine a priamo cielil na slovenských zákazníkov, pričom využíval aj geolokačné údaje a pozýval na nákup do najbližšej predajne Biedronka. Podobné kampane pritom v Poľsku riešia spotrebiteľské organizácie, ale zaujímal sa o ne aj Úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa. Biedronka začiatkom roka 2024 napríklad spustila agresívnu cenovú porovnávaciu kampaň proti svojmu najbližšiemu konkurentovi, ktorým je v Poľsku Lidl.

Biedronka sa chystá otvoriť obchody aj na Slovensku, a tak je kampaň zameraná na oslovenie domácich zákazníkov logickým krokom. Napokon mnohí do siete chodia nakupovať bežne, aj bez SMS výziev, a to práve počas sviatkov, kedy sú obchody na Slovensku zatvorené. Otázkou zostáva, či všetci zákazníci dali súhlas s použitím telefónneho čísla na marketingové účely. Biedronka deklaruje, že vernostnú kartu Moja Biedronka má už vyše 40 000 obyvateľov Slovenska. Ide prevažne o ľudí zo severných okresov pri poľských hraniciach.

Cezhraničné nakupovanie sa nepáči nielen združeniam ako Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), Zväz obchodu SR alebo Iniciatíva slovenských maloobchodníkov (ISKM), ale ani Ministerstvu financií SR. Cezhraničné nákupy (tzv.cross-border shopping) sú v metodike výpočtu DPH v rámci daňovej medzery. DPH je pritom najdôležitejším zdrojom príjmu štátneho rozpočtu a druhým najdôležitejším zdrojom príjmu rozpočtu verejnej správy. Ani samotná Európska únia nie je naklonená tomu, aby Európania utrácali za hranicami EÚ, teda prevažne v Ázii. Od 1. júla 2021 sa preto platí DPH už od prvého eura za nákupy na internete z e-shopov prevádzkovaných mimo Európskej únie. Výnimka pre nákupy do 22 EUR bola zrušená, takže teraz každý online nákup z tretích krajín podlieha DPH a v niektorých prípadoch aj colnému poplatku (pri hodnote zásielky nad 150 eur). Ak je predajca zapojený do schémy IOSS (Import One Stop Shop), daň zaplatia spotrebitelia priamo pri online platbe. Inak DPH platia pri preberaní tovaru. Domácej európskej ekonomike tiež nevyhovuje import elektromobilov, ktoré budú čeliť novej vlne ciel a poplatkov.

Zdroj: Aktuality.sk, Esc-sr.sk