Venujte pozornosť kyberbezpečnosti, inak stratíte zákazníkov

Malé a stredné podniky, MSP, sú chrbticou modernej ekonomiky. Visa ich dlhodobo podporuje, napríklad aj cez projekt Visa Slovak Top Shop, ktorý oceňuje a zviditeľňuje predajne v sektore retailu alebo program Slovensko platí kartou. Visa zároveň zodpovedne rieši aj kybernetické hrozby, AI podvody a bezpečnosť platieb, ktoré ovplyvňujú fungovanie menších podnikov a dôveru ich zákazníkov.

 

Malé a stredné podniky sú blízke skutočným potrebám ľudí

Viete, ktoré fi rmy sa tešia najvyššej úrovni dôvery medzi slovenskými spotrebiteľmi? Podľa novej štúdie¹ realizovanej spoločnosťou Visa, globálnym lídrom v oblasti digitálnych platieb, sú to malé a stredné podniky (MSP). Štúdia ukázala, že 43 % Slovákov verí, že MSP konajú v záujme spotrebiteľov. Ide o vyššie percento ako v prípade veľkých a obvykle nadnárodných maloobchodných reťazcov, mimovládnych organizácií alebo verejných inštitúcií. Čím sú malé a stredné podniky v očiach slovenských spotrebiteľov jedinečné? Štúdia ukazuje, že ľudia si cenia  hneď niekoľko princípov fungovania MSP. Je to napríklad spôsob, akým zostávajú blízko reálnych potrieb zákazníkov. Flexibilne reagujú a rýchlo sa prispôsobia tam, kde to väčšie organizácie nedokážu alebo je to pre ne ekonomicky nezaujímavé. Spomínané atribúty a princípy malé a stredné podniky nielen posilňujú, ale umožňujú im aj prosperovať. „Malé s stredné podniky tvoria základ slovenskej ekonomiky a kapitál dôvery, ktorému sa tešia medzi spotrebiteľmi, predstavuje konkurenčnú výhodu, ktorú môžu podnikatelia využiť prostredníctvom investícií do bezpečných digitálnych riešení a kvalitných služieb. Vo Visa chceme podporovať MSP pri napĺňaní týchto očakávaní a pri posilňovaní ich dôležitej úlohy v spoločnosti,“ vyjadrila sa Ľubica Gubová,
country manažérka spoločnosti Visa pre Slovensko.

Faktory, ktoré by motivovali opýtaných spotrebiteľov nakupovať v MSP najčastejšie zahŕňajú:

  • bezplatné doručenie (84 %),
  • rýchle doručenie (77 %),
  • posilnené opatrenia na bezpečnosť platieb (72 %),
  • lepší online zákaznícky servis (71 %).

