Až 80 % obyvateľov Slovenska, ktorí realizujú nákup potravín online, pripisuje veľký význam rýchlosti doručenia. Okrem toho preferujú doručenie v presne stanovenom časovom okne a očakávajú, že budú dodržané vysoké hygienické normy. Zachovanie teplotného reťazca je pri prevoze potravín kľúčové, pretože zaručuje bezpečnosť a kvalitu potravín.
Doručenie v deň objednania je pre ľudí mimoriadne dôležité najmä pri špecifických kategóriách produktov. Pokiaľ ide o nákup v digitálnych supermarketoch, až 80 % respondentov vyjadrilo preferenciu doručenia do 90 minút alebo v ten istý deň, ako ukázal prieskum technologicko-logistickej spoločnosti DODO. Potraviny sú veľmi špecifickým segmentom nielen z dôvodu vysokej senzitivity zákazníkov vzťahujúcej sa na rýchlosť doručenia, ale aj vzhľadom na ich transport, ktorý vyžaduje špeciálne podmienky. Zásadným faktorom je zachovanie teplotného reťazca.
Teplotný reťazec sa v potravinárstve týka riadenia a monitorovania teploty potravín od výrobcu až po doručenie spotrebiteľovi. Cieľom je udržať potraviny v bezpečných teplotných podmienkach počas celého procesu distribúcie, čím sa minimalizujú riziká spojené s množením baktérií a iných mikroorganizmov, ktoré by mohli byť potenciálne škodlivé. Porušenie teplotného reťazca, napríklad pri neodbornej preprave alebo nesprávnom skladovaní, môže viesť k rastu patogénov a skazeniu potravín a v konečnom dôsledku predstavovať zdravotné riziko pre spotrebiteľov.
Počas celého procesu doručenia potravín až k zákazníkom je dôležité zachovať teplotu 0 – 4 °C pri čerstvom mäse a rybách, mrazené jedlá chladiť suchým ľadom a pre mliečne výrobky platí maximálna teplota 8 °C. „Hygienickú bezpečnosť termoboxov, v ktorých sú prevážané potraviny, nechávame laboratórne overovať a nákladový priestor vozidiel čistíme pomocou ozónu. Zákazníci tak majú istotu, že potraviny z e-shopu dodáme v rovnakej kvalite, ako keď boli vyskladnené,“ opisuje Ivo Velíšek, CEO SK & CZ technologicko-logistickej spoločnosti DODO s tým, že ich flotila vozidiel je vybavená špeciálnymi chladiacimi systémami a jej kuriéri sú vyškolení na zaobchádzanie s potravinami. Zárukou dodržania vysokej kvality logistických služieb je využívanie bodovacieho systému kuriérov, ktorý hodnotí ich štýl jazdy, nehodovosť, ale aj spätnú väzbu od klientov.
Na Slovensku spoločnosť DODO dlhodobo spolupracuje na doručovaní potravín s obchodným reťazcom Tesco. Aj napriek tomu, že DODO zaisťuje rozvoz výlučne balených potravín, spĺňa najvyššie potravinárske štandardy. „Popularita nakupovania prostredníctvom služby Tesco Online nákupov neustále rastie a možnosť doručenia potravín priamo k dverám využíva čoraz viac ľudí. Jedným z kľúčových faktorov je zabezpečenie kvality a čerstvosti rozvážaného tovaru. V spolupráci s firmou DODO dodržiavame prísne štandardy vrátane teplotného reťazca. Potraviny preto prídu k zákazníkom v 100 % kvalite a vo vopred určenom časovom okne, ktoré je možné zvoliť po skompletizovaní objednávky,“ hovorí Martin Bulla, prevádzkový riaditeľ Tesca na Slovensku.
Za posledný rok opustilo online nákupný košík 36 % Slovákov v momente, keď zistili, že im tovar nebude doručený podľa ich časových preferencií. 30 % respondentov navyše uviedlo, že v dôsledku predchádzajúcej skúsenosti s pomalým doručením už v internetovom obchode opakovane nenakúpili. „V rámci našich logistických služieb sme preto pripravení reagovať na rýchlo sa meniace potreby e-shopov a poskytnúť okamžitú podporu počas sezónnych výkyvov, akciových ponúk alebo neočakávaného nárastu objednávok,“ uvádza Ivo Velíšek.
DODO okrem technickej časti rozvozu zároveň vyvíja aj vlastné technologické riešenia pre mestskú logistiku, ako napríklad data-driven platformu GAIA či prediktor objednávok na báze umelej inteligencie. Tieto moderné nástroje zvyšujú efektivitu rozvozu a prispievajú k znižovaniu áut v uliciach a na cestách.
Zdroj a foto: DODO