“Našou víziou je vytvoriť novú kategóriu nesladených nápojov a stať sa v nej globálnou vedúcou značkou. Spotrebiteľov oslovujeme v situáciách, ktoré sú prirodzené pre konzumáciu CANS, ako je napríklad aktívny oddych, cestovanie, ale aj fyzická či duševná práca. Na Slovensku už sú CANS dostupné v niekoľkých retailových sieťach a najnovšie aj v sieti Starbucks,” uvádzajú v dvojrozhovore Dominic Rice a Ján Šaulič, ktorí do novej značky vložili dlhoročné skúsenosti z manažérskych pozícií v spoločnosti Red Bull.
Dominic: Naša misia je jednoduchá: pomôcť znížiť nadmernú konzumáciu cukru a sladidiel tým, že ponúkneme spotrebiteľom širokú škálu chutných a kvalitných nesladených alternatív v rôznych kategóriách nápojov. Našou víziou je vytvoriť novú kategóriu nesladených nápojov a stať sa v nej globálnou vedúcou značkou. Aj keď sú to ambiciózna misia a vízia, značka CANS chce priniesť ľuďom vo všedných chvíľach možnosť voľby a radosť. Snažíme sa nebrať sa príliš vážne a užívať si to, čo robíme. A o tom je v konečnom dôsledku sám život.
Dominic: Áno, naše plechovky sú vyrobené z recyklovaného hliníka. Zatiaľ neexistuje dokonalé ekologické balenie, ale cítili sme, že hliník je správna voľba. Hliník je nekonečne recyklovateľný, vyžaduje menej energie na recykláciu, je ľahký a postačuje mu menej energie na chladenie, čo z neho robí najlepšiu dostupnú voľbu. Vďaka nášmu internému dizajnérskemu tímu vyzerajú plechovky tiež dosť cool (smiech).
Dominic: Neexistuje zaručený spôsob, ako uspieť. Keď začínate, musíte prijať fakt, že neúspech je možnosť. Ak si uvedomíte, že neúspech je možnosť, môžete si zároveň položiť otázku: „Prečo by to nemalo fungovať?“ Práve toto mentálne cvičenie vám môže pomôcť predvídať udalosti, ktoré by mohli zastaviť váš postup a kalkulovať s nimi. V našom prípade máme tento prístup. Nebojíme sa zlyhať, skúšať nové veci a učiť sa z nich, a to nám veľmi pomáha. Okrem toho máme a budujeme mimoriadne skúsený tím, čo je najlepším východiskom k úspechu.
Dominic: Zavedenie dane z cukru na Slovensku nám v určitom smere pomôže, pretože ceny produktov s pridaným cukrom pôjdu hore, čo CANS urobí ešte o niečo dostupnejšími. Osobne však neočakávam žiadny okamžitý efekt, nakoľko spotrebiteľské zvyky si vyžadujú určitý čas na vytvorenie a ešte dlhší čas na zmenu. Preto podporujeme ako daň z cukru, tak aj systém zálohovania plechoviek, pretože sa zdajú byť správne z dlhodobého hľadiska. Verím, že daň z cukru bude časom fungovať, ak sa ešte skombinuje s lepšou transparentnosťou a vzdelávaním, ktoré pomôžu spotrebiteľom robiť informovanejšie rozhodnutia.
Dominic: Ohľadom slovenského trhu som optimistický. Reakcia slovenských spotrebiteľov na CANS bola veľmi pozitívna, za čo sme veľmi vďační. Prvé čísla naznačujú, že predajnosť a rýchlosť distribúcie na trhu sú dokonca lepšie, než sme dosiahli pri našom štarte v Českej republike. Myslím si, že to ukazuje aj to, že náš tím sa naučil uvádzať CANS na trh a poznatky na Slovensku dôsledne implementoval.
Ján: Výroba CANS prebieha v Rakúsku, pričom následnú logistiku a centrálne skladovanie na jednotlivých trhoch vrátane Slovenska zabezpečuje externý logistický partner. Týmto spôsobom sa CANS dostáva bližšie k našim lokálnym obchodným partnerom vo všetkých distribučných kanáloch a jednotlivé objednávky sme schopní zabezpečiť najneskôr do 48 hodín. Na tomto mieste by som zároveň veľmi rád ocenil aktívnu spoluprácu so spoločnosťami BILLA, DM drogerie markt, YEME, ITALMARKET, GROSSBYT a zástupcom e-commerce WOLT Market, ktoré dali priestor značke CANS a promptne zareagovali na aktuálne zákaznícke potreby a preferencie. Zároveň verím, že v blízkej budúcnosti rozšírime naše partnerstvá o nových priamych, ale aj nepriamych zákazníkov vrátane segmentu čerpacích staníc a gastronómie.
