S prirodzeným vývojom spoločnosti sa vyvíjajú tiež služby všetkého druhu. Výnimkou nie je ani logistika, kde sa s vysokou konkurenciou zvyšujú tiež nároky zákazníkov, a to ako na B2B, ale najmä na B2C trhu. Od čias, kedy doručovanie trvalo niekoľko dní aj týždňov už ubehlo veľa vody a čakanie na balík sa už nenosí. To platí najmä teraz, v období Vianoc.
“V dnešnej dobe zákazník požaduje viac možností doručenia, prípadné presmerovanie balíkov, spracovanie vratiek napríklad aj zo zahraničia. Všetky zásielky by potom mali byť bez problémov vyhľadateľné pomocou technológií. Toto všetko musí byť zo strany logistických poskytovateľov bezchybne spracovateľné a všetky zásielky musia byť doručené na čas a v správnom množstve, “opisuje súčasný stav trhu Přemysl Lukeš, výkonný riaditeľ spoločnosti Der Kurier, www.derkurier.cz ponúkajúca službu Do Nemecka bez hraníc.
Práve neustále zvyšovanie rýchlosti doručenia je jedným z hlavných trendov. Hlavne v oblasti e-commerce už sú zákazníci skrátka zvyknutí na doručenie druhý deň, ideálne v ten istý deň, pokiaľ sa jedná o hlavné mesto. Ide o trend, ktorý je viditeľný na B2B a B2C trhu. Štandardom už je aj to, že je zákazník informovaný o presnom čase doručenia. Nemusí teda na danom mieste dlho čakať, bez toho aby mal istotu, že sa dočká.
Každá významnejšia logistická firma dnes už ponúka možnosť online sledovať zásielky podľa čísla. Zákazník si tak môže v pohodlí domova z počítača či telefónu overiť, kde sa práve zásielka nachádza, že sa nikde nestratila a ak áno, tak kde nastal problém či zdržania. Je to výhodné aj pre obchodníka využívajúceho danú logistickú službu, pretože si takto môže kontrolovať, či všetky zásielky v poriadku dorazili.
Automobilová doprava vždy bola a bude istou záťažou pre životné prostredie, ale cieľom je túto záťaž čo najviac znížiť. “V Der Kurier s týmto cieľom optimalizujeme trasy a minimalizujeme jazdy všetkých svojich vozidiel, k čomu využívame moderné technológie pre plánovanie trás na základe aktuálneho prevádzky. Spôsob jazdy vodičov je pravidelne monitorovaný a všetky autá Der Kurier v Česku spĺňajú emisnú normu EURO 5 alebo vyššiu,” opisuje Přemysl Lukeš, výkonný riaditeľ spoločnosti Der Kurier, pôsobiace na B2B trhu. Možností do budúcnosti sú ekologické autá na elektrinu, ktoré však v súčasnosti nemajú dostatočnú kapacitu na dlhé trasy. Ďalším rozmerom je potom šetrné balenie zásielok, to už ale spravidla závisí na odosielateľovi, ktorý kuriérskej službe odovzdáva už zabalenú zásielku.
Aj keď sa to môže zdať ako sci-fi, stále aktuálnejšou témou sú autonómne vozidlá. Pri osobných automobilov ide zatiaľ skôr o budúcnosť, v kamiónovej doprave, teda B2B sektora, už je to realita. Autonómne kamióny bez vodiča už napríklad jazdia v Nemecku medzi Mníchovom a Norimbergom, zatiaľ nejazdia samotné, ale sú súčasť dlhé konvoja kamiónov, ktoré vodiča majú, a ich výhoda je najmä v šetrnom užívaní paliva a vysokej bezpečnosti.
Ďalšie modernou technológiou sú drony, ktoré by v budúcnosti mohli byť využívané na prepravu tovaru. Zatiaľ sa však v logistike využívajú “iba” k inventúram skladov. Bohaté uplatnenie nachádza v logistike robotizácia v rôznych smeroch. Využiť ju možno pri nakládkach a vykládkach tovaru alebo balenie tovaru či dokonca pri samotnom doručovaní.
Veľké firmy čoraz viac zvažujú zariadení vlastné kuriérske služby a niektoré z nich to už urobili. Výhodou je pre nich absolútna kontrola nad prevážaným tovarom, možnosť ponúknuť koncovým zákazníkom ďalšie nadštandardné služby a v neposlednom rade ideálne tiež zisk. Nevýhodu je náročnosť na organizáciu, tieto služby fungujú prevažne len vo veľkých mestách, na doručovanie do odľahlejších častí našej krajiny je stále potrebné najímať kuriérskou služby zvonku.
Trend zdieľané ekonomiky zasiahol aj logistiku. Obľúbené sú hlavne zdieľané sklady, kde môžu spolupracovať pokojne konkurenčné spoločnosti, zdieľať tu zamestnancov a spoločne dovážať aj do svojich predajní. Za predpokladu správne nastavených podmienok sa môže jednať o veľmi efektívny spôsob spolupráce.
Zdroj a foto: Der Kurier