Plzeňský Prazdroj Slovensko rastie už druhý rok po sebe

Finančný rok 2018 sa pre Plzeňský Prazdroj Slovensko niesol  v znamení rastu. Celkový obrat spoločnosti predstavoval viac ako 126 miliónov eur. Z tejto sumy firma vykázala zisk v hodnote viac ako 11 miliónov eur. Na priamych aj nepriamych daniach zaplatila takmer 48 miliónov eur, z toho takmer polovicu tvorila spotrebná daň. Mimoriadne sa darilo značke Pilsner Urquell, ktorá posilnila o vyše 12%, Šariš stúpol o takmer 8% a silnú pozíciu si s 13%-ným nárastom predajov udržalo aj portfólio Birellu.

 

 

Plzeňský Prazdroj Slovensko dosiahol v minulom finančnom roku (1. 1. 2018 – 31. 12. 2018) opäť pozitívne výsledky a rástol už druhý rok po sebe. Spotrebitelia ocenili nielen prémiové ležiaky, ale výraznej obľube sa teší aj ochutené nealkoholické pivo Birell. Celkový obrat spoločnosti za toto obdobie predstavuje 126 308 970 eur. Ku koncu minulého roka spoločnosť odviedla dane (priame aj nepriame) vo výške takmer 48 miliónov eur, čím sa znova zaradila medzi kľúčových prispievateľov do slovenského štátneho rozpočtu. Za úspechom spoločnosti stojí dlhodobý dôraz na najvyššiu kvalitu produktov, ale aj investície do spolupráce s obchodnými partnermi a najmä jej zamestnanci, do ktorých spoločnosť kontinuálne investuje.

„Minulý rok bol pre Plzeňský Prazdroj Slovensko jeden z najkľúčovejších. Zmena názvu v kombinácii s prémiovými produktmi a špičkovým servisom boli tým správnym signálom k zákazníkovi, čo sa prejavilo aj na našich úspešných predajoch. Opäť sme posilnili nielen svoju pozíciu silného hráča v rámci pivného trhu, ale aj ako stabilný zamestnávateľ pre takmer 600 ľudí, ktorých prácu si nesmierne vážim. Na naše aktivity je navyše nepriamo naviazaných ďalších 18-tisíc pracovných miest,“ zhodnotil Grant Liversage, generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Situácia na trhu

Celkovo bol rok 2018 pre pivný trh pozitívny, zaznamenal nárast o 5%, a to najmä vďaka predajom v obchodoch (+8%). Zastabilizoval sa aj segment čapovaného piva, čím sa prelomil dlhodobý pokles tejto kategórie. Plzeňský Prazdroj Slovensko si celkovo udržal podiel na trhu na úrovni predchádzajúceho roka (37%), je tak v pozícii dvojky na trhu.

Výrazným míľnikom pre spoločnosť bol marec 2018, kedy zmenila svoj názov z Pivovary Topvar na Plzeňský Prazdroj Slovensko, ktorý odzrkadľuje hodnoty tradície, kvality, starostlivosti a vášne pre pivo. Stotožnili sa s ním aj zákazníci, keďže Plzeňský Prazdroj Slovensko s objemom vyše 1,6 milióna hl zlepšil uplynulý rok svoje predaje z predchádzajúceho roka o takmer šesť percent. Medziročne tak opäť stúpal v nielen v segmente čapovaného (+2% v objeme, + 7% v obrate), ale aj baleného piva (+8% v objeme aj obrate). Prvou voľbou slovenských spotrebiteľov boli plechovky. Objem na výčape predstavoval približne 30% z celkového predaného objemu.