Ján: Pôvodne sme plánovali vstúpiť na slovenský trh prostredníctvom distribučného partnera, no v ďalšej fáze sme sa rozhodli vybudovať vlastný tím ľudí, ktorý poskytuje plnú podporu našim partnerom pôsobiacim v segmente maloobchodu a veľkoobchodu. Aj s presahom na gastronómiu a čerpacie stanice. Samozrejme, v niektorých prípadoch využívame externé zdroje, ako je to napríklad pri už spomenutom merchandisingu. Expertízu v oblasti Key Account manažmentu, Trade Marketingu a Brand Marketingu však zastrešujeme interne a som veľmi rád, že sa v spoločnosti CANS stretla skvelá partia ľudí, a to nielen po odbornej, ale aj po osobnostnej stránke.
Ján: Ďakujeme za spätnú väzbu a pochvalu. Dizajn a kreativita sú výsledkom práce interného tímu pod vedením jedného zo zakladajúcich členov značky CANS, Jana Rambouska. Honza je veľmi skromný, tak ho nebudem veľmi chváliť (smiech). Každopádne výsledky jeho práce a práce tímu hovoria sami za seba. Teší nás, že práve ten „minimalisticky dizajn“ je paradoxne jasne „viditeľný“ a je súčasťou našej vizuálnej identity, či už v digitálnom prostredí, alebo priamo v mieste predaja. Sampling, resp. ochutnávky tvoria silnú časť nášho marketingového mixu. Je to skvelá príležitosť predstaviť nielen samotný produkt CANS a jeho chuťové profi ly, ale aj vysvetliť podstatu novovznikajúcej kategórie „Not-Sweet Drinks“. Veľa oslovených stále reaguje vetou „veď to nie je sladké!? (smiech)“ Áno, nie je… veď CANS neobsahujú pridaný cukor ani umelé sladidlo. Samotné ochutnávky však neprebiehajú na mieste predaja. Spotrebiteľov sa snažíme osloviť v situáciách, ktoré sú „prirodzené“ pre konzumáciu CANS, ako je napríklad aktívny oddych, cestovanie, ale aj fyzická či duševná práca. Všade tam, kde je priestor a potreba pre alternatívu vo forme zdravého osvieženia s variáciou chutí.
Dominic: Určite áno. Affiliate program sa nám výborne osvedčil aj vďaka svojej jednoduchosti a užívateľskej prívetivosti. Influencerom, ktorí majú záujem o spoluprácu, sa stačí zaregistrovať na stránke CANS.com a môžu začať získavať provízie z každého predaja.
Absolvovali ste už nejaké eventy aj na Slovensku? Ján: Áno, za tri mesiace od samotného uvedenia na trh sme sa zúčastnili na viacerých vybraných podujatiach zameraných na biznis, inovácie, zdravie, vzdelávanie, ale aj šport a zábavu. Rád by som spomenul našu účasť na podujatiach ako Forbes Money Summit 2024, Nevyhorení 2024, Kariéra Expo 2024, WomanUP Business Night, účasť na Startup Party v The SPOT alebo otvorenie nových priestorov školy Skyro.ai. Aktuálne sa pripravujeme napríklad na 10. ročník festivalu Káva, Čaj, Čokoláda v Starej Tržnici, na podujatie StartUp Awards či ďalšiu edíciu Kariéry Expo v Banskej Bystrici. Snažíme sa o dlhodobú spoluprácu s pridanou hodnotou pre účastníkov a vážime si dôveru všetkých partnerov a organizačných tímov. A od samotných eventov je už veľmi blízko do gastro sektora, na ktorý postupne rozširujeme náš fokus. Ako príklad by som chcel uviesť našu spoluprácu so spoločnosťou Starbucks Slovensko, kde si zákazníci budú môcť kúpiť CANS už v čase čítania tohto rozhovoru.
Zdroj a foto: CANS