Spoločnosť dm drogerie markt sa aj tento rok opäť môže obhliadnuť za úspešným obchodným rokom, v ktorom potvrdila pozitívny trend rastu obratu o 17,6 percenta, ktorý dosiahol výšku 503,4 milióna eur. Aj v tomto obchodnom roku dm výrazne upevňovala svoju cenovú pozíciu na slovenskom trhu, keď cenový vývoj v spotrebnom košíku dm bol v posledných dvanástich mesiacoch pod cenovým vývojom spotrebiteľských cien v SR. Súhrnný obrat podskupiny patriacej pod rakúsku dm drogerie markt dosiahol 5,248 mld. eur, čo znamená medziročný nárast o 16,5 percenta.
Martin Podhradský, konateľ dm Slovensko, pripisuje lojalitu zákazníkov dm vyrovnanému celkovému výkonu, s ktorým sa dm darí uvádzať do súladu zdanlivo protichodné veci: „V našej dobe dominuje čierno-biele myslenie, za a proti, buď – alebo, lacné verzus kvalitné či udržateľné. V dm neustále dolaďujeme pozíciu v poli napätia medzi diskontnou a špecializovanou predajňou. Chceme mať to najlepšie z oboch svetov, a to harmonizovať diskontný princíp a kvalitu špecializovaného obchodníka jedinečným spôsobom,“ pomenúva Podhradský zámer dm vytvoriť úzke spojenie so zákazníkmi na racionálnej a emocionálnej úrovni. „Konkrétne to znamená ponúkať najvýhodnejšie ceny, a pritom prinášať najestetickejšie predajne. To znamená mať nie nevyhnutne najväčší, ale starostlivo vybraný a pre zákazníkov najrelevantnejší sortiment. Zároveň chceme v našich predajniach vytvoriť jedinečnú atmosféru prostredníctvom najpríjemnejších a najkompetentnejších spolupracovníkov a byť inovátorom aj v oblasti digitálnych služieb,“ poukazuje Martin Podhradský na aktuálne zámery v oblasti sortimentnej politiky, vzhľadu predajní a práce so spolupracovníkmi.
Podstatou stratégie dlhodobých cien v dm je ich garancia nezvyšovania minimálne počas štyroch mesiacov. Táto stratégia je dôležitým spôsobom, ako prehĺbiť dôveru zákazníkov dm, čo dokazuje aj fakt, že v snahe ponúknuť im nižšie predajné ceny dm v obchodnom roku 2023/24 investovala do zníženia predajných cien viac ako 6,7 milióna eur. Priemerná inflácia spotrebiteľských cien za obdobie posledných 12 mesiacov (oktobér 2023 – september 2024) dosiahla na Slovensku 3,6 percenta (štatistický úrad), inflácia v spotrebnom košíku dm za rovnaké obdobie bola na úrovni -0,06 percenta. Keďže pre dm je dôležité zabezpečiť pre svojich zákazníkov cenovú dostupnosť aj potravinových produktových kategórií, začiatkom septembra 2024 bolo zlacnených vyše 200 vybraných výrobkov značiek dm – dmBio, Ivorell a Mivolis.
V danom obchodnom roku realizovala dm na Slovensku investície vo výške skoro 20,3 milióna eur, z čoho najväčšia časť – 14,1 milióna eur – bola určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií bolo vyčlenených 655-tisíc eur, na modernizáciu a zabezpečenie novej centrály 4 milióny eur a do centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt investovala 1,5 milióna eur.
Rozvoj pobočkovej siete
Počet slovenských pobočiek dm v obchodnom roku 2023/24 k 30. septembru 2024 bol 161. Do konca obchodného roka 2024/25 plánuje dm otvoriť 10 nových filiálok.
Nárast počtu spolupracovníkov
K 30. septembru 2024 mala dm na Slovensku 2 562 aktívnych spolupracovníkov, čo predstavuje medziročný nárast o 6,6 percenta.
Zákaznícke nákupy
Celkový počet zákazníckych nákupov dosiahol v obchodnom roku 2023/24 výšku 31,4 milióna, čo oproti predošlému obchodnému roku prestavuje nárast o 13,48 percenta. Priemerný denný počet zákazníckych nákupov bol 85 783 a priemerný mesačný počet nákupov viac ako 2,616 milióna.
