Je samozrejmosťou, že s blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdaje slovenských spotrebiteľov – nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Nerastú však len v porovnaní s predchádzajúcimi jesennými či letnými mesiacmi, ale aj v porovnaní s predvianočným obdobím minulých rokov. Čiže stále častejšie si koncom roka doprajeme viac a utratíme vyššie sumy za potraviny.
Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli tržby za potraviny* v predvianočnom období posledných dvoch mesiacov roka 2017 hodnotu 627 miliónov eur (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra) a obrat v novembri a decembri 2017 rástol výraznejšie ako počas zvyšku roka – v porovnaní s rovnakým dvojmesačným obdobím roku 2016 došlo k navýšeniu tržieb o 8 %. Od začiatku roka do októbra 2017 došlo medziročne k miernejšiemu nárastu tržieb o 6 %, čím sa zvyšuje podiel predvianočných nákupov potravín z celoročného obratu potravinárskeho košíka a blíži sa k 20 %.
NAJVIAC MÍŇAME NA TRVANLIVÉ POTRAVINY. ŤAHÚŇOM PREDVIANOČNÝCH TRŽIEB SÚ ČERSTVÉ POTRAVINY A ALKOHOL
Pred Vianocami míňajú slovenskí spotrebitelia najviac na tzv. trvanlivé potraviny (t.j. s dlhou trvanlivosťou), ktoré tvoria viac ako pätinu z celkového predvianočného obratu (22 %). Ich celkový obrat v tomto období dosahuje 138 miliónov eur, čo je síce o 6 % viac ako rok predtým, no v porovnaní so zvyškom roka, kedy tržby rástli podobným tempom, je zrejmé, že výdaje slovenských spotrebiteľov rástli celoročne rovnako. Aj v porovnaní s tržbami ostatných produktových skupín trvanlivé potraviny zaznamenali najmenší nárast. Kým u českých susedov tvorí alkohol najväčšiu časť výdajov v predvianočnom období, u nás je to druhý najvýznamnejší segment a z celkového koša si ukrajuje 21 %. Spotrebitelia na Slovensku minuli na alkoholické nápoje v novembri a decembri minulého roka 129 miliónov eur, čím zaznamenali medziročný nárast 8 %. V období od začiatku roka do októbra rástli tržby za alkohol pomalšie na úrovni 6 %. Alkoholické nápoje boli ťahúňom rastu predvianočných výdajov, predovšetkým však „tvrdý“ alkohol s medziročným rastom 10 %. Z hodnotovo významnejších segmentov najviac – o približne 20 % – rástli v tržbách whisky, brandy a koňaky či slivovica. Darí sa aj typicky sezónnym sektom a šumivým vínam či perlivým vínam s rastom viac ako 14 %, vodka navýšila tržby o 11 % a horké bylinné likéry o 13 %.
Pri alkoholických nápojoch tvoria nákupy v období posledných dvoch mesiacov roka takmer pätinu z ich celoročných tržieb, ale napríklad v prípade extrémne sezónnych sektov a šumivých vín je to dokonca až 37 %. Výrazne sezónne sú aj horké bylinné likéry, rum /„tuzemák“, či whisky alebo brandy s koňakmi, ktorých koncoročné tržby ukrajujú takmer štvrtinu ročného obratu.
Do peňaženiek siahneme viac tiež pri cukrovinkách a snackoch, po ktorých v tomto období rastie dopyt, najviac po čokoládových dezertoch a typických vianočných sezónnych produktoch ako sú kolekcie, arabesky, salónky, figúrky, adventné kalendáre a iné špeciality. Spolu za cukrovinky a snacky dosiahli tržby v októbri a novembri minulého roka 124 miliónov eur, z toho za sezónne vianočné cukrovinky minuli slovenskí spotrebitelia 13,5 milióna eur, čo je o takmer 2 milióny viac ako rok predtým (+ 16 %).
Veľmi silné postavenie majú aj čerstvé a chladené potraviny* s predvianočným obratom takmer 118 miliónov eur, ktorý spomedzi všetkých produktových skupín rástol najvýraznejšie – až o 12 %, čo bolo spôsobené predovšetkým navýšením priemernej ceny u mliečnych výrobkoch. Práve mliečne produkty tvoria veľkú časť tržieb čerstvých potravín a medzi ich najväčšie kategórie patria maslá a margaríny, často využívané hlavne pri pečení vianočných dobrôt, ale aj jogurty a syry.
Rýchlejší rast tržieb v sledovanom období sprevádzal aj nealkoholické nápoje, za ktoré sme zaplatili medziročne o 7 % viac a celkovo sa tržby vyšplhali na vyše 100 miliónov eur, kým od začiatku roka do októbra 2017 bolo tempo rastu tržieb pomalšie, na úrovni okolo 3 %. V sezóne pred Vianocami najviac míňame na kávu, ktorá spolu s limonádami ťahá celkový rast výdajov na nealko segment. Ešte intenzívnejší rast o 16 % zaznamenal menšinový segment energetických nápojov, ktorých obľuba z roka na rok rastie.
*pozn. balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso…
Zdroj: Nielsen