Konsolidačné opatrenia a rast nákladov ovplyvnili správanie slovenských domácností, no Vianoce ako také sa nemenia. Slováci darčeky nerušia — iba ich kupujú premyslenejšie. Najnovší prieskum* Perfect Crowd pre Allegro ukazuje, že Vianoce 2025 budú doteraz najdigitálnejšie. Inšpiráciu hľadáme v AI nástrojoch, v obsahu influencerov, cez algoritmy a na marketplace platformách, ktoré kombinujú široký výber, recenzie a rôzne možnosti doručenia.
Podľa dát už každý tretí Slovák vyskúšal pomoc AI pri výbere darčeka — či už ide o ChatGPT, vstavané odporúčania v e-shopoch alebo AI porovnávače. Ďalší takmer každý tretí to plánuje vyskúšať v najbližších týždňoch. AI Slovákom pomáha zorientovať sa v rozpočte, rýchlo vytvoriť zoznam možností a nájsť personalizované tipy na darčeky pre rôznych členov rodiny, ktoré by inak hľadali dlhšie. Najväčší záujem je medzi mladými dospelými (18–29), ale rastie aj u ľudí vo veku 55–65 rokov — každý piaty z nich plánuje AI otestovať pri hľadaní inšpirácie tento rok.
„Vidíme prudký nárast toho, ako Slováci prirodzene zapájajú AI do každodenných rozhodnutí — a Vianoce nie sú výnimkou. AI zrýchľuje výber, znižuje stres a pomáha ľuďom nájsť darček s istotou,” hovorí Monika Brichtová z Allegro.
Prieskum tiež ukazuje, že každý tretí Slovák a každá druhá Slovenka už kúpili darček, ktorý videli u influencera. Najviac rozhoduje obsah odborníkov, obľúbených tvorcov obsahu a lifestyle influencerov. Videorecenzie, autentické skúsenosti a „sprievodcovia darčekmi“ z Instagramu či TikToku tak nahradili tradičné vianočné katalógy. Len 9 % Slovákov tvrdí, že influenceri vôbec neovplyvňujú jeho rozhodovanie. „Slováci dnes kombinujú viac zdrojov než kedykoľvek predtým. AI, sociálne siete, odporúčania odborníkov aj recenzie sú pre nich prirodzenou súčasťou rozhodovania,“ dopĺňa Monika Brichtová z Allegro.
Hoci konsolidačné opatrenia a rastúce životné náklady ovplyvnili rodinné rozpočty, Slováci darčeky nerušia — iba menia spôsob, akým ich kupujú. Najnovšie dáta z prieskumu Perfect Crowd pre online marketplace Allegro ukazujú, že domácnosti prechádzajú do „smart spending“ režimu: plánujú skôr, viac porovnávajú ceny a vo väčšej miere sa spoliehajú na bezpečné online nakupovanie.
Vianoce pritom zostávajú najsilnejším nákupným momentom roka pre tri štvrtiny Slovákov, no zároveň platí, že mnohí prispôsobujú svoje zaužívané postupy: štyria z desiatich plánujú kúpiť menej darčekov a tretina obmedzí výdavky na výzdobu či doplnky, aby si mohli dovoliť darčeky. Súčasne až 86 % Slovákov priznáva, že si dopraje niečo pre seba— aj za cenu, že budú šetriť inde. Trend „self-gifting“, alebo „sebaobdarovania“ je jedným z najvýraznejších trendov posledných rokov.
Zároveň platí, že deti sú pre väčšinu domácností naďalej najvyššou prioritou — a Slováci na darčekoch pre ne šetriť nechcú.
Prieskum súčasne potvrdzuje stabilný trend, že domáci miláčikovia sú prirodzenou súčasťou slovenských Vianoc a viac ako tretina z nich si pod stromčekom nájde darček. 36 % Slovákov pridáva na vianočný zoznam aj svojho psa alebo mačku, pričom najčastejšie ide o pamlsky, hračky, peliešky a menšie doplnky. Najsilnejší je tento trend medzi ženami, mladými rodinami a v sólo-domácnostiach. Darčeky pre zvieratá sa tak stávajú rovnako bežnou súčasťou Vianoc ako darčeky pre deti.
Slováci sa pri darčekoch často vracajú k tomu, čo sa im osvedčilo. Podľa dát patria medzi najčastejšie darované kategórie kozmetika a beauty produkty, knihy, doplnky do domácnosti, wellness a hobby produkty a menšia elektronika. Muži vo veku 18–39 rokov dominujú v nákupe elektroniky, ženy vo veku 25–44 rokov pokrývajú najširšie spektrum kategórií a staršie ženy najčastejšie volia praktické a opakovane úspešné darčeky.
Dáta zároveň ukazujú, že darovanie jedného darčeka na člena rodiny je najčastejším štandardom — a praktickým spôsobom, ako kontrolovať rozpočet bez zníženia emočnej hodnoty sviatkov. Takmer polovica Slovákov očakáva, že na vianočné darčeky minie tento rok 120 – 280 €.
V roku, keď je kontrola výdavkov a spoľahlivosť dôležitejšia než kedykoľvek predtým, Slováci masovo využívajú online trhoviská ako napríklad Allegro. Dôvody sú jasné: transparentné ceny, recenzie a overení predajcovia a jednoduché porovnanie desiatok možností. Práve kombinácia výberu, spoľahlivosti a flexibility robí z online trhoviska najčastejšie miesto, kde hľadáme inšpirácie na darčeky a súčasne ich rovno pohodlne nakúpime. Allegro ponúka prehľadné možnosti výberu podľa pohlavia obdarovaného, veku či rozpočtu, takže zákazníci rýchlo nájdu vhodný tip na darček pre každého člena rodiny. Až do Štedrého dňa bude na Allegre dostupný aj online „adventný kalendár“ s každodennými tipmi na vianočné darčeky so zľavou. S Allegrom sa tak Vianoce a vianočné objednávky stávajú pokojnejšími a bez stresu. Platforma zároveň pri vybraných produktoch zobrazuje termín doručenia pred Vianocami, takže zákazníci jednoducho vidia, ktoré darčeky prídu včas — a tie je možné objednať až do 22. decembra.
Pri vybraných produktoch možno nájsť aj označenie „Allegro záruka najnižšej ceny“, ktoré dáva zákazníkom istotu, že našli tú najvýhodnejšiu ponuku. Allegro porovnáva ceny týchto produktov s vybranými slovenskými e-shopmi. Zákazníci si môžu navyše uľahčiť nakupovanie prostredníctvom programu Allegro Smart!, ktorý ponúka bezplatné doručenie a jednoduché vrátenie vianočných nákupov. Momentálne je možné aktivovať bezplatnú skúšobnú verziu alebo zakúpiť ročné predplatné s 50 % zľavou.**
Ďalšie vianočné inšpirácie nájdete na špeciálnej sviatočnej podstránke na www.Allegro.sk.
*Perfect Crowd prieskum “Allegro Vianoce”, 11/2025, N=1000, vek: 18 – 65
**Ponuka je platná pre vybraných používateľov a trvá do 14. 01. 2026.