Nový vzhľad predajní
V rámci koncernového projektu prechádza veľkými zmenami aj vzhľad predajní. Takmer každá sortimentná oblasť nahrádza staré prvky novými elementmi, ktoré nie sú len modernejšie, ale z hľadiska produkcie a nasadených materiálov sú aj ekologickejšie a z hľadiska montáže a demontáže technicky jednoduchšie aj vďaka využitiu regálov a nábytku zo zatvorených predajní. Nové použité materiály na kulisy a sortimentné označenia sú z 80 percent recyklované. V priebehu času dochádza v jednotlivých predajniach k zmenám a optimalizácii jednotlivých layoutov a vďaka novým elementom je možné bez ďalšieho nákladu či likvidácie prvkov vzhľad predajne prispôsobiť novému rozloženiu tovaru. K takýmto zmenám došlo osadením nových vonkajších kulís napríklad v oblastiach stravy, detského sortimentu a starostlivosti o telo a vlasy. Sezónna výzdoba na podhľadoch bola nahradená spotlightmi, kde ostáva grafika po celý rok rovnaká, čím sú eliminované ďalšie náklady. Jednoliatu kovovú konštrukciu s grafikou, ktorá zdobila oblasť nad stojanmi s dekoratívnou kozmetikou, nahradili pestré vlny s jedným radom osvetlenia. Vo vnútorných regáloch sa na zvýraznenie oblasti Beauty vynímajú ružové dámske a sivé pánske kulisy a tento segment dopĺňa osadenie Beauty ostrovčeka s inšpiratívnym stolom. Na lepšiu orientáciu zákazníkov v každom produktovom segmente pribúdajú sortimentné označenia v príslušnej farbe danej oblasti. Doposiaľ bolo v troch filiálkach osadené aj odberné miesto pre online objednávky dm Box. Najviditeľnejšou zmenou sú bezpochyby nové fasády a nové logo dm Gradient, ktorých farebná škála láka zákazníkov dm už z diaľky. V tomto obchodnom roku tak bol nový vzhľad predajní implementovaný v 12 predajniach a nová fasáda v 10 predajniach. V budúcom obchodnom roku sa s novým vzhľadom predajní a novou fasádou počíta v 10 novootváraných predajniach a 12 filiálkach, v ktorých prebehne regenerácia.
Plniace stanice
V obchodnom roku 2023/24 sa zvýšil počet plniacich staníc na 20, v budúcom obchodnom roku sa plánuje plniacimi stanicami dovybaviť ďalších 15 filiálok. V desiatich filiálkach došlo k výmene staršieho typu plniacej stanice za novší typ od koncernového dodávateľa.
Centrálny sklad a logistika 2023/24
V rámci obchodného roka 2023/24 bol realizovaný tender na nového prepravcu tak v rámci vnútroštátnej, ako aj zahraničnej prepravy. Víťazom sa stala spoločnosť DSV, ktorá postupne prevzala zodpovednosť za dodanie tovaru značiek dm do centrálneho skladu a prepravu tovaru filiálkam z centrálneho skladu. Cieľom bola úspora transportných nákladov, no dôraz bol kladený takisto na udržateľnosť a digitalizáciu. V tomto obchodnom roku sa realizoval aj tender na lepenie slovenských prekladov tovaru značiek dm, kde sa podarilo vysúťažiť zníženie cien. Ďalej v rámci vozového parku skladovej techniky začala dm spoluprácu so spoločnosťou Toyota, ktorá pomôže s rozšírením vozového parku dm pri nízkozdvižných a vysokozdvižných vozíkoch.
e-shop dm
Kľúčovým miestom medzi offline a online nakupovaním sa stala aplikácia Moja dm App, ktorá nie je iba nákupnou aplikáciou, ale ponúka rôzne produktové informácie aj pri nákupe v predajni. Veľkej obľube v digitálnom svete dm sa teší aj dmLive, v ktorej nájdu zákazníci informácie o produktoch a ich použití a taktiež majú možnosť uplatniť si viacnásobné body na predstavované produkty či získať produkty zdarma.
dmBOX
Koncom apríla 2024 spustila dm v predajniach nový koncept odberného miesta dmBOX, vďaka čomu si zákazníci môžu vyzdvihovať zásielky objednané online cez mojadm.sk alebo Moja dm-App ešte rýchlejšie a pohodlnejšie. Testovacia prevádzka prvého dmBOXu bola nasadená v rámci refreshovanej predajne dm v Auparku v Bratislave. Ďalšie dmBOX-y boli nasadené aj do predajní Eurovea a Pezinok. Slúžia na vyzdvihnutie tovaru, ktorý si zákazník objedná a zaplatí online, pričom zároveň si ako možnosť vyberie jednu zo služieb expresné vyzdvihnutie alebo doručenie do predajne.
