Pivná sezóna sa konečne hlási o slovo. Napriek tomu, že terasy sú otvorené už vyše mesiaca a postupne sa k nim pridávajú aj interiéry, čapovanému pivu tento rok zatiaľ príliš neprial. S príchodom júna a oteplením sa to mení a denne pribúda 15 – 60 nových prevádzok, ktoré robia prvýkrát objednávku. Od otvorenia terás si podniky objednali spolu viac ako 40-tisíc hektolitrov piva. Napriek tomu zostáva ďalšia existencia podnikov otázna.
Chladné počasie uplynulých týždňov vracalo ľudí do podnikov len pozvoľna. Aj keď objednávky piva stúpli po uvoľnení opatrení takmer okamžite a len za prvý týždeň si objednali podniky 5500 hl piva, nie všetky prevádzky boli schopné reagovať hneď. „Objemy čapovaného piva sa postupne vracajú do bežných hodnôt, významným faktorom však bolo aj tentoraz počasie. Práve to išlo asi najviac proti plnému rozbehu HoReCa. Otvorené terasy pritom týždeň po uvoľnení využilo len 64 % našich partnerov. Každý deň však pribúda 15 – 60 nových prevádzok, ktoré si objednávku urobili prvýkrát. Od otvorenia terás koncom apríla si podniky objednali celkovo 44-tisíc hektolitrov piva a celkovo je záujem o čapované pivo o 20 % vyšší ako v porovnaní s rokom 2020. Naši šoféri za posledný mesiac pri rozvoze čapovaného prešli takmer 140-tisíc kilometrov a na cestách strávili vyše 7600 hodín,“ hodnotí aktuálny trend Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie, Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Zlepšujúca sa pandemická situácia priniesla postupné otváranie interiérov, na ktoré gastro sektor čakal dlhé mesiace. „Prevádzky napriek otvoreniu stále nemajú vyhraté – trápi ich nedostatok finančných prostriedkov, pôžičky, vyčerpané rezervy či absencia koncepčného riešenia, ktoré by gastro sektoru pomohlo. Práve takým by mohli byť systémové riešenia, ako napríklad nová sadzba DPH na úrovni 5 %, po ktorej HoReCa volá,“ opisuje aktuálny stav Branislav Kubiš.
Podniky navyše museli za pochodu okrem organizačných vecí riešiť aj chýbajúci personál či zvýšené nároky na hygienu. „Nedostatok kvalitného personálu bol problémom ešte pred krízou a predpokladám, že teraz sa bude ešte prehlbovať. Zatiaľ je otvorených zhruba 73 % našich partnerských prevádzok, stále však nie v plných kapacitách, čo nateraz udržuje situáciu ako – tak stabilnú,“ vysvetľuje Branislav Kubiš a dodáva, že zvýšená hygiena bude alfou a omegou, preto sa Prazdroj v rámci Slovenského združenia výrobcov piva a sladu podieľa tiež na sérii opatrení, ako bezpečne otvoriť prevádzku. Pravidlá reflektujú nielen počet ľudí za stolom či odstup, ale napríklad aj opatrenia v priestoroch, kam zákazníci nechodia.
Mesiace bez čapovaného piva boli zaťažkávajúcou skúškou aj pre pivnú kultúru, ktorej úroveň sa počas koronakrízy vrátila späť. „Naše údaje potvrdzujú, že ľudia sa na návrat do podnikov tešili – pri rovnakom počte prevádzok ako vlani je záujem o čapované pivo väčší až o zhruba 20 %. Ako líder v budovaní pivnej kultúry vidíme, že je pred nami dlhá cesta. Sme však radi, že podniky na sebe pracovali aj počas krízy a aj v tomto roku mnohé dokázali zabojovať o Hviezdu sládkov – ocenenie, ktoré v sebe snúbi dokonalú hygienu s tou najvyššou úrovňou čapovania,“ uviedol Branislav Kubiš.
Napriek tomu, že kríza zastavila takmer všetky aktivity v gastro segmente a mnohé podniky ešte aj dnes bojujú o prežitie, Prazdroj na poli slovenskej pivnej kultúry nič nenechal na náhodu. Spolu so svojimi obchodnými partnermi sa pustil do projektu nového typu unikátnych prevádzok, tzv. HeartCore pubov. Ich myšlienka vznikla prioritne pre Slovensko ako požiadavka dostať prémiový interiér aj do menších miest a prevádzok, ktoré ponúkajú sudové pivo a už dnes je tento typ prevádzok možné navštíviť.
Hlavný fokus však Prazdroj sústredil na pomoc partnerom zo segmentu HoReCa od prvého dňa obmedzení. Svoje aktivity neprerušil ani po otvorení interiérov. „Aktuálne bez sankcií voči našim zákazníkom meníme tovar po záruke, čo dokáže podnikom okamžite znížiť straty, ktoré generujú. Tento rok sme vymenili už tisícky hektolitrov za takmer 100 – tisíc eur a pokračujeme ďalej. Pripravili sme tiež sériu aktivít na prinavrátenie spotrebiteľov do prevádzok, ako napríklad limitovaná čapovaná edícia piva Radegast RATAR či pripravovaná kampaň #zasaspolu, v rámci ktorej budú krčmári odmeňovať ľudí za to, že pri nich stáli počas krízy,“ sumarizuje realizované aj plánované aktivity spoločnosti Branislav Kubiš.
Zdroj a foto: Plzeňnský Prazdroj Slovensko