Snažte sa nesklamať dôveru zákazníkov

Bez správnych bezpečnostných opatrení pri platbách však môžu malé a stredné podniky dôveru spotrebiteľov rýchlo stratiť. Až 76 % respondentov prieskumu Visa uvádza, že by sa do malého alebo stredného podniku po online podvode už nevrátili. Dôvera je teda veľmi krehká. Bez správnych bezpečnostných opatrení pri platbách ju MSP môžu rýchlo stratiť. Opýtaní Slováci nehľadajú iba bezpečnosť, ale aj rozšírenú, flexibilnú ochranu v súlade s najnovšími štandardmi. Takmer 72 % zákazníkov je ochotnejších nakupovať online u MSP, ak deklarujú posilnené bezpečnostné opatrenia pri platbách (napr. nižšia pravdepodobnosť podvodu). Navyše od júna 2025 začal v celej EÚ platiť Európsky akt o prístupnosti, čo znamená, že e -shopy, webové stránky a mobilné aplikácie musia byť plne prístupné aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením. Malé a stredné podniky preto musia byť technologicky v súlade s legislatívou, znižovať riziko podvodov a zároveň zabezpečiť plynulejší nákupný proces. Poskytovanie viacerých možností platenia je absolútne kľúčové. Až 90 %² respondentov zo Slovenska tvrdí, že kvalitný internetový obchod je taký, ktorý ponúka širokú škálu spôsobov platby. Rovnako dôležitá je i ponuka viacerých možností a spôsobov doručenia zásielky. Visa si uvedomuje meniace sa očakávania a vyvinula nástroje, ktoré robia online platby bezpečnejšími aj plynulejšími. Pomáha tým fi rmám udržiavať dôveru zákazníkov a zlepšovať celkový nákupný zážitok. Ako líder v oblasti bezpečných platieb investuje Visa do nových technológií, ako je tokenizácia, a prináša riešenia, napríklad Click to Pay, navrhnuté tak, aby zjednodušili a zabezpečili proces nákupu. Click to Pay pomáha znižovať mieru nedokončených nákupov, teda redukuje tzv. opustené košíky. Deje sa tak najmä skrátením času pri platení až o 40 %³ a transparentným riešením obáv zákazníkov týkajúcich sa bezpečnosti platieb. Visa intenzívne pracuje na tom, aby mali malé a stredné podniky prístup k rovnakým pokročilým technológiám ako veľké podniky. V rámci transakcií Visa sa inovácie ako tokenizácia, zabudované prihlasovacie údaje a biometrická autentifi kácia stávajú štandardom. Spomenuté sofi stikované nástroje pomáhajú znižovať podvody, zjednodušujú proces platenia a vytvárajú základ pre personalizovaný, agentický obchod, teda obchod pomocou AI agentov, ktorý má potenciál zmeniť spôsob, akým ľudia na celom svete nakupujú.

AI a malé a stredné podniky

Pokiaľ ide o zodpovedné používanie umelej inteligencie (AI), štúdia Visa ukázala, že slovenskí spotrebitelia zostávajú opatrní. Iba 11 % respondentov¹ verí, že MSP využíva AI vo svojom podnikaní zodpovedne, zatiaľ čo 37 % tvrdí, že nevedia, komu v tejto oblasti dôverovať. Najvyššiu mieru dôvery si u respondentov získavajú platobné siete (15 %) a fi nančné inštitúcie (16 %). Opatrnosť poukazuje na dôležitosť transparentnosti a jasnej komunikácie zo strany malých a stredných podnikov pri zavádzaní nových technológií.

Pozor na falošné reklamy a recenzie generované AI

Z aktuálneho prieskumu DPD E -shopper Barometer 2025 vyplýva, že až 98 % slovenských online zákazníkov využíva sociálne médiá aspoň raz týždenne, pričom pre 74 % respondentov sú zdrojom inšpirácie a objavovania nových produktov a 48 % už cez sociálne siete dokonca aj nakupuje. Online nakupovanie pritom patrí medzi najčastejšie ciele podvodov na báze AI. Takmer polovica spotrebiteľov v prieskume Visa priznáva, že si všimli podozrivé reklamy na e -shopy. Napriek tomu len 20 % z nich skontrolovalo, či ponuka pochádzala z overeného zdroja a 26 % respondentov ďalej zdieľa takéto príspevky bez overenia jeho pravosti. Nečudo, že ľudia, ktorí zdieľajú alebo zverejňujú obsah online bez toho, aby najskôr overili jeho pravosť, sú takmer dvakrát častejšie obeťou podvodov. Dôsledkom toho je skutočnosť, že až 38 % ľudí, ktorí sa už stali terčom online podvodu, teraz váha či vôbec má nakupovať cez internet. Zákazníci chcú, aby značky a e -shopy prijali opatrenia, ktoré by zabezpečili autentickosť online obsahu. Falošný obsah, ako sú podozrivé reklamy generované AI, je znepokojujúci a nahlodáva dôveru kupujúcich. Zo starších prieskumov4 je známe, že až 75 % zákazníkov sa obáva falošných recenzií, 69 % falošných obrázkov a 68 % falošných videí. Viaceré prieskumy spoločnosti Visa potvrdzujú, že na sociálne médiá čoraz častejšie prenikajú podvodníci, ktorí zverejňujú falošné reklamy generované AI. Cielia na spotrebiteľov aj na malé a stredné podniky. V rámci edukačnej kampane preto Visa spustila sériu pútavých obrázkov generovaných AI, ktoré majú napodobňovať klamlivé taktiky používané podvodníkmi na zavádzanie spotrebiteľov. Takto ich odhaľuje a sprístupní širokej verejnosti. Napokon až 41 % opýtaných priznáva, že nemá schopnosti spoľahlivo rozpoznať obsah generovaný umelou inteligenciou.