Expresné doručovanie – elektromobily
V rámci svojich online predajných kanálov zaviedla dm v lete ďalšiu doručovaciu službu, a to expresné doručenie online objednávok v rámci Bratislavy prostredníctvom elektromobilov kuriérmi od spoločnosti Wolt. Od augusta si tak zákazníci v Bratislave môžu vybrať nový spôsob doručovania svojej online objednávky, ktorý podporuje regionálny maloobchod a zároveň využíva ekologickejší spôsob dopravy. Cieľom novej služby je ponúknuť zákazníkom, ktorí sa nemôžu alebo nechcú zaobísť bez doručenia až domov, rýchlu a ekologickejšiu možnosť online nakupovania. Pre tento pilotný projekt je charakteristické okrem nízkoemisnej dodávky na rozdiel od bežných online objednávok to, že tovar neprichádza zo vzdialeného logistického centra, ale kompletizujú ho zamestnanci priamo v jednej z miestnych predajní dm.
Balea
Najobľúbenejšia značka dm Balea zavŕšila na jar 2024 plánovaný relaunch. Zmenilo sa nielen jej logo, ale aj celkový dizajn obalov. Zároveň pribudlo v sortimente niekoľko skvelých noviniek, ako napríklad Balea fixačná tyčinka na vlasy, pleťové tonikum Ultra Sensitive Milky Toner, rad Beauty Expert doplnil odličovací balzam 3 % Squalan, ochranný pleťový UV fluid s LSF 50, ako aj hydratačné pleťové sérum Plump & Glow. Rad vlasovej starostlivosti Professional doplnil nočný fluid na poškodené vlasy s keratínom, šampón na poškodené vlasy Color rescue a kúra na poškodené vlasy PLEX.
denkmit
Sortiment čistiacich a pracích prostriedkov značky denkmit doplnilo viacero noviniek, ako napríklad čistiaca pasta pre vysoko koncentrované a zároveň šetrné čistenie rôznych povrchov, XXL balenia obľúbených pracích práškov, WC čistiaca pena na jednoduché a ešte účinnejšie čistenie toalety. Udržateľný rad Nature doplnili dva druhy koncentrovaných čistiacich prostriedkov – univerzálny čistiaci prostriedok so silou čistej sódy a čistiaci prostriedok na kúpeľne s prírodnou kyselinou citrónovou. K šetreniu zdrojov a životného prostredia prispievajú aj nové pracie tablety na udržateľnejšie pranie Aktiv Cubes.
babylove
Bol prepracovaný aj vzhľad niekoľkých produktových kategórií značky babylove, ako napríklad plienok, produktov zo sortimentu výživy alebo starostlivosti o bábätká a malé deti, pričom momentálne prebieha aktualizácia sortimentu vlhčených utierok. Na vynovených obaloch sa zákazníci veľmi rýchlo dočítatajú informácie o zložení a výhodách jednotlivých výrobkov.
Jessa
Zmenou prešlo aj logo značky Jessa a usporiadanie produktových informácií na výrobkoch, ktoré sú jasnejšie, prehľadnejšie a štruktúrovanejšie.
Mivolis
Portfólio výrobkov značky Mivolis bolo rozšírené o tri inovatívne novinky – sprej s melatonínom, depotné tablety Magnézium 500 na noc a bylinný čaj Immun.
hautsache
V priebehu septembra pribudla na pultoch predajní dm nová exkluzívna značka dm – hautsache, ktorá vznikla v spolupráci s odborníčkou na krásu Susanne Krammer, známou aj ako fraubeauty. Zahŕňa šesť produktov starostlivosti o pleť, ktoré obsahujú všetky potrebné účinné látky a sú bez parfumácie.
HALLOHEBAMME
Jeseň priniesla ďalšiu novinku v sortimente exkluzívnych značiek dm, značku HALLOHEBAMME, ktorá vznikla v splupráci dm a dvoch skúsených pôrodných asistentiek. Starostlivo navrhnutý sortiment zahŕňa jedinečné produkty, ktoré sú optimálne prispôsobené potrebám mamy a dieťaťa počas tehotenstva, dojčenia, šestonedelia a aj v nasledujúcom období. Nová exkluzívna značka dm postupne prinesie 12 ošetrujúcich produktov, z toho osem pre bábätká a štyri pre (budúce) mamičky.
