GfK: Naozaj nesmie kapor na štedrovečernom stole chýbať?

8 z 10 českých i slovenských domácností si počas roka od októbra 2017 do septembra 2018 kúpilo ryby a na nákup sa vybrali v priemere 7-krát do roka. V priemernom koši čerstvých rýb majú v oboch krajinách najväčší podiel na celkovom nakúpenom množstve kapor, losos a pstruh. V mrazenom segmente dominuje treska, ktorá na Slovensku tvorí viac ako polovicu trhu, v Čechách je to o niečo menej. Zistenia pochádzajú z GfK Spotrebiteľského panelu.

 

 

Hoci sú ryby na pultoch predajní celoročne, v tejto ročnej dobe si pri zmienke o nich vybavíme najčastejšie pouličný predaj živých kaprov z kadí na trhoviskách alebo pred supermarketmi a predvianočný nákupný zhon.

Ako je to s nakupovaním rýb v Čechách a na Slovensku?

8 z 10 českých i slovenských domácností si počas roka od októbra 2017 do septembra 2018 kúpilo ryby a na nákup sa vybrali v priemere 7-krát do roka. V Česku si domácnosti pri jednom nákupe kúpili 0,7 kg rýb, na Slovensku o niečo viac a vďaka tomu je aj celková ročná spotreba rýb na jednu slovenskú domácnosť o trochu vyššia, a to 5,1 kg.

Čerstvé alebo mrazené?

Čerstvé ryby sú dôležitejšie v Čechách. Tvoria polovicu trhu v objeme, zatiaľ čo na Slovensku je to len o málo viac ako štvrtina trhu. V priemernom koši čerstvých rýb majú v oboch krajinách najväčší podiel na celkovom nakúpenom množstve kapor, losos a pstruh. Kapor je jednotkou v oboch krajinách, ale pre českých spotrebiteľov je predsa len dôležitejší. Zatiaľ čo v priemernom českom koši čerstvých rýb predstavuje takmer polovicu objemu, na Slovensku je to len tretina košíka. Pstruh má významnejšie miesto v košíku slovenských domácností.

V mrazenom segmente dominuje treska. Na Slovensku tvorí viac ako polovicu trhu, v Čechách je to o niečo menej. K ďalším významným druhom patrí v oboch krajinách losos a morská šťuka.

„Ryby, či mrazené alebo čerstvé, nakupujeme celoročne, ale na konci roka je počet kupujúcich v oboch krajinách podľa očakávania najvyšší. V decembri 2017 nakúpilo ryby viac ako 50 % českých domácností. Na Slovensku to bolo dokonca viac ako 70 % domácností, čo je viac ako dvojnásobok oproti priemeru predchádzajúcich 11 mesiacov,“ hovorí Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.

Kapor skončil v decembri 2017 v nákupnom koši 23 % českých domácností. A hoci kapra považujeme i na Slovensku stále za symbol Vianoc, najväčší počet slovenských domácností, si na rozdiel od českých, kúpil koncom roka 2017 tresku. Ďalší v poradí, čo do počtu kupujúcich, sa umiestnil losos a až potom prišiel na rad kapor.

Zdroj: GfK, Ilustračné foto: Pixabay.com