Medzi aktuálne témy, ktorým sa spoločnosť intenzívne venuje v rámci legislatívy, patrí zálohovanie plechoviek a PET fliaš. Na pôde Slovenského združenia výrobcov piva a sladu analyzuje, ako by mal celý systém fungovať, aby boli naplnené očakávania vlády tak, ako sú načrtnuté v návrhu zákona. Ďalšou témou je nedávno schválený Zákon o neprimeraných obchodných podmienkach v obchode s potravinami. Plzeňský Prazdroj Slovensko ako dodávateľ považuje za kľúčové zdravé obchodné prostredie, férové jednanie obchodných partnerov a stabilný a predvídateľný legislatívny rámec. Prioritou spoločnosti je oboznámiť sa s legislatívnym rámcom a porozumieť obsahu zákona, ale najmä zámeru zákonodarcu. Tento rok sa spoločnosť intenzívne venovala aj príprave na online registráciu tržieb cez systém e-kasa.

Slováci ako milovníci ochuteného nealka?

Spoločnosť v minulom roku nadviazala na úspešné obdobie, kedy prekonala výsledky z predchádzajúceho roka. Pozíciu vlajkovej lode upevnila značka Pilsner Urquell, ktorá posilnila o vyše 12%. Rastúce tendencie potvrdilo aj portfólio Birellu, ktoré si naďalej získava nových spotrebiteľov, čo potvrdzuje takmer 13% nárast jeho predajov.

„Kategória nealkoholického piva je za posledné roky na výraznom vzostupe. Na Slovensku má špeciálnu pozíciu najmä ochutené nealko. Jeho spotreba na hlavu je u nás s 8 litrami dokonca dvakrát vyššia ako u susedných Čechov. Pri celej kategórii piva sme s 80 litrami na hlavu na 11. mieste v rámci Európy,“ vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Zákazníci častejšie siahali aj po značke Šariš, rástla o takmer 8% a v máji sa stala číslom jeden v segmente čapovaného piva. Významne stúpol záujem aj o ďalšie prémiové ležiaky Gambrinus a Radegast, ktoré si v minulom roku vychutnalo viac spotrebiteľov a obe značky rástli percentuálne o dvojciferné čísla.

Pre minulý rok bola charakteristická premiumizácia trhu, ku ktorej významne prispeli najmä ležiaky, dvanástky, ktorým patrí zhruba štvrtina trhu (24%) a ochutené nealkoholické pivo s 8%. Vzhľadom na priaznivé počasie rástli aj klasické desiatky, ktoré pokrývali až 58% trhu. Pokles zaznamenali alkoholické beer-mixy (radler) a cidre, trh dlhodobo smeruje skôr k nealkoholickej časti pivnej kategórie.

Zodpovedný lokálny hráč

Pokiaľ ide o suroviny, aj v roku 2018 Plzeňský Prazdroj Slovensko väčšinu jačmeňa nakupoval od slovenských dodávateľov, čím prispel k podpore pestovateľov sladovníckeho jačmeňa a rozvoju domáceho poľnohospodárstva.

Prostredníctvom grantového programu Šariš ľuďom a v spolupráci s partnerom Komunitnou nadáciou Veľký Šariš spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko v minulom roku podporila sumou 16-tisíc eur 7 lokálnych neziskových organizácií zameraných na rozvoj cestovného ruchu, obnovu turistických atrakcií a rozvoj východoslovenského folklóru. Rovnaká suma je na tento projekt vyčlenená aj v roku 2019.

Pivná kultúra ako základ

Plzeňský Prazdroj Slovensko ako líder v budovaní pivnej kultúry v minulom roku podporil aj vznik viacerých konceptových prevádzok. Do portfólia pribudli koncepty Šariša a Gambrinusu, ktoré spoločnosť plánuje rozširovať aj v tomto roku. „Dlhodobo sme jednotkou v kategórii čapovaného piva a práve dokonalý pivný zážitok je tým, na čom chceme stavať aj do budúcna. Potvrdzuje sa nám, že intenzívna spolupráca s prevádzkami má svoje opodstatnenie, pretože Slováci vyššiu kvalitu servisu vyhľadávajú stále viac. Veríme, že vďaka nášmu zameraniu na zvyšovanie pivnej kultúry, bude mať tento trend aj v roku 2019 stúpajúcu tendenciu,“ hodnotí Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Zdroj a foto: Plzeňský Prazdroj Slovensko