Udržateľnosť v rámci značky SEINZ. – CleanHub
Enormné množstvo plastového odpadu v našich oceánoch predstavuje závažný problém, ktorému musíme v posledných desaťročiach čeliť. Časť tržieb z predaja produktov SEINZ. putuje na podporu projektov organizácie CleanHub, ktorá sa zameriava na znižovanie plastového odpadu a ochranu životného prostredia. Využíva globálnu sieť zberných miest na vývoz odpadu, aby sa znížilo množstvo plastov končiacich v oceánoch a podporilo čistenie vôd. Okrem ochrany životného prostredia CleanHub vytvára aj spravodlivo platené pracovné miesta a tým pôsobí proti chudobe v rozvojových a rozvíjajúcich sa krajinách. V budúcom obchodnom roku plánuje dm kooperáciu rozšíriť aj na výrobky značky SUNDANCE, pričom každý výrobok spadajúci pod túto spoluprácu bude označený logom organizácie CleanHub.
Investície 2024/25
V obchodnom roku 2024/25 plánuje dm na Slovensku investície v celkovej výške 20,5 milióna eur. Na rozvoj pobočkovej siete sú plánované investície vo výške 16,9 milióna eur. Na informačné technológie je vyčlenených 1,4 milióna eur a na ďalšie zabezpečenie novej centrály 900-tisíc eur. Do centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt plánuje investovať 1,3 milióna eur.
Duálne vzdelávanie
V školskom roku 2025/26 je plánované zavedenie duálneho vzdelávania aj v rámci rezortu ISM.
Zavedenie samoobslužných kás
V priebehu roka 2025 plánuje dm vo vybraných filiálkach spustenie pilotnej prevádzky samoobslužných pokladníc. Zákazníci dm na Slovensku tak budú mať možnosť voľby platiť za zakúpený tovar buď pri pokladnici s obsluhou, alebo pri samoobslužnej pokladnici. Pozitívnym, aj keď nie primárnym efektom je, že sa tak spolupracovníci vo filiálkach budú môcť ešte viac venovať poradenstvu zákazníkom. Medzi benefity, ktoré prinesie zavedenie samoobslužných pokladníc, patrí bezpochyby efektívnejšie vybavovanie zákazníkov pri pokladniciach, zvlášť vo väčších filiálkach odbúraním čakania v rade. Navyše sú samoobslužné pokladnice základom pre integráciu nových pokročilých funkcií mobilnej aplikácie „Moja dm“.
Plán migrácie servera
Rezort ISM plánuje migráciu servera na novšiu verziu. Tento krok je súčasťou snáh dm o zvýšenie bezpečnosti a zabezpečenie kontinuity služieb. Nová verzia prinesie množstvo výhod vrátane najnovších bezpečnostných aktualizácií a minimalizácie výpadkov. Prioritou je zabezpečiť hladký prechod, ktorý posilní infraštruktúru dm a prispeje k dlhodobej stabilite a bezpečnosti služieb.
eBON
V rámci snahy zlepšovania služieb smerom k zákazníkom plánuje dm na začiatku roka 2025 zaviesť službu eBON, ktorá im umožní mať prehľad o svojich účtenkách. Zákazníci si budú môcť zvoliť medzi vytlačenou účtenkou a elektronickým dokladom, pričom je dôležité poznamenať, že na Slovensku môže obchodník poskytnúť len jeden daňový doklad. Ak si zákazník zvolí vytlačenú účtenku, elektronickým dokladom bude len zoznam výrobkov. Služba eBON bude integrovaná do mobilnej aplikácie Moja dm, čo zákazníkom uľahčí prístup k ich účtenkám.
Centrálny sklad a logistika 2024/25
V nasledujúcom obchodnom roku sa dm plánuje zamerať aj na procesy filiálkovej logistiky spojené so zásobovaním filiálky. V centrálnom sklade sa aj naďalej pracuje na harmonizácii procesov, tak aby bol dosahovaný čo najvyšší výkon s veľkým dôrazom na bezpečnosť práce. Cieľom harmonizácie procesov je skvalitnenie online služieb pre zákazníkov. Zároveň sa neustále pracuje na vhodnom rozložení jednotlivých vyskladňovacích zón. V budúcom obchodnom roku sa plánuje montáž fotovoltických panelov na strechu centrálneho skladu.
Zdroj a foto: dm drogerie markt