Visa neustále pracuje na vylepšovaní bezpečnosti svojej infraštruktúry a minimalizovaní miery podvodov. S cieľom lepšie chrániť spotrebiteľov a podporiť rast e -commerce, spoločnosť Visa vyzýva k lepšej osvete o sofistikovaných taktikách, ktoré používajú podvodníci, a zároveň k užšej spolupráci s platformami sociálnych médií. Chce zabrániť podvodom ešte skôr, ako vôbec vzniknú. Spoločnosť Visa je už desaťročia na čele vývoja umelej inteligencie, vyvíja a investuje do funkcií na prevenciu podvodov, ktoré zvyšujú ochranu a bezpečnosť jej platobnej technológie.

Množina programov Visa pre podporu MSP

Na Slovensku podporuje Visa miestne malé a stredné podniky prostredníctvom série programov zameraných na urýchlenie digitalizácie a posilnenie konkurencieschopnosti. Patrí medzi ne aj program Slovensko platí kartou, ktorý uľahčuje prístup k moderným platobným a digitalizačným riešeniam, a ponúka podnikateľom možnosť prijímať digitálne platby pomocou zvýhodnených platobných terminálov bez paušálnych poplatkov. Okrem toho riešenie Visa Tap to Phone umožňuje malým obchodníkom prijímať bezkontaktné platby priamo v ich telefóne, bez potreby tradičného terminálu, čím robí digitálne platby dostupnejšími než kedykoľvek predtým. Už piatym rokom beží projekt Visa Slovak Top Shop, ktorého je Visa titulárnym partnerom a ktorý objavuje a oceňuje inšpiratívne retailové prevádzky naprieč Slovenskom. Cieľom jej podporiť kamenné predajne a podnikateľov v retaile. Visa zároveň podporuje ženy podnikateľky prostredníctvom svojho globálneho programu She’s Next, ktorý ženám v biznise poskytuje mentoring a zdroje na financovanie.

1 Údaje v článku sú zo štúdie Visa Economic Impact (pokiaľ nie je uvedené inak). Štúdia zahŕňa Poľsko, ČR, Maďarsko, Rumunsko, Chorvátsko a Slovensko a realizovala ju výskumná agentúra Morning Consult v období 22.–26. mája 2025 na národne reprezentatívnych vzorkách 1 000 respondentov. 

2 Visa „E -commerce payment study (CEE), 2025“. Štúdia zahŕňala tieto krajiny: Bulharsko, Chorvátsko, ČR, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Realizovala ju výskumná spoločnosť RESPONSE NOW s.r.o. v marci 2025 na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov (18–65 rokov) v každej z týchto krajín.

3 Údaje Visa pochádzajú z pilotného projektu Click to Pay z roku 2024. 

4 Prieskum pre The Bazaar Voice realizovaný spoločnosťou Savanta v septembri 2023 medzi viac ako 8 000 spotrebiteľmi a viac ako 400 značkami v USA, Spojenom kráľovstve, Nemecku, Francúzsku, Austrálii a Kanade.

Logo

instore Slovakia

Events&Publishing s.r.o, Azalková 4, 821 03 Bratislava
redakcia@instoreslovakia.sk