Lidl: Ide to aj bez sáčkov!

Odkaz Lidla: „Príroda v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.“ Na Slovensku sa ich ročne rozdajú stovky miliónov, a to úplne zadarmo. Mikroténové vrecká. Siahneme po nich automaticky pri každom nákupe, dokonca opakovane. Najčastejšie poslúžia na zabalenie ovocia, zeleniny či pečiva, no niekedy v nich skončia aj jogurty. Stovky ton plastov, ktoré využijeme len na pár minút. Mnohokrát sa však dostanú do prírody a ich rozklad trvá dlhé desaťročia. Ich používanie vo veľkej miere znečisťuje naše rieky a iné vodné plochy. Máme to doslova vo svojich rukách, nenechajme to plávať! Príroda totiž v mnohých prípadoch už dokonalý obal vymyslela, pre ostatné potraviny sú k dispozícii udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.

 

Európska únia i slovenské Ministerstvo životného prostredia plánujú vyhlásiť pre mikroténové vrecká stopku. Plán je jasný: „Cieľom je znížiť jednorazové plasty, ktoré využijeme pár minút a vyhodíme,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík. Lidl spustil už na jeseň 2020 projekt Nenechajme to plávať. Jeho cieľom je edukovať a motivovať zákazníkov k udržateľnejšiemu nakupovaniu. V prípade, ak mikroténové vrecko naozaj potrebujú, môžu si ho dobrovoľne zakúpiť za jeden cent, ktorý diskont zdvojnásobí a venuje na čistenie slovenskej prírody.

„Každý z nás dokáže prispieť k tomu, aby bola príroda čistejšia a aby taká aj zostala. Denne robíme množstvo rozhodnutí, ktoré si ani neuvedomujeme. Stačí však málo a výsledok bude hmatateľný. Nie vždy je však jednoduché byť zodpovedným človekom, my v Lidli sa v tom našim zákazníkom snažíme pomáhať. Najlepším výsledkom projektu Nenechajme to plávať je pokles spotreby jednorazových mikroténových vrecúšok,“ povedal Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika a dodal: „Nikdy sme zdarma nerozdávali jednorazové igelitky, zálohovanie plastových fliaš a plechoviek sme testovali dva roky pred spustením systému, dlhodobo sa snažíme odučiť zákazníkov používať jednorazové mikroténové vrecká. Navyše, priebežne upravujeme obaly našich produktov tak, aby boli čo najudržateľnejšie. O zodpovednom používaní plastov teda rozhodne nielen hovoríme.“

Obchodný reťazec sa rozhodol prekvapiť svojich zákazníkov v jednej zo svojich bratislavských predajní, keď z nej na jeden deň úplne odstránil mikroténové vrecká. Namiesto nich rozdával nakupujúcim zadarmo viacnásobne použiteľné vrecká. „Ako sa hovorí, najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne. Preto by sme po mikroténových vrecúškach mali siahnuť až po vedomom zvážení všetkých alternatív. Pokiaľ je to možné, najlepšou alternatívou je žiaden obal. Ak to bez obalu nejde, siahnime po opakovane použiteľnom vrecúšku. Aj zdanlivo jednorazové mikroténové vrecúško môže byť užitočným pomocníkom v domácnosti ešte niekoľkokrát. Opakovane použiteľné vrecúško musíte používať zvyčajne niekoľko desiatok krát, aby splatilo svoj dlh voči prírode. Preto ho majme po ruke pri každom nákupe,“ povedala Denisa Rášová, predsedníčka platformy cirkulárnej ekonomiky Circular Slovakia. V podobnom duchu sa vyjadrila aj Ivana Poláčková, riaditeľka Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica: „Vítame iniciatívu znižovania množstva odpadu z obalov, najmä ak ide o také jednoduché a praktické riešenie ako je náhrada jednorazových mikroténových vrecúšok trvácnymi látkovými vrecúškami či sieťkami. Už len naučiť a inšpirovať ľudí, aby ich počas nákupov mali vždy so sebou a používali ich.“

K projektu naspieval rovnomennú pieseň známy slovenský raper Kali, ktorá ma doteraz len na YouTube viac ako 2,8 milióna prehratí. Nenechajme to plávať má za sebou aj konkrétne výsledky: zákazníci si vďaka projektu nevzali 11 887 000 vreciek, čo je objem bezmála 26 ton plastov. Ďalších 1 666 ton odpadu vylovili zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku a dobrovoľníci zo slovenských riek a vodných nádrží.

Od marca 2024 získa projekt Nenechajme to plávať nového partnera – Občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s Lidlom organizuje upratovania naprieč celým Slovenskom v rámci projektu diskontu Upracme si Slovensko. Ten je financovaný z prostriedkov, ktoré venujú zákazníci Lidla prostredníctvom zálohovacích automatov na vratné obaly tejto iniciatíve. Z týchto finančných prostriedkov za roky 2022 a 2023 zorganizovalo viac ako 45 tisíc dobrovoľníkom upratovania v slovenskej prírode. Vďaka nim sa vyzbieralo viac ako 615 ton odpadu. Nadchádzajúcu spoluprácu víta aj Veronika Repiská, predstaviteľka OZ Upracme Slovensko: „Rozšírenie našej spolupráce s Lidlom o projekt Nenechajme to plávať berieme ako vizitku úspechu aktuálnej iniciatívy Upracme si Slovensko. Okrem klasických „pozemských“ upratovaní sa budeme zameriavať aj na upratovania v okolí vodných tokov, a môžeme tak pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží. Čisté vody u nás pritom tečú do ďalších krajín až do morí a oceánov, takže zodvihnutie odpadku u nás pocítia aj ľudia a živočíchy v iných častiach sveta. Voda je základ života, spája nás všetkých, preto poďme spolu udržiavať čistotu tam, kde ju najviac treba.“

REset plastic

Lidl ako súčasť skupiny Schwarz predstavil svoju stratégiu obmedzovania plastov na jar 2018. Ide o komplexný program, ktorý zohľadňuje päť vzájomne súvisiacich prístupov k plastom: obmedzenie, dizajn, recyklácia, likvidácia, výskum a vývoj. Cieľom je znížiť používanie plastov a podpora princípov cirkulárnej ekonomiky.

V rámci stratégie Reset plastic si Lidl stanovil ambiciózne ciele dosiahnuť:

  • o 30 % menej plastov do roku 2025 a o 35 % menej do roku 2027 v porovnaní s rokom 2017.
  • 100 % obalov produktov našich vlastných značiek bude do roku 2025 maximálne recyklovateľných.
  • 25% priemerný podiel plastového recyklátu v obaloch vlastných značiek do roku 2025

Menej plastov – uzavretý kolobeh“.

Pôvodný cieľ zníženia spotreby plastov o 20 % do roku 2025 spoločnosti skupiny Schwarz už vo všetkých krajinách naplnili. Preto si určili ešte ambicióznejší cieľ, a to do roku 2025 znížiť spotrebu plastov v obaloch produktov vlastných značiek o 30 percent a do roku 2027 dokonca o 35 % v porovnaní s rokom 2017.

Zdroj a foto: Lidl