Portál Novinky.cz uvádza, že za zľavy uvádzané z rok starých cien alebo účtovanie o niekoľko sto korún vyššej čiastky za tovar pri pokladni, než aká bola na regále, ale aj za iné prehrešky udelila pokuty Česká obchodná inšpekcia (ČOI).
ČOI uložila v druhom tohtoročnom štvrťroku reťazcom za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa právoplatne 56 pokút v celkovej výške 5,8 milióna korún. Na otázku Noviniek to uviedol riaditeľ ČOI Jan Štěpánek. Penny Market dostal sedem pokút celkom za 2,03 milióna korún a Kaufland osem pokút za 1,3 milióna Kč. Viac ako milión zaplatí ešte Billa. Štvrtý Lidl dostal pokuty za 600 tisíc. Naopak najväčší hriešnik minulého štvrťroka Albert, ktorý sa kvôli uloženým pokutám obrátil na súdy ohľadom pravidiel výpočtu zliav, tentoraz dostal pokuty len vo výške 195-tisíc korún. Úplne s čistým štítom nevyšli ani reťazce Coop alebo Hruška, aj keď tam išlo o drobnejšie pochybenia a pokuty iba za desiatky tisíc korún.
Napríklad reťazec Penny v Prostějove vlani na jar ponúkal v zľave Lentilky Orion za 39,90 Kč, s deklarovanou zľavou 27 percent z ceny 54,90 Kč odporúčané výrobcom. Chýbal ale údaj o najnižšej cene výrobku vo výške 39,90 Kč, za ktorú ho supermarket predával 30 dní pred poskytnutím zľavy, ako ukladá zákon. Vlastne teda o žiadnu zľavu nešlo. Penny Market vo Frýdku-Místku ponúkal pol litra olivového oleja My BIO za cenu 99,90 Kč, so zľavou 33 percent z pôvodnej “bežnej” ceny 149,90 Kč. Avšak podľa cenovej evidencie bol olej 30 dní predtým ešte lacnejší, a to za 79,90 Kč. Pri správnom výpočte zľavy z ceny najnižšej za 30 dní by teda nešlo o zľavu, ale naopak o zdraženie 25 percent. Podobne o niečo drahšie boli aj „zľavnené“ zemiakové chipsy.
„V prípade zistenia ČOI sa jedná o jednotlivé prípady individuálnych pochybení, ku ktorým došlo pri preceňovaní stoviek položiek tovaru na našich predajniach. Sme reťazec so zďaleka najväčším počtom viac ako 420 predajní na slovenskom trhu. Tieto jednotlivé chyby nás mrzia,“ povedal Novinkám hovorca Penny Marketu Tomáš Kubík. Cenovky podľa neho upravujú aj niekoľkokrát do týždňa. V prípade odhalenej chyby na mieste zákazníkovi vyrovnajú rozdiel v cene.
Penny sa na čele rebríčka v posledných rokoch umiestňovalo často. Z priložených protokolov ČOI vyplýva, že inšpektori v dvoch prípadoch zaznamenali aj nesprávny výpočet zľavy, kedy sa naopak sám reťazec oklamal, pretože cena pred 30 dňami bola ešte vyššia, než uvádzal. Desiatky pochybení boli ale v neprospech zákazníka. Penny malo vlani tržby cez 53 miliárd korún a zisk 918,5 milióna korún. Dvojmiliónová pokuta znamená iba dve percentá zo zisku reťazca. Niektoré z ďalších veľkých reťazcov majú zisk aj cez miliardu, pokutu vo výške pár miliónov korún teda prakticky necítia.
Od minulého roka zákon o ochrane spotrebiteľa uvádza, že obchodník musí pri zľavách uvádzať najnižšiu poslednú cenu za 30 dní. V zákone ale nie je výslovne napísané, že percentuálny výpočet zľavy musí byť vypočítaný práve z tejto ceny. Tým napríklad argumentoval reťazec Albert, ktorý sa obrátil na súd. Podobne sa na Európsky súdny dvor v otázke zliav obrátil aj nemecký diskontér Aldi. Súd prebieha, podľa ministerstva priemyslu a obchodu by rozhodnutie mohlo padnúť v júli alebo potom v septembri 2024.
Zdroj a celý text: Novinky.cz