BUDVAR prináša spojenie tradície, inovácií a udržateľnosti

Budweiser Budvar od mája postupne nahrádza plastové obalové fólie skupinových 6-balení papierovými obalmi. To však nie je prvý krok českého národného pivovaru k udržateľnosti: ten nastolili pivovarníckom svete už pred dvoma rokmi výmenou hliníkových fólií na hrdle fliaš za papierové nálepky. Ekologickými výstupmi nadviazal Budweiser Budvar na ekologické vstupy pri výrobe svetoznámych ležiakov. O udržateľnosti v Budějovickom Budvare sme sa rozprávali s Ivanom Schwarzom, Regional directorom EMEA Budweiser Budvar.

 

 

Plastové obalové fólie vymieňate za papierové obaly globálne na domácom a celom exportnom trhu naraz v rovnakom čase. Nebolo by jednoduchšie ísť na to postupne?

Český národný pivovar Budweiser Budvar v marci spustil novú plechovkovú linku, ktorá nielenže zvýši kapacitu pivovaru, ale nám aj umožní vyrábať nové ekologické balenia, ktoré uvádzame na trh ako prvý pivovar v ČR  aj SR. Z logistického aj z marketingového hľadiska nám dáva zmysel uviesť tieto balenia globálne v rovnakom čase.

Koľko plastu ušetríte a aký je ďalší efekt tohto kroku?

Prechodom z plastových obalových fólií na papierové ušetríme prírodu až o 85 ton plastu ročne. Pre predstavu ak by ste fólie poukladali vedľa seba, tak množstvo ušetreného plastu sa rovná vzdialenosti viac ako 5 000 km, čo je napr. z Českých Budějovíc až do Kanady.

Budějovické ležiaky sa na pultoch nikdy neobjavili v plastových obaloch, aj s výmenou hliníkových fólií za papierové nálepky ste prišli ako prví, no tieto skutočnosti o Budvare nie sú veľmi známe. Nie je to na škodu, že o takýchto inováciách strážcu českej pivnej kultúry spotrebitelia nevedia?

Áno, je pravda, že teraz je trend prestať pivo plniť do PET fliaš. Budweiser Budvar nikdy pivo v PET fľašiach nepredával, a sme radi, že sa aj ďalšie zodpovedné pivovary vydávajú touto cestou.  Verím, že milovníci dobrého piva tieto skutočnosti vnímajú.

Plánujete aj ďalšie kroky, smerujúce k vyššej udržateľnosti výroby či distribúcie budějovických ležiakov?

Pre nás, ako ambasádora českého piva vo svete je cesta smerujúca k vyššej udržateľnosti dlhodobý projekt. Ako som spomínal, jedným z krokov bola absencia PET fliaš, ďalším bolo papierové hrdlo na zálohovaných sklenených fľašiach, a teraz prechod na papierové packy na plechovkách. V budúcnosti plánujeme prichádzať s ďalšími inováciami.

Budweiser Budvar je český národný pivovar, aj vstupné suroviny sú domáce – najkvalitnejší žatecký chmeľ, moravský jačmenný slad, voda z vlastnej studne 300 m pod pivovarom. So surovinami teda problém nemáte. Ako spoločnosť zasiahla súčasná situácia?

Tak ako všetkých, aj nás výrazne ovplyvňuje enormný nárast cien vstupov, logistických nákladov a pohonných hmôt.

Ako sa odrazí prechod z plastových obalov na papierové na cene produktov?

Náklady na papierové obaly sú značne vyššie ako na plastové obaly, ale nechceme tieto náklady automaticky preniesť na zákazníkov a iba marketingovo z toho ťažiť. Ceny pri zmene na papierové obaly preto na Slovensku nebudeme meniť. Verím, že časom nájdeme so zákazníkmi rozumný konsenzus a investícia do našej planéty bude spoločná.

Všeobecne, vzhľadom na súčasnú situáciu, očakávate rast cien piva na trhu?

Ak sa situácia radikálne nezmení a nezlepší, očakávam rast cien. Cesta úpravy receptúry za účelom zníženia nákladov je pre nás neprijateľná.

Budvar sa vyrába rovnako už 126 rokov a na tejto skutočnosti sa neplánuje nič meniť. Nemáte v pláne zmeniť napríklad vlastnícke pomery?

O tom samozrejme rozhodujú majitelia, čo je v našom prípade 10 miliónov Čechov a pokiaľ viem, sú na svoj vlastný pivovar dostatočne hrdí.

BUDVAR_clusterpacks_sirka_FINAL

Uvedomujete si zodpovednosť voči životnému prostrediu nielen v Českých Budějoviciach, ale aj vo všetkých vyše 80 krajinách, kam vyexportujete každý jeden z cca 1,3 milióna hektolitrov Budvaru ročne. Pribudnú aj nové trhy?

Exportné trhy dlhodobo rozvíjame a neustále sme v kontakte s našimi súčasnými aj potenciálnymi partnermi. Tento rok sme v EMEA regióne napr. otvorili nové trhy Qatar, Omán a Kosovo.

Minulý rok ste začali s reaktiváciou tradičnej značky na Slovensku, súčasťou čoho bolo predstavenie dvoch noviniek – prémiového ležiaka Budvar Reserve, zrejúceho až 200 dní, a horkého ležiaka Budvar 33, dostupného len v Čechách a na Slovensku. Ako by ste po roku zhodnotili túto reaktiváciu?

Budweiser Budvar Slovensko